کشف بزرگ ترین آتشفشان زمین

دانشمندان آمریکایی می گویند وجود بزرگ ترین آتشفشان منفرد بر روی زمین را بر روی بستر اقیانوس آرام تایید کرده اند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه هوستون می گویند این آتشفشان که "تامو ماسیف" نام گرفته به بزرگd آتشفشانهای عظیم مریخ است و از این رو در بین بزرگ ترین آتشفشانهای منظومه شمسی قرار می گیرد.

این آتشفشان که در هزار مایلی ژاپن قرار دارد بخشی از یک رشته کوهستان زیر آبی است که حدود 130 تا 145 میلیون سال پیش توسط فوران چندین آتشفشان زیر آبی شکل گرفته است.

مشخص نبود که آیا تامو ماسیف یک آتشفشان منفرد بوده یا ترکیبی از چندین نقطه فوران اما اکنون محققان تایید کرده اند که توده بازالت سازنده این آتشفشان از یک منبع منفرد در نزدیکی مرکز آن فوران کرده است و از این رو این یک آتشفشان منفرد محسوب می شود.

پروفسور ویلیام ساگر استاد علوم زمین و جو و مجری این تحقیقات گفت: تامو ماسیف بزرگ ترین آتشفشان سپر شکل کشف شده بر روی زمین است.

وی گفت: احتمالا آتشفشانهای بزرگ تری نیز بوده اما ویژگی های آذرین بزرگی نیز مانند فلات  آنتونگ جاوه نیز وجود دارد اما نمی دانیم آیا این ویژگی ها یک آتشفشان هستند یا مجموعه ای از آتشفشانها.

این پژوهشگر افزود: برخلاف اغلب آتشفشانهای بستر اقیانوس که کوچکند و شیب تند دارند تامو ماسیف کوتاه و وسیع است یعنی جریان گدازه های فوران شده باید مسیر طولانی را طی کنند.

تامو ماسیف منطقه ای با وسعت 120 هزار مایل مربع را پوشانده است.

ساگر می گوید: این آتشفشان ارتفاع زیادی ندارد اما بسیار وسیع است از این رو دامنه های آن بسیار گسترده اند. در حقیقت اگر بر روی دامنه بایستید دشوار می توانید جهت شیب را مشخص کنید.

می دانیم که این یک آتشفشان منفرد بزرگ است که از جریان های گدازه ای عظیم ساخته شده که از مرکز آتشفشان برای شکل گیری یک آتشفشان سپر مانند وسیع نشات گرفته اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  3