تعلل بانک مرکزی در ابلاغ مصوبه پرداخت وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با انتقاد از تعلل بانک مرکزی در خصوص ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت، گفت: اخذ مجوز شهرک‌سازی توسط بخش خصوصی برای ما که حرفه‌ای هستیم بسیار دشوار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  ایرج رهبر در گفت‌وگو با تسنیم، یادآور شد: سال گذشته انجمن سراسری انبوه‌سازان با توجه به نیاز کشور پیشنهاد پرداخت تسهیلات 50 تا 100 میلیون تومانی وام ساخت برای اقشار متوسط جامعه را داد که این پیشنهاد سرانجام اوایل خرداد امسال توسط دولت تصویب شد.

وی با بیان این‌که 90 درصد از تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت پس از دوران مشارکت به خریدار منتقل می‌شود، گفت: با پرداخت این تسهیلات بخش تولید تحریک می‌شود و این مسئله نیز انگیزه تولید و عرضه مسکن توسط بخش خصوصی را افزایش می‌دهد.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که نرخ سود این تسهیلات 16 درصد است، تصریح کرد: این در حالی است که هم‌اکنون بانک‌های خصوصی سودهای 25 تا 30 درصدی برای پرداخت تسهیلات دریافت می‌کنند و به‌طور قطع وام 50 میلیون تومانی ساخت کمک فراوانی به متناسب کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن خواهد کرد.

رهبر  با یادآوری این‌که بازپرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی 10، 15 یا 20 ساله خواهد بود، گفت: هنوز خبری از ابلاغ مصوبه دولت از سوی بانک مرکزی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از طریق وزیر راه پیگیر ابلاغ این مصوبه شده‌اید، گفت: تسریع ابلاغ مصوبه پرداخت این تسهیلات را با وزیر در میان گذاشتیم که نیکزاد می‌گوید مصوبه را گرفته‌ایم و به بانک مرکزی ابلاغ شده است و رئیس کل بانک مرکزی باید در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان در ادامه با یادآوری این‌که در راستای تکمیل وام 50 میلیون تومانی، پیشنهاد شهرک‌سازی توسط بخش خصوصی به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، افزود: هنوز در شرف گرفتن مصوبه هستیم، با توجه به این‌که پروسه دریافت مجوز شهرک‌سازی طولانی است از دولت خواستیم که حمایت و هماهنگی لازم برای صدرو این مجوز را انجام دهد.

رهبر با تاکید بر این‌که اخذ مجوز بروکراسی خیلی طولانی دارد، تصریح کرد: برای این کار شورای عالی معماری و شهرسازی باید از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استعلام بگیرد و پس از آن شورای عالی معماری در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند که پروسه اخذ مجوز برای افراد عادی حدود یکسال طول می‌کشد.

وی با بیان این‌که انبوه‌سازان باید برای این کار هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند، گفت: هر چند ما حرفه ای هستیم و این کار را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، اما  اخذ مجوز شهرک‌سازی برای ما هم بسیار دشوار است و پیش‌بینی می‌کنیم این کار حدود 4 ماه زمان ببرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8