واردات چای برای تأمین‌ منافع عده‌ای خاص

ما نگران سلامتی مردم هستیم؛ جدا از اینکه نگران کشاورزی کشور باشیم. در تولید چای ایرانی از کودهای طبیعی و حیوانی استفاده می‌شود و سموم استفاده نمی‌شود. در مزارع برنج از سموم استفاده می‌شود، ولی در مزارع چای سموم کاربرد ندارد. در تولید چای خارجی از انواع سموم و کود‌ها استفاده می‌شود، به ویژه چای قاچاق محتویاتش مشخص نیست. در این سه سال متوسط برداشت از هر هکتار هشت تن بود که هم‌اکنون به سه تن رسیده‌‌ آمار نگران‌کننده‌ای است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تابناک درحالی که بسیاری از کشورهای اروپایی معتقد به سالم و خالص بودن چای ایرانی هستند و چای تولیدی کشورمان را مصرف می‌کنند، متأسفانه در ‌کشور بیشتر از چایی‌‌های وارداتی که عمدتا قاچاق و ناسالم هستند، استفاده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، بسیاری از کشور‌ها همچون دوبی که هیچ تولید چایی در داخل کشورشان ندارند، چای بی‌کیفیت برخی کشورهای تولیدکننده را خریداری کرده و با افزودن اسانس‌های شیمیایی، دوباره این چایی‌ها را که البته بسیار هم مضر هستند به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که از این راه درآمدهای هنگفتی ‌به دست می‌آورند.

بنا بر این گزارش، چای ایرانی در جهان بی‌نظیر و بدون افزودنی است. متأسفانه با وجود این که چایی‌های وارداتی بسیار بی‌کیفیت هستند، تنها به دلیل درآمد هنگفتی که نصیب واردکنندگان می‌کند، همچنان‌ قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، درصورتی که تنها با اختلاط چایی‌های ایرانی با چایی‌های وارداتی مشکلات چای کشور حل می‌شود.

نماینده لاهیجان در این باره گفت: چای محصولی است که همواره نگرانی‌هایی در خود داشته است و بار‌ها گفته‌ایم که باید یک بار برای همیشه مشکلات و مسائل این بخش ‌ریشه‌ای و اساسی بررسی شود. در مورد این که چقدر چای وارد می‌شود، هر سازمانی، عدد و رقمی می‌دهد و آمار درستی از ورود و خروج و قاچاق چای در دست نیست. اصلا مشخص نیست چه مقدار از زمین‌های چای تغییر کاربری داشته‌اند! در سال 87 نزدیک 82 هزار تن تولید داشتیم، در سال 89 این آمار به 58 هزار تن ‌و در سال 90 به 29 هزار تن رسیده است.

وی افزود: در این سه سال متوسط برداشت از هر هکتار هشت تن بود که هم‌اکنون به سه تن رسیده‌‌ آمار نگران‌کننده‌ای است.

لاهوتی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون در کشور ما چایی‌هایی وجود دارد که سال‌ها ‌انبار و کمپوست شده‌اند و قابل شرب نیستند؛ بنا‌براین، نخست باید تکلیف آنها‌ روشن شود. ناگفته نماند، در این زمینه، اخباری به گوش می‌رسد که می‌خواهند این‌ها را صادر کنند! از سوی دیگر، مشخص نیست، چای‌ قاچاقی که در کشور مصرف می‌شود، چه ترکیباتی دارند! آیا وزارت بهداشت نگران سلامت مردم نیست؟! اینها همه در حالی است که ما در کمیسیون کشاورزی، تقاضای تحقیق و تفحص داده‌ایم که تصویب شد و منتظریم در صحن مجلس مطرح شود.

مهرداد لاهوتی بائوج درباره سلامت چای ایران گفته است: دنیا به دنبال محصول ارگانیک است؛ محصولی که سم و افزودنی نداشته باشد. محصول ارگانیک هم فروش بهتری دارد و هم قیمتش بالا‌تر است. محصول چای ما چای خالص است و افزودنی ندارد. ما نگران سلامتی مردم هستیم؛ جدا از اینکه نگران کشاورزی کشور هستیم. در تولید چای ایرانی از کودهای طبیعی و حیوانی استفاده می‌شود و سموم استفاده نمی‌شود. در مزارع برنج از سموم استفاده می‌شود، ولی در مزارع چای سموم کاربرد ندارد. در تولید چای خارجی از انواع سموم و کود‌ها استفاده می‌شود، به ویژه چای قاچاق محتویاتش مشخص نیست.

لاهوتی در مورد آسیب‌های بهداشتی و اقتصادی چای وارداتی و قاچاق برای کشور و دلیل ادامه واردات چای گفت: یک دلیل آن، منافع یک عده است. آنان با نفوذی که در دستگا‌ها دارند، منافع خود را بر منافع مردم ترجیح داده‌اند. دلیل دیگر تقاضای تحقیق و تفحص دریافتن این موضوع است که ریشه این اقدامات چیست. همه اینها در حالی است که چای بین وزارت کشاورزی و وزارت صنعت بلاتکلیف است و دولت هنوز قوانین مربوطه را ابلاغ نکرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  15