اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره کارمندان ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد سیاست خارجی آقایان روحانی و ظریف روشن است و می‌تواند منتج به رابطه جدید با کشورهایی مانند عربستان شود. باید دید آن طرف چگونه این وضعیت را درک می کند و چگونه اهمیت و ارزش آن را می‌فهمد و حاضر می شود با آن وارد تعامل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از خبر انلاین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد سیاست خارجی آقایان روحانی و ظریف روشن است و می‌تواند منتج به رابطه جدید با کشورهایی مانند عربستان شود. باید دید آن طرف چگونه این وضعیت را درک می کند و چگونه اهمیت و ارزش آن را می‌فهمد و حاضر می شود با آن وارد تعامل شود.

سید عباس عراقچی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اقدام اخیر آمریکا نسبت به اعلام ایجاد محدودیت برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آمریکا و سپس فعالیت در برخی مشاغل در ایران را دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع تصمیم جدیدی نیست و آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی پیش از این هم این اقدام را در عمل انجام می دادند.
وی توضیح داد: در چالش بزرگی که با آمریکا و مجموعه غرب وارد شده‌ایم این فشارها طبیعی است. اما مساله این است که آنها به اشتباه فکر می‌کنند اگر به دانشجویان ایرانی اجازه تحصیل ندهند می‌توانند مانع پیشرفت علم در ایران شوند و اتفاقا این کار را هرچه بیشتر انجام دهند اثر معکوس می‌گذارد. معتقدم بزرگ‌ترین دستاورد تحریم‌ها برای ایران این بوده که ما را مجبور کرده به کشف استعدادها و توانایی درونی خود، جوانان و دانشمندانمان برگردیم و به آنها فرصت دهیم. درست است که تحریم‌ها هزینه‌های ما در عرصه اقتصادی را تا حدی بالا برده، اما در کنار آن برکات زیادی هم داشته است و در درازمدت به نفع کشور خواهد بود. آنها این اشتباه را کرده‌اند و هر چه ادامه دهند اتفاقا ما و دانشجویانمان را مجبور می‌کنند خودمان به دنبال علوم مختلف برویم به جای اینکه سعی کنیم آنها را از دیگران فرا بگیریم.

عراقچی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سفیر ایران در عراق گزارشی به نوری المالکی درباره ترورش داده است و اینکه ایران رایزنی برای انتخاب جایگزینی برای مالکی انجام داده است تاکید کرد: اینها فضاسازی‌های رسانه‌یی است که متاسفانه به صورت مکرر با آن مواجه هستیم و هیچکدام صحت ندارد.

اهم اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی به شرح زیر است:

تحولات بحرین
*ما خواهان آن هستیم که با حفظ وحدت ملی در بحرین گفت‌وگو بین دو طرف صورت بگیرد و حقوق ملت بحرین از طریق گفت‌وگوهای بین دو طرف تضمین شود. بحرین کشور همسایه و نزدیک ماست و ما همواره به تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشته و خواهیم گذاشت و خواهان آرامش، صلح و ثبات در آن کشور هستیم.
* معتقدیم مشکلات بحرین از طریق گفت‌وگو و تعامل مسالمت آمیز قابل حل است. مشکل موجود در بحرین گره ای است که با دست می شود باز کرد و احتیاجی به دندان نیست. اگر از ایران خواسته شود آماده است مساعدت هایی که می تواند برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز موضوع داشته باشد را انجام دهد.
موضع ایران درقبال تحولات در سوریه و برگزاری نشست ژنو 2
*معتقدیم موضوع سوریه فقط از طریق گفت‌وگو بین دولت و معارضین قابل حل است. باید محملی فراهم شود که در آن دولت و معارضین با یکدیگر وارد گفت‌وگوی ملی شوند که البته منظور از معارضین، معارضین واقعی سوریه است و نه گروه های تکفیری و تروریستی که از خارج با اهداف و اغراض مشخصی وارد سوریه شده اند. اگر گفت‌وگوهای ملی شکل گیرد مسلما طرفین قادر خواهند بود که به راه حل جامعی برسند. کشورهایی که در منطقه می توانند به این روند کمک کنند باید نقش خود را ایفا کنند.
مشکلات زیادی در سر راه اجلاس ژنو 2 وجود دارد
*همواره از برگزاری کنفرانس ژنو 2 استقبال کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر شکل بگیرد و از ایران هم دعوت شود حتما با نظر مساعد و مثبت آن را بررسی خواهیم کرد و تلاش خود را برای موفقیت آن به کار خواهیم گرفت. زیرا معتقدیم که راه حل سوریه باید جامع باشد و نمی شود هیچ بازیگری را نادیده گرفت. اما با این حال مشکلاتی که در حال حاضر مانع از برگزاری اجلاس ژنو 2 شده است عمیق و جدی است.
*هنوز هیچ توافقی درباره دستور کار این اجلاس و طرفهای معارض شرکت کننده به دست نیامده و اختلافات بین آنها جدی و گسترده است. قرار بود که در هماهنگی بین آمریکا، روسیه و سازمان ملل این نشست شکل بگیرد؛ اما متاسفانه طرف آمریکایی هنوز نتوانسته تعهدی را که داده بود تا گروه های معارض را شکل دهد، به وحدت برساند و به این اجلاس بیاورد محقق کند. علی رغم اینکه در این سو دولت سوریه اعلام آمادگی کرده است. بنابراین قبل از اینکه به این برسیم آیا از ایران دعوت خواهد شد یا خیر، هنوز مشکلات بسیار زیادی در سر راه این اجلاس وجود دارد که باید برطرف شود.
* به سهم خود در این باره تلاش کرده‌ایم. مشکل این است که آنها وحدت عمل و نظر ندارند و البته شرایط میدانی نیز روز به روز به نفع دولت سوریه در حال تغییر است.
*البته نظر شخصی من این است که دیگر باید بر انتخابات 2014 متمرکز شد. فکر نمی کنم از دولت انتقالی و کنفرانس ژنو بتوان نتیجه ای گرفت و اگر دولت انتقالی امکان تشکیل داشت تاکنون محقق شده بود. البته مخالف نیستیم و مانعی هم ایجاد نمی کنیم، اما ظواهر امر نشان می هد که تا سال 2014 تحولی رخ نخواهد داد و انتخابات در سوریه در آن زمان تعیین کننده خواهد بود که ملت سوریه چه کسی را برای ریاست جمهوری در سالهای پس از آن انتخاب خواهند کرد.
* منطقه ما همواره حساس، پرتنش و پرچالش بوده و درآینده هم خواهد بود و دست های خارجی داخل و بیرون منطقه که منافعشان را دنبال می کنند زیاد هستند . در این بین کشوری که از ثبات بسیار بالای سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است ایران است. این ایران است که می تواند انتخاباتی کاملا آزاد و با معیارهای بالای دموکراسی و با مشارکت گسترده مردم برگزار کند. تغییر دولت در آرامش و به متمدنانه ترین شکل ممکن اتفاق می افتد و بلوغ سیاسی در حد بالای خود است. مذاکرات مجلس را تلویزیون مستقیم پخش می کند، مردم گوش می کنند و استفاده و اظهارنظر می کنند و تنشی هم رخ نمی دهد. حتما الگوی مردم سالاری دینی در ایران می تواند به رشد و ارتقا و بلوغ سیاسی در کل منطقه و جهان کمک کند.
دعوت از سران کشورها در مراسم تحلیف
*طرح و ایده اولیه از طرف وزارت خارجه بود. این ایده در وزارت خارجه و دفتر آقای روحانی بررسی شد. برخی معتقد بودند به دلیل کمبود وقت و مشکلات تشریفاتی و پروتکلی، وارد این کار نشویم بهتر است. اما ارزیابی اولیه وزارت خارجه این بود که سطح مشارکت خوب خواهد بود. نهایتا جناب آقای دکتر روحانی تصمیم گرفتند که این کار انجام شود. در این فاصله وزارت خارجه واقعا همت کرد و سفارت خانه ها و نمایندگیهای مختلف ما تلاش گستره ای به عمل آوردند و نهایتا به گونه ای آثار دیپلماتیک حماسه سیاسی انتخابات در مراسم تحلیف ظاهر شد. ما اعلام کرده بودیم که به دلیل محدودیت هایی که داریم فقط هیات‌هایی را می‌پذیریم که سطح آنها بالاتر از وزیر باشد. با این حال 55 هیات در مراسم شرکت کردند.
تعداد کارمندان سفارت ایران در برخی سفارت خانه‌ها
*نیروهای ما در سفارت خانه‌های مختلف با در نظر گرفتن نیازهایی که وجود دارد تقسیم می شوند. بروکسل هم به دلیل وجود مقر اتحادیه اروپا یکی از نمایندگی ها مهم است و ما هم به تعداد مورد نیاز دیپلمات در آنجا داشته‌ایم و خواهیم داشت.
* البته واقعیتی وجود دارد که به دلیل کاهش بودجه وزارت خارجه، ناچار به کاهش تعدادی از نیروهایمان در خارج از کشور شده‌ایم. کاهش نیرو مشکلاتی را در عمل برای ما ایجاد می کند، اما ما این را با تلاش بیشتر همکارانی که مانده اند جبران می کنیم. البته این موضوع برکاتی هم برای خود دارد، چرا که ما را به صرفه جویی عادت می دهد و به ما یاد می دهد که با تعداد کمتری نیرو همان عملکرد بالا را داشته باشیم. هیچ نمایندگی ای هم استثنا نیست.
*همه نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با موضوع تعدیل نیرو مواجه هستند. انشاالله ترتیباتی اتخاذ می‌شود که با تغییر در ساختار و عملکرد نمایندگی هایمان در خارج از کشور، با نیروی کمتر حتی بازدهی بیشتری داشته باشیم.
* عموم همکاران ما این اراده و انگیزه را دارند که با کار بیشتر تعدیلی که صورت گرفته را جبران کنند و نگذارند کار ما در سفارت خانه ها دچار صدمه ای شود.
وزارت خارجه و برخی مشکلات برای ایرانیان به دلیل اقامت غیرقانونی و پناهندگی
* وزارت خارجه درباره این موضوع همیشه اطلاع رسانی به موقع می کند، اما مشکل جای دیگری است. مشکل تصورات غلطی است که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد و از بین بردن این تصورات عمدتا بر عهده رسانه هاست.
*ما ملت عزت‌مندی هستیم و معمولا فکر می کنیم شاید اگر معایب خود را در خارج از کشور مطرح نکنیم بهتر باشد، اما امروز احساس می‌کنیم باید این موارد گفته شود تا مشکلات و مسائل بعدی ایجاد نشود. این کار برعهده رسانه‌هاست که با تصوراتی که در جامعه به اشتباه رایج شده مقابله کنند و آن را از بین ببرند. این تصور که به قاچاقچی ها پول بدهند تا به بهشت موعود برسند و کار، تحصیلات، درآمد و زندگی خوب در آنجا فراهم است باید از بین برود و اصلاح شود. متاسفانه تعدادی از هموطنان ما فریب باندهای قاچاقچی را می خورند.

فعالیت باندهای قاچاق مواد در ژاپن
*ورود مواد مخدر به ژاپن توسط گروه های مافیای ژاپنی موسوم به "یاکوزا" انجام می شود، اما بخش زیادی از توزیع آن در داخل آن کشور متاسفانه توسط برخی هموطنان فریب خورده انجام می شود. باندهای قاچاقی هستند که از ایران به روش های مختلف افراد را به ژاپن می رسانند. تعداد زندانیانمان در ژاپن واقعا کم نیست. ده هزار کیلومتر آنسوتر از مرزهای ایران حدود 400 زندانی داریم، در حالی که شاید در کشورهای همسایه این میزان زندانی نداشته باشیم. این افراد در شرایط بسیار سخت و احکام زندان بسیار طولانی زندگی می کنند.
* به کرات شاهد قاچاقچی هایی بوده ایم که چند برابر ظرفیت افراد را سوار بر کشتی های مندرس و قدیمی می کنند. افراد در آن شرایط گرفتار طوفان می شوند و از بین می روند یا ماه ها بدون آب وغذا می مانند. اگر هم زنده وارد استرالیا شوند به کمپ ها و اردوگاه های پناهندگی منتقل می شوند که مصیبت های بسیاری دارد که نه در شان ایران و ایرانی است و نه نتایجی که آنها خواسته بودند را به همراه دارد. اخیرا دولت استرالیا هم این افراد را به جزایر دور افتاده ای در اقیانوس آرام می برد که شرایط دشوار خاص خود را دارد، طوری که حتی صدای اعتراض سازمان های بین المللی مربوط به پناهندگان را هم درآورده است.
*وظیفه رسانه‌ها در این باره بسیار اهمیت دارد. رسانه‌ها باید تصورات غلط جامعه را اصلاح کنند و این امر صرفا با موضع‌گیری‌ها و با مصاحبه های سخنگو ممکن نیست.
تمهیدات وزارت خارجه برای کمک به بازگشت پناهجویان و مهاجران غیر قانونی به ایران
*مطمئن باشید وزارت امور خارجه آماده است تا هر کاری که از دستش بر می آید را در کمال سرعت انجام دهد. اما مشکلاتی داریم که کسی نمی داند. اولا فردی که می خواهد به کشور برگردد باید خودش بخواهد که به ایران بازگردانده شود. ماهیچ کسی را به زور برنمی گردانیم. اگر فردی خودش بخواهد برگردد به او برگه عبور می دهیم . بسیاری از زندانی های ایرانی که آنجاهستند حتی حاضر نیستند اسمشان به سفارت داده شود. بنابراین در درجه اول خود فرد باید بخواهد که سفارت به او کمک کند.
* مشکل دوم این است که برخی از این افراد هیچ مدرک شناسایی و هویتی ندارند. در حالی که ما نیاز داریم که فردی که برای گرفتن گذرنامه و یا برگه عبور مراجعه می کند هویتش مورد شناسایی قرارگیرد. ما نمیتوانیم به کسی که از هویت او مطمئن نیستیم سند شناسایی بدهیم. یا خودش باید مدرکی ارائه دهد یا خانواده اش برای او بفرستند. مشکل دیگر این است که آنها بعضا جرایمی مرتکب شده اند که باید مجازات آن را تحمل کنند و یا جریمه اش را پرداخت کنند. مثلا باید به خاطر روزهای اقامت غیرقانونی شان جریمه ای بپردازند و دولت مربوطه تا این جریمه پرداخت نشود اجازه خروج نمی دهد. بعضا انتظار دارند که این جریمه را وزارت امور خارجه پرداخت کند در حالی که دولت برای ما چنین بودجه ای اختصاص نداده است. اگر دولت بودجه ای را به این موضوع اختصاص دهد ما هم آن را پرداخت می کنیم. مرحله چهارم این است که فرد باید بلیطی برای بازگشت داشته باشد که معمولا ندارند و پولی هم بابت تهیه آن ندارند.
وزارت خارجه بودجه ای برای پرداخت جریمه اقامت غیرمجاز افراد در کشورهاندارد
*وزارت خارجه بودجه ای برای پرداخت جریمه اقامت غیرمجاز افراد در کشورهای دیگر ندارد. ما فقط می توانیم این امکان را برای آنها فراهم کنیم که خانواده هایشان در تهران پولی را برای آنها واریز کنند و ما آنجا پول را برای پرداخت جریمه ها به آنها منتقل کنیم. یا اینکه مثلا ارگانی در ایران بانی شود پول را پرداخت کند و ما کار را دنبال کنیم. به هرحال وزارت امور خارجه بودجه ای برای این کار ندارد.
* در گذشته بودجه ای برای وزارت خارجه تحت عنوان بودجه "افراد در راه مانده " درنظر گرفته می شد. اما این بودجه هم بسیار محدود است و در مواردی که فردی در خارج از کشور گرفتار مشکلات خاصی شده و در شرایط عسر و حرج قرار گرفته است از آن استفاده می شود. اما اینکه یک باره مثلا 500 نفر که به قصد مهاجرت غیر قانونی و پناهندگی به کشوری رفته اند، دچار مشکل شده اند و آبروی کشور را برده اند و بازداشت شده اند و حالا پول بلیط بازگشت هم می خواهند، بودجه ما اجازه این را نمی دهد و برایمان هم ممکن نیست.

* مواردی پیش آمده است که سفیر به دلیل در نظر گرفتن آبروی کشور مجبور به پرداخت هزینه هایی از بودجه سفارت می شود و چون مجوزی برای آن وجود ندارد شخص سفیر بدهکار می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =