رتبه ۲۰ جهانی صندوق توسعه ملی ایران

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی مجموع منابع صندوق را که درصدی از درآمدهای نفتی و فراورده های نفتی و منابع سرمایه گذاری و سود تسهیلات است ، بیش از 52 میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمود دودانگه در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : طبق برنامه پنجم هر سال 3 درصد به نسبت واریزی ها اضافه می شود.
هنگامی که از منابع واریز شده به صندوق سخن گفته می‎ شود منظور همه وجوه واریزی به حساب صندوق بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم است که از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون به این حساب واریز شده و شامل 20 درصد منابع حاصل از صادرات و ارزش صادرات تهاتری نفت خام، گاز، میعانات، فرآورده‎هاست که سالانه 3 درصد در طول برنامه به آن اضافه می شود و 50 درصد مانده نقدی حساب ذخیره ارزی در پایان سال 1389 و سال‎های بعدی و سود عملیاتی و غیر عملیاتی صندوق را هم در بر می گیرد.
وی افزود : با توجه به همه این موارد منابع صندوق دائم در حال افزایش است و هم اکنون با بیش از 52 میلیارد در میان 60 صندوق جهانی رتبه 20 را دارد.
دودانگه اظهار داشت : منابع صندوق هم متنوع و مهمترین محور درآمدهای نفتی است که به صورت مستمر به حساب صندوق نزد بانک مرکزی واریز می شود.
وی گفت : با توجه به سرمایه گذاری هایی که انجام می گیرد و تسهیلاتی که پرداخت می شود ، این منابع رو به افزایش است.
بنابراین گزارش رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی هم پیش از این با تاکید بر این که درجه شفافیت و دارایی های این نهاد ، مشخص است، گفته است : منابع صندوق توسعه ملی تا پایان خرداد معادل 52 میلیارد و 29 میلیون و 657 هزار دلار است.
محمدرضا فرزین افزوده است : حتی یک دلار یا یک ریال از منابع صندوق توسعه ملی به صورت غیر قانونی برداشت نشده است.
صندوق توسعه ملی یک صندوق حاکمیتی و یک نهاد بین المللی است که رتبه‌های شفافیت و مجموع دارائیهای آن در سازمان‌های معتبر بین‌المللی نظیر SWFI نیز به طور منظم و شفاف اعلام می‌شود .
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته است : در حالی که صندوق توسعه ملی در یک سال اخیر با عملکرد شفاف و اقدمات موثر، رتبه شفافیت صندوق را از 61 به 32 و رتبه مجموع دارائیهای صندوق را از 27 به 20 در میان 68 صندوق ثروت ملی دنیا ارتقاء داده که اطلاعات آن بر روی سایت www.swfinstitute.org/fund-rankings نیز قابل دسترسی است.
همه منابع صندوق متعلق به بخش خصوصی است و نقطه اتکای ارزشمندی برای اقتصاد ملی و نسل های آتی محسوب می شود و هر ایرانی 700 دلار در صندوق سرمایه زاینده دارد و در افق 1404 با ظرفیت فروش نفت 2،5 میلیون بشکه در روز هر ایرانی 6500 دلار سرمایه زاینده خواهد داشت.
همه منابع صندوق و بازدهی آن ثروت ملی است و جامعه اقتصادی ، مردم تجار و فعالان اقتصادی اعتماد داشته باشند که صندوق لنگر مهمی برای پایداری اقتصاد است و می توانند روی این منابع تکیه کنند.
فرزین اظهار داشته است : صندوق توسعه ملی مسیر فعلی اقتصاد کشور را در آینده نزدیک در شاهراه طلایی توسعه قرار خواهد داد و تعاملات خوبی با تمام نهادهای بین المللی پولی و مالی برقرار کردیم که کمک کرده است رتبه رتبه شفافیت صندوق از 61 به 32 برسد و در آینده نزدیک جزو 10 صندوق شفاف جهانی قرار خواهیم گرفت که نشان دهنده اقتدار اقتصاد کشور در آینده نزدیک است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  9