مهلت ۴ماهه بانک مرکزی برای بروز رسانی اساسنامه بانک‌های تجاری غیردولتی

طی بخشنامه ای ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی به بانک های تجاری غیردولتی 4 ماه مهلت داد تا اساسنامه خود را بر اساس اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار بروز کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی به مدیران عامل بانکهای تجاری غیردولتی اعلام کرد: وفق بند ج ماده 30 قانون پولی و بانکی کشور "تأسیس بانک در ایران موکول به تصویب اساسنامه آن به وسیله شورای پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" است. به رغم مستند قانونی مذکور، تاکنون اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار برای بانکهای غیردولتی که علاوه بر ویژگی های شرکتهای سهامی، مختصات خاص بانکها را هم ملحوظ نظر قرار داده باشد و در عین حال ملاحظات و منویات نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نیز تأمین کند، وجود نداشته است و لذا تدبیر مقتضی و بلادرنگ در خصوص آن ضروری می نمود.

بنا به همین ضرورت، شورای پول و اعتبار با استناد به اختیارات قانونی مزبور و با هدف انتظام بخشی، به سامان کردن و ضابطه مند ساختن اساسنامه بانکهای غیردولتی و ایجاد ساختار و چارچوبی یکسان و استاندارد برای آن و جلوگیری از تشتت، تعدد و بعضاً ناهماهنگی هایی که در این خصوص وجود داشت، در یک هزار و یکصد و شصت و سومین جلسه مورخ 18 تیرماه امسال «اساسنامه نمونه بانکهای تجاری غیردولتی » را به تصویب رساند که به موجب آن، تمامی بانکهای تجاری غیردولتی موظف شدند حداکثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ آن، نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه مذکور اقدام کنند.

خواهشمند است دستور فرمایند، ضمن ابلاغ این بخشنامه به هیأت مدیره، سهامداران و بازرس آن بانک، اقدامات لازم برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانک‌ مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغی ظرف مهلت مقرر، معمول شود.

در خاتمه متذکر می گردد، با ابلاغ این مصوبه، "نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانک غیردولتی" مصوب نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه مورخ 30 اردیبهشت ماه 1380 شورای پول و اعتبار و "الحاقیه به نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانکهای غیردولتی" منسوخ می شود.

به گزارش تسنیم، متن کامل اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار برای بانک های تجاری غیر دولتی در این لینک قابل دریافت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  16