مرگ و میر میلیونی ناشی از آلودگی هوا در جهان

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که آلودگی هوای ناشی از فعالیت‌های انسان به طور مستقیم با افزایش آمار مرگ و میر جهانی ارتباط دارد.

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که آلودگی هوای ناشی از فعالیت‌های انسان به طور مستقیم با افزایش آمار مرگ و میر جهانی ارتباط دارد. هر ساله بیش از 2 میلیون نفر در جهان به واسطه تنفس ذرات معلق – ذراتی که می توانند به اعماق ریه انسان نفوذ کرده و مشکلات سلامتی را موجب شوند – منتشر شده از کارخانه‌ها، خودروها و مواردی از این دست جان خود را از دست می دهند. 

به گفته پژوهشگران، قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات معلق با مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی شامل سرطان ریه در ارتباط است. این در شرایطی است که غلظت ذرات معلق به واسطه فعالیت‌های انسان رو به افزایش است. پژوهشگران طی مطالعه اخیر دریافته‌اند که مرگ 470 هزار نفر در سال با آلودگی ازن حاصل از فعالیت‌های انسان در ارتباط بوده است. ترکیب آلاینده‌ها از منابعی مانند خودروها و کارخانه‌ها و واکنش آنها به تولید ازن منجر می شود. قرار گرفتن در معرض ازن با مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در ارتباط است.

به گفته "جیسون وست"، استادیار علوم زیست محیطی در دانشگاه کارولینای شمالی و یکی از مولفان مطالعه اخیر، اکثر آمار مرگ و میر برآورد شده جهانی احتمالا در شرق و جنوب آسیا که با تراکم بالای جمعیت و آلودگی شدید هوا مواجه هستند، رخ خواهد داد. برای کشورهای غربی آمار مرگ و میر سالانه 470 هزار نفر به واسطه افزایش آلودگی ازن حاصل از فعالیت‌های انسان برآورد شده است.

آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم جهان و یکی از مهم‌ترین عوامل خطرزای زیست محیطی برای سلامت است. بر همین اساس، بهبود کیفیت هوا در سراسر جهان می تواند به افزایش طول عمر و امید به زندگی منجر شود. همچنین، در شرایطی که برخی مطالعات پیشین به این نکته اشاره داشته‌اند که تغییرات آب و هوایی می تواند آلودگی هوا را کشنده‌تر کند، مطالعه جدید نتیجه‌ای متفاوت گرفته و اثر تغییرات آب و هوایی بر میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اندک اعلام کرده است.

آلودگی و آب و هوا به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر تعامل دارند. عوامل آب و هوایی مانند دما و رطوبت می توانند میزان واکنش ذرات در هوا را تحت تاثیر قرار دهند که با شکل گیری آلاینده‌ها در ارتباط است. افزون بر این، بارش باران می تواند بر تجمع آلاینده‌ها تاثیرگذار باشد. با این وجود، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران نشان می دهد تغییرات آب و هوایی تنها با مرگ و میر 1500 نفر در سال به واسطه آلودگی ازن و 2200 نفر به واسطه ذرات معلق در ارتباط است.

پژوهشگران از تعدادی الگوهای آب و هوایی برای برآورد غلظت آلودگی هوا در سراسر جهان در سال‌های 1980 (دوران پیش از انقلاب صنعتی) و 2000 استفاده کرده‌اند. تمرکز بر این دو سال دانشمندان را قادر کرده تا نسبت آلودگی هوای ناشی از فعالیت‌های انسان را تعیین کنند.

سپس، پژوهشگران از اطلاعات مطالعات پیشین درباره آلودگی هوا و سلامت برای تعیین میزان مرگ و میر مرتبط با غلظت‌های خاصی از آلودگی هوا استفاده کرده‌اند. امتیاز مطالعه اخیر نسبت به نمونه‌های پیشین عدم تکیه بر یک الگوی آب و هوایی و شامل شدن 14 الگوی مختلف برای شبیه سازی غلظت ازن و ذرات معلق بوده است. با این وجود، استفاده از اطلاعات مطالعات پیشین موجب شده تا ابهام‌هایی مشابه درباره برآوردهای صورت گرفته در مطالعه جدید نیز وجود داشته باشند.

مطالعه وست و همکارانش در شرایطی منتشر می شود که اخیرا مطالعه‌ای جداگانه ارتباط قوی بین آلودگی هوا به واسطه سوختن زغال سنگ و کاهش چشمگیر عمر متوسط انسان را نشان داده است. طی این مطالعه دانشمندان جمعیت ساکن در شمال و جنوب چین را مورد مقایسه قرار داده و دریافته‌اند که ساکنان شمال این کشور که به زغال سنگ برای تامین نیازهای گرمایشی خود وابسته هستند بیش از 5 سال زودتر از ساکنان جنوب می میرند. همچنین، بنابر نتایج این مطالعه هر 100 میکروگرم ذرات معلق اضافی در هر متر مکعب از اتمسفر، عمر متوسط یک نوزاد را تا سه سال کاهش می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  40  =