پرداخت پول گندم در برخی استانها‌ از ۱۰ روز پیش به مشکل خورد

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتان علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از بروز مشکل برای پرداخت وجوه خرید گندم در برخی استانها خبر داد و گفت: اگر دولت پولی برای خرید تضمینی برنج دارد، آن را به تسویه وجوه عقب مانده گندم اختصاص بدهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دلاور حیدر پور در گفت‌وگو با  تسنیم در مورد قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: خرید تضمینی گندم به قیمت 800 تومان از 30 تیرماه با ابلاغ مصوبه انجام شده و به استانها نیز ابلاغ شده است. بر این اساس کشاورزان از این افزایش قیمت مطلع هستند، اما نکته قابل اهمیت این است که پرداخت وجوه خرید گندم توسط دولت در برخی استانها به مشکل برخورده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 3.7 میلیون تن گندم توسط دولت خریداری شده است، گفت: دولت باید مابه‌التفاوت قیمت خرید گندم را قبل از مصوبه جدید به کشاورزان پرداخت کند ولی به دلیل برخی مشکلات مالی پرداخت پول با مشکل روبه‌رو است. حتی وجه خرید گندم به نرخ 720 تومان نیز در برخی استانها از جمله کردستان حدود 10 روز است که پرداخت نشده است.

مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتان علوفه‌ای ادامه داد: در این شرایط که وجه خرید گندم توسط دولت با برخی مشکلات روبه‌رو شده، خرید تضمینی برنج را اعلام کرده‌اند که ما معتقدیم اگر پولی وجود دارد برای گندم استفاده شود زیرا هنوز برداشت برنج پر محصول شروع نشده است همچنین، قیمت بالای 5 هزار تومان برای برنج در بازار، نیازی به خرید تضمینی ندارد.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر که دولت در برخی استانها برای پرداخت وجه خرید گندم با مشکل روبه رو شده، دلالان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و با زیر قیمت800 تومان اقدام به خرید گندم از کشاورز می‌کنند و در نهایت این دلالان پس از مدتی مجدد این گندم‌ها را به دولت می‌فروشند.

حیدرپور در مورد وضعیت خرید برنج بیان کرد: برداشت برنج بومی و محلی شروع شده ولی برای برنج پرمحصول برداشت شروع نشده است و قیمت‌های بازار نیز در حال حاضر تقریبا مناسب است به نحوی که قیمت برنج طارم در کارخانه‌ها حداکثر 6 هزار تومان است که در بازار به قیمت 8 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شود منصفانه نیست زیرا افزایش هزار تومانی قیمت‌ها نسبت به نرخی که از کشاورز خریده می شود معقول است ولی افزایش 3 الی4 هزار تومانی معقول و منصفانه نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها با توجه به شروع برداشت کاهش خواهد یافت، گفت: نرخ‌های 5 هزار تومانی که در کارخانه به فروش می‌رسد تقریبا مناسب است و امیدواریم از این ارقام، با توجه به شروع فصل برداشت، کمتر نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −  30  =