بهمنی: رئیس فدرال رزرو هم بیاید همین آش و همین کاسه است

محمود بهمنی با انتقاد از انتخاب رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس‌جمهور در پاسخ به ایرادات وارده به عدم استقلال این بانک گفت: اگر رئیس فدرال رزرو را هم بیاورید همین آش و همین کاسه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم محمود بهمنی در میزگرد بانکداری اسلامی با موضوع سیاست‌های پولی و مالی ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور که در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی برگزار شده است به ایراد سخنانی در دفاع از عملکرد خود در بانک مرکزی طی 5 سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: خدا را شاکرم که توفیق داد بنده قطار را به خوبی هدایت کنم البته از نظر خودم و در ایستگاه آخر پیاده شوم. من شاگرد تمام این بزرگوارانم (روسای فعلی و پیشین بانک مرکزی).

وی درباره انتقادات وارده به استقلال بانک مرکزی اینطور توضیح داد که استقلال بانک مرکزی با تعویض مدیران حل نمی‌شود بلکه باید در قوانین و مقررات تغییراتی اعمال شود؛ حتی اگر رئیس فدرال رزرو را بیاورند و در بانک مرکزی بگذارند همین آش و همین کاسه خواهد بود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ادمه داد: اینکه رئیس بانک مرکزی را رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند استقلال رئیس کل بانک مرکزی را از بین می‌برد چرا که با ارسال یک پیام از طریق یک تاکسی یا یک فکس به راحتی می‌توانند رئیس کل بانک مرکزی را تغییر دهند.

بهمنی با انتقاد از بخشی بودن شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اینکه اکثریت شورای پول و اعتبار اعضای هیئت دولت هستند به خودی خود استقلال بانک مرکزی و این شورا را زیر سوال می‌برد؛ گاهی در جلسات شورای پول و اعتبار شاهد بودیم که در فقط یک نفر و در بسیاری مقاطع فقط دست دو نفر بالا می‌رفت. این استقلال نیست.

بهمنی ضمن تاکید بر اینکه باید اصلاح ساختاری در بالاترین رکن بانک مرکزی یعنی شورای پول و اعتبار انجام شود و بعد در انتخاب رئیس کل این بانک تجدیدنظر صورت گیرد افزود: اول اتومبیل را باید تجهیز کنند و بعد با آن به مسافرت چند صد کیلومتری بروند. 

وی گفت: یک زمانی آقای قاسمی، آقای عادلی، آقای مظاهری و یا حتی بنده در بانک مرکزی به نحوی عمل کردیم که شرایط روز می‌طلبید؛ اقتصاد یک علم انسانی است بر همین اساس با انسان‌های زنده سر و کار دارند و با علم فیزیک و شیمی متفاوت است.

بهمنی با اشاره به اینکه در اقتصاد باید بر اساس شرایط و ضوابط تصمیم‌گیری صورت گیرد افزود: اگر آقای کنز هم بیاید نمی‌تواند الان کاری کند؛ به عنوان نمونه امروز تصویب می‌کنند که ارز 1226 به کالای اساسی پرداخت شود ولی همان روز قانون بودجه را با ارز 2470 تومان تصویب می‌کنند ولی باز هم می‌گویند ارز 1226 به کالای اساسی پرداخت کنید.

وی در همین ارتباط با کنایه بر اینکه بچه 40 سالش تمام شد ولی هنوز از شیرش نمی‌گیرند افزود: وقتی با کسری بودجه مواجهه شده‌ایم چطور می‌خواهند با پرداخت 1226 که خود به کسری بودجه می‌افزاید اقتصاد را سروسامان دهند.

بهمنی ضمن تاکید بر اینکه نقدینه‌خواهی جامعه صددرصد افزایش یافته است تصریح کرد: نمی‌توان نقدینه خواهی جامعه را کنار افزایش نقدینگی نادیده گرفت. اگر تورم را بتوان در بلند مدت مهار کرد باید این کار انجام شود تا اینکه خروج از رکود در دستور کار قرار گیرد.

*خاطره بهمنی از اعتراضات به سیستم بانکی/ گفتم آقای احمدی‌نژاد شما پدر مایید

رئیس کل سابق بانک مرکزی در ادامه به انتقادات وارد شده به سیستم بانکی طی سالهای اخیر در شهر قم اشاره و تصریح کرد: سیستم بانکی جای تخریب نیست چرا که تخریب این سیستم خطر بزرگی برای اقتصاد است. آن زمان انتقادات به سیستم بانکی در قم افزایش یافته بود و آقای مظاهری می‌خواستند بروند و این مشکل را حل کنند ولی من گفتم اجازه بدهید من بروم. کسی می‌تواند بگوید صلح امام حسن ارزش کمتری از جنگ امام حسین دارد؟

به گزارش تسنیم، در همین زمان طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی از بهمنی خواست تا توضیح دهد که در جلسه هیئت دولت در قم چه گفته است که بهمنی اینطور توضیح داد: رفتم و بر اساسی که سیستم کمتر آسیب ببیند به صورت بینابین صحبت کردم.

اما طهماسب مظاهری در این ارتباط تصریح کرد: آقای بهمنی رفتن در جلسه هیئت دولت قم گفتند آقای احمدی‌نژاد شما پدرما هستید پدر با بچه‌اش اینطور صحبت می‌کند. صدایش می کند می‌گوید فلان رفتار را انجام بدهید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید از تخریب سیستم بانکی پرهیز شود تصریح کرد: جامعه ما بانکداری مشارکتی را نپذیرفته است. فردی در پاسداران سراغ دارم که از پروژه 400 درصد سود برد ولی 21 درصد سود به بانک برگرداند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود باید بر اساس نرخ بازدهی سرمایه باشد خطاب به آقای قاسمی درباره برداشت شبانه از حساب بانکها گفت: همان زمان هم گفتم این پول را بر نمی‌گردانم. 2 هزار میلیارد دیگر علاوه بر 3 هزار میلیارد تومان باید برداشت شود.

وی گفت: اگر حُسنی در بانک مرکزی بوده همکاران من انجام دادند اما اگر کم و کسری بوده متوجه شخص بنده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21