چه زمانی کارمندان خانه دار می‌شوند؟

وزیر مسکن و شهر سازی بر پس انداز و افزایش نرخ تسهیلات بانکی برای خانه دار شدن افراد تاکید کرد است. این در حالی است که نگاهش به آمار و نمودارها نشان از آن دارد که خانه دار شدن برای قشر متوسط و ضعیف جامعه با توجه به واقعیات از این طریق تقریبا غیر ممکن است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  تابناک  بازار مسکن این روزها بهر اساس گزارشات آماری و سخنان فعالان و صاتحبنران حوزه مسکن، رکود خاصی را تجربه میکند. رکودی که بیش ازهمه ناشی از انتظار کاهش قیمت مسکن در آینده نزدیک است.

شاید این انتظار برای بسیاری در این راستای است که بالاخره بتوانند بعد از مدتی با رقمی خاصی از پس انداز و با استفاده از تسهیلاتی که دیگر توان پاسخ گویی به رشد سر سام آور بهای مسکن در سالهای اخیر را ندارد، اقدام به خرید مسکن کرده و در نهایت صاحب خانه شوند.

امام موضوع مسکن به همین سادگی نیست و پیچیدگی صاحب خانه شدن با دقتی در آمار و نمودارها بهتر مشخص میشود.

رشد سرسام آور بهای مسکن ی سالهای اخیر منجر به آن شده است که در نهایت فاصله شکل گرفته میان حداقل حقوق دریافتی کارمندان – بخوانید قشر متوسط سابق جامعه و قشر فقیر امروز – به حدی برسد که تقریبا فکر و خیال خانه دار شد ن با استفاده از پس انداز برای بسیاری تبدیل به یک تصور طنز و مضحک شود.

بر اساس آمار و ارقام از طرح آمارگیری هزینه و در آمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 90 متوسط هزینه های خانوار شهری در این سال برابر با رقم 132 میلیون و 716 هزار ریال بوده است که نسبت به سال 89 حاکی از رشدی حدودا 17 درصدی است.

در همین حال نگاهی به ارقام درآمد های خانوار شهری در این سال نشان میدهد که متوسط کل درآمد خانوار شهری برابر با 130 میلیون و 301 هزار ریال است. این امر به این معنی است که هزینه های خانوار شهری در برابر درآمدهای آن چیزی در حدود 2 و نیم میلیون ریال بیشتر است که معنی آن تراز منفی در درآمد و هزینه خانوار است.

در نتیجه موضوع پس انداز در خانوار شهری با توجه به رقم درآمد و هزینه، موضوعی خارج از بحث است.

از سوی دیگر نگاهی به نمودار نسبت افزایش بهای مسکن به حداقل حقوق کارمندان نشان از آن دارد که شکاف موجود بی ناین دو شکافی سرسام آور است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −  86  =