۳ هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمار دستگاه دیپلماسی از ایرانیان زندانی در اندونزی از آمار ارائه شده از سوی سفیر این کشور در تهران کمتر است، گفت: در مجموع، سه هزار ایرانی در خارج از کشور در زندان بسر می برند.

«حسن قشقاوی» این مطلب را روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره آمار ارائه شده از سوی «دیان ویرنجوریت» سفیر اندونزی در تهران بیان کرد.

سفیر اندونزی در تهران اعلام کرده بود که پنج هزار شهروند ایرانی به دلیل تلاش برای عبور غیرقانونی از خاک اندونزی به استرالیا در بازداشتگاه های اندونزی به سر می برند.

سفیر اندونزی همچنین گفته است که 500 ایرانی نیز به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان‌های این کشور محبوس هستند که برای 47 نفر از آنها حکم اعدام صادر شده است.

*** تحقیق درباره آمار ارائه شده از سوی سفیر اندونزی در تهران

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه در عین حال اظهار داشت: وزارت امور خارجه از سفارت کشورمان در جاکارتا خواسته است درباره آمار ارائه شده از سوی سفیر اندونزی در تهران تحقیق و بررسی کند.

قشقاوی تاکید کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران در تهران و جاکارتا به صورت مستمر در حال رایزنی و تماس با مقامات اندونزی درباره ایرانیان زندانی در این کشور هستند.

**قاچاق مواد مخدر، جرم 80 درصد ایرانیان محبوس

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد که جرم 80 درصد از ایرانیان زندانی شده در خارج از کشور، قاچاق مواد مخدر است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به 800 نفر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آزاد شده اند، گفت: هرساله در حدود یک سوم از زندانیان ایرانی در خارج از کشور با تلاش های وزارت امور خارجه آزاد می شوند و امسال نیز در حدود 800 نفر دیگر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آزاد خواهند شد.

وی «قاچاق مواد مخدر و انسان» را دو عامل اصلی زندانی شدن اتباع ایرانی در خارج از کشور عنوان کرد و افزود: ما براساس کنوانسیون وین، برای آزادی اتباع متهم و غیرمتهم ایرانی تلاش می کنیم و این موضوع را جزء وظایف ذاتی خود می دانیم.

قشقاوی در عین حال از رسانه ها خواست نسبت به دو پدیده قاچاق مواد مخدر و انسان هشدارهای لازم را بدهند زیرا این موضوع بر روابط دو جانبه تاثیرگذار است و وقت و انرژی مضاعفی را از دستگاه دیپلماسی می گیرد.

*** عزت دستگاه دیپلماسی این نیست که سفیر از یک قاچاقچی دفاع کند

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، ابراز امیدواری کرد با هشدارهای رسانه ها و همکاری نهادهای ذیربط، مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و انسان به اجماعی ملی تبدیل شود زیرا که بیشترین زندانیان ایرانی در خارج از کشور به این دو دلیل در زندان بسر می برند.
قشقاوی با تاکید بر اینکه «یک دست صدا ندارد»، گفت: تا به صورت ریشه ای با پدیده های قاچاق انسان و مواد مخدر در داخل کشور برخورد نشود، دستگاه دیپلماسی به تنهایی نمی تواند در برابر دستگیری ایرانیان در خارج از کشور برخورد کند.

این مقام وزارت امور خارجه از رسانه های داخلی خواست به جای آنکه به دستگاه دیپلماسی فشار وارد کنند که در برابر دستگیری ایرانیان خارج از کشور چه اقداماتی انجام داده است، درباره پدیده های قاچاق انسان و مواد مخدر با انتشار ویژه نامه ها و مصاحبه هایی با کارشناسان روشنگری کنند.
قشقاوی تاکید کرد: عزت دستگاه دیپلماسی این نیست که سفیر ما به صورت مرتب از یک قاچاقچی که چند بار دستگیر شده است، دفاع و روابط دو جانبه را فدای حمایت از چند متهم کند.

***هیات کنسولی امارات بعد از ماه رمضان به تهران می آید

معاون کنسولی وزیر امور خارجه همچنین از سفر یک هیات کنسولی اماراتی به کشورمان در بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: سال گذشته ما برای مذاکرات کنسولی به امارات رفته بودیم و امسال میزبانی مذاکرات کنسولی برعهده ما است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  20  =