تیتراژهای ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان

از سال هشتاد و همزمان با اواخر دوره طلایی موسیقی پاپ کم‌کم قطعات با کلام پاپ راه خود را به تیتراژهای سریال‌های تلویزیون باز کردند.

مردم سالاری – از سال هشتاد و همزمان با اواخر دوره طلایی موسیقی پاپ کم‌کم قطعات با کلام پاپ راه خود را به تیتراژهای سریال‌های تلویزیون باز کردند. در سال 80 سریال «گمگشته» به کارگردانی «رامبد جوان» بنیانگذار مسیری به نام سریال‌های مناسبتی بود و تیتراژ این سریال با صدای«مجید اخشابی» جوان و جویای نام نگاه به موسیقی تیتراژ را در میان موزیسین‌ها و اهالی تلویزیون عوض کرد. پس از گمگشته، دیگر تیتراژهای با کلام، مختص سریال‌های ماه رمضان یا محرم نبود و این روزها اگر سریالی تیتراژ با کلام آن هم از نوع پاپ نداشته باشد باعث تعجب مخاطبان می‌شود! در سال‌های آغازین این تحول مخاطبان بیشتر پیگیر موضوع و تیم سازنده سریال‌های مناسبتی بودند اما رفته‌رفته کار به جایی رسید که مردم سریال‌ها را با آهنگ‌های تیتراژشان یاد می‌کردند.

همین باعث شد مدیران تلویزیون در برخی از ایام نظیر ماه رمضان، خط قرمزهای معمول را کنار بزنند و فضا را باز‌تر بگذارند تا جایی که خوانندگانی که مجوز انتشار آلبوم از وزارت ارشاد هم ندارند در مواردی تیتراژ بخوانند و اتفاقا در برخی مواقع کارشان هم ار بقیه بیشتر بگیرد. ماه رمضان 92 هم آماج گمانه‌زنی‌های دوستداران موسیقی قرار گرفت و هر روز نام‌های گوناگونی به عنوان خواننده‌های تیتراژها مطرح شد. اطلاعات قطعی تیتراژهای سریال‌ها و ویژه برنامه‌های ماه رمضان سال 92 را در گزارش اختصاصی «موسیقی ما» می‌خوانید:

پنج خواننده و هفت قطعه

مسوولین موسیقی سیما امسال به منظور ایجاد فضای رقابتی بیشتر تصمیم گرفته‌اند که فقط دو برنامه ویژه افطار از تلویزیون پخش شود. «شهر باران» عنوان ویژه برنامه افطار شبکه اول سیما است. این برنامه آیتم‌های گوناگون دارد و باید شنونده هفت قطعه با صدای پنج خواننده متفاوت در این ویژه‌برنامه باشیم. «شهاب رمضان» با ترانه‌ای از «سید‌محمد کاظمی» و تنظیم«سیاوش صدری» و ملودی خودش تیتراژ آغازین این برنامه را اجرا کرده است. «میثم ابراهیمی» با دو قطعه در شهر باران حضور دارد. یکی به نام«دست‌های خالی» با ترانه و ملودی«علیرضا طلیسچی» و تنظیم«امیر بهادر دهقان» و دیگری برای ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع) که شعر و ملودی آن اثری از «افشین امینی» است و «رضا تاجبخش» در آن به نوازندگی پیانو پرداخته است. «محمد بیدهندی» مدیر برنامه‌های«حامد زمانی» در رابطه با دو قطعه این خواننده برای برنامه شهرباران گفت:« ساخت ملودی یکی از این کارها توسط حامد زمانی صورت گرفته است و ترانه سرای آن زمانی و «حامد عسگری» هستند و تنظیم نیز توسط «امید رهبران» انجام شده است. اما قطعه دیگر برنامه شهرباران چندان فضای موسیقایی ندارد و در مورد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است که حامد این کار را با «عبدالرضا هلالی» خوانده است و به همراه «پیمان طالبی» شعر کار را سروده است. تنظیم این قطعه بر عهده «نیما نورمحمدی» بود و ویدئوی آن در حرم امام رضا(ع) ضبط خواهد شد.» اما شاید بخش جالب این مجموعه قطعات، شنیدن صدای خواننده آلبوم«غزلک» باشد که برای اولین بار وارد عرصه تیتراژخوانی شده است.

یک مثلث موفق برای «دودکش»

سریال«دودکش» به کارگردانی«محمدحسین لطیفی» با بازی«هومن برق نورد»‌، «بهنام تشکر»‌، «جواد عزتی» و «سیما تیرانداز» گزینه اصلی شبکه یک برای ماه رمضان خواهد بود. «آریا عظیمی‌نژاد» آهنگساز این سریال درباره تیتراژ دودکش به سایت«موسیقی ما» گفت:«خواننده تیتراژ سریال«دودکش» «رضا صادقی» خواهد بود. ترانه‌سرای این کار«روزبه بمانی» است و ساخت آهنگ و تنظیم آن توسط من انجام شده است. در حال برنامه‌ریزی هستیم که در صورت امکان یک قطعه با کلام هم به عنوان موسیقی متن سریال برای قسمت‌های بعدی تولید کنیم و در صورت مهیا شدن شرایط خواننده آن کار هم قطعا «رضا صادقی» خواهد بود.

«خروس» و «ماه‌ترین ماه»

از شبکه دو سیما خبر می‌رسد که «محمد علیزاده» تیتراژ سریال طنز«خروس» به کارگردانی«سعید آقاخانی» را می‌خواند. این قطعه با ترانه‌ای از «سید‌محمد کاظمی» و ملودی و تنظیم «میلاد ترابی» ساخته شده است. پیش از این نام «فرزاد حسنی» به عنوان ترانه سرای این کار مطرح شده بود. سریال خروس قبلا قرار بود در ایام نوروز پخش شود که ناگهان 12 قسمت به آن اضافه و تبدیل به سریال ماه رمضان این شبکه شد! اما ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه دو «ماه‌ترین ماه» نام دارد. بنا به گفته «حامد جواد زاده» تهیه کننده این برنامه تا‌کنون حضور«رسول پویان» به عنوان خواننده قطعی شده است و در صورت توافق با «حامد زمانی» تیتراژ این برنامه دو صدائه ضبط می‌شود. ترانه سرای تیتراژ ماه‌ترین ماه«عبدالله روا» است و احتمالا او مجری این برنامه نیز خواهد بود. «ضیافت الهی» برنامه دیگر شبکه دو است که بعد از افطار پخش می‌شود و قرار است هر شب میزبان یک خواننده و یک بازیگر باشد.

«کارن همایونفر» و «احسان خواجه‌امیری»‌، برای اولین بار !

از مدتی قبل که نام سریال«مادرانه» با عوامل سازنده‌ای که دارد، به عنوان گزینه اصلی شبکه سه برای ماه رمضان مطرح شد نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کرد. حضور«سعید نعمت‌الله» به عنوان نویسنده و «لعیا زنگنه»‌، «مهدی سلطانی»‌، «شقایق فراهانی» و «عباس غزالی» در کنار کارگردانی «جواد افشار» از یک سو و بازگشت «کارن همایونفر» از سوی دیگر می‌تواند هر مخاطبی را برای دیدن یک درام خوب وسوسه کند! کارن همایونفر در حالی پس از سال‌ها بازگشت پرقدرتی به تلویزیون دارد که پیش از این نام«رضا یزدانی» و «احسان خواجه امیری» برای تیتراژ سریال مادرانه مطرح بود.

هیچ چیز مشخص نیست !

برنامه«ماه عسل» یکی از معدود برنامه‌های مناسبتی سیما است که هر سال موفق‌ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون لقب می‌گیرد البته به جز سالهای 89 و 91 که از برنامه‌های این دو سال فقط نام تیتراژهای «محمد علیزاده» و «بنیامین بهادری» به جای مانده است. از سال 86 هر سال تیتراژهای این برنامه به نوعی خبرساز می‌شود و به یکی از قطعات هیت سال بدل می‌گردد. هر سالی هم که «احسان علیخانی» اجرای این برنامه را عهده‌دار بوده به دلیل رابطه خوبی که با اهالی موسیقی دارد چهره‌های سرشناسی را دعوت به ساخت قطعه تیتراژ برنامه‌اش کرده است. در ماه عسل 90 تیتراژ آغازین با صدای«مهدی یغمایی» و تیتراژ پایانی با صدای «مهدی یراحی» که با ترانه‌های«روزبه بمانی» خوانده شد به قدری خوب بود که انتظارها را از علیخانی و تیم همکارش چند برابر کرد.

جشن رمضان

برنامه«جشن رمضان» بیش از یک دهه است که هر سال پای ثابت ماه رمضان‌های شبکه تهران است. «محمد قنبری» تهیه کننده این برنامه در رابطه با برنامه امسال به «موسیقی ما» گفت:« قرار بود «نیما مسیحا» تیتراژ آغازین این برنامه را بخواند و حتی اتود این کار هم آماده شده بود و من علاقه وافری به صدای ایشان دارم اما متاسفانه شرایط برای این همکاری فراهم نشد. اما «محمد علیزاده» با ترانه‌ای از «حسین غیاثی» و آهنگسازی «مهرداد نصرتی» و تنظیم «شهاب اکبری» تیتراژ پایانی جشن رمضان 92 را می‌خواند که یقینا از قطعات موفق تیتراژهای ماه رمضان امسال خواهد بود». در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» تیتراژ جشن رمضان 91 با صدای «محمد علیزاده» نامزد دریافت تندیس بهترین تیتراژ تلویزیونی بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =