مرد شماره یک اجلاس بیشکک

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در بیشکک در فضای پرترافیک رایزنی ها میان سران و مقامات عالی شرکت کننده و تکاپوی شدید دیپلماتیک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از  ایرنا، بیشکک، نخستین مقصد دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و شیخ دیپلمات در شرایطی اولین حضور خود را در یک اجلاس مهم منطقه ای به عنوان رییس جمهور تجربه کرد که نسبت به سایر سران شرکت کننده در این اجلاس، بیشترین حجم دیدارها و رایزنی های دوجانبه، منطقه و بین المللی را طی سفر دو روزه به بیشکک داشت.
روحانی در مدت زمان کمتر از 30 ساعت حضور خود در بیشکک، علاوه بر سخنرانی در سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای و دیدار با ایرانیان مقیم قرقیزستان، با 7 رییس جمهور از جمله روسای جمهوری دو کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و یک وزیر خارجه دیدار و گفت و گو کرد که این حجم از دیدارهای مهم در کمتر از 30 ساعت، یک رکورد جدید برای تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی محسوب می شود.
دیدار با روسای جمهوری روسیه و چین از مهم ترین برنامه روحانی در سفر به قرقیزستان بود و با توجه به اینکه چین و روسیه به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت و همچنین ایران از مهم ترین بازیگران فعال در عرصه کمک به حل دیپلماتیک سوریه به شمار می روند، دیدار روحانی با پوتین و جین پینگ از خبرسازترین دیدارهای حاشیه نشست بیشکک قلمداد می شود.
همچنین عضویت روسیه و چین در گروه 1+5 و حمایت مسکو و پکن از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، دلیل روشن دیگری براهمیت فوق العاده این دیدارها بود.
صرف نظر از اینکه دیدارهای دوجانبه روسای کشورها به خودی خود سبب تقویت و استحکام بیشتر روابط می شود، در جریان دیدارهای دوجانبه روحانی با همتایان روس و چینی وی، مهم ترین موضوعات و مسایل دوجانبه و منطقه ای از جمله موضوع هسته ای ایران و بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بدون تردید این گفت و گوهای رو در رو تاثیر بسزایی در نزدیکتر شدن دیدگاه ها و مواضع دولت ها درباره مسایل گوناگون خواهد داشت.
در دیدار روسای جمهوری روسیه و چین با همتای ایرانی آنها، بار دیگر بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک و ضرورت جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه تاکید شد و پوتین و جین پینگ بار دیگر حمایت مسکو و پکن از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را اعلام کردند.
روحانی در دیدار پوتین از اراده جدی دولت یازدهم برای حل موضوع هسته ای سخن گفت و تصریح کرد:ایران خواهان حل و فصل سریع موضوع هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی است.
رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای چینی خود هم تاکید کرد: دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در زمینه فعالیت های هسته ای در چارچوب معاهده ان.پی.تی (منع گسترش سلاح های هسته ای) هستند.
شی جین پینگ رییس جمهوری چین هم گفت که کشورش از حقوق حقه ایران در زمینه دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت می کند.
نکته مهم دیگر در این دیدارها، دعوت رییس جمهوری چین از روحانی برای سفر به پکن و همچنین اعلام خبر برنامه سفر پوتین به تهران در اولین فرصت ممکن از سوی سخنگوی رییس جمهوری روسیه بود که بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
روسای جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، مغولستان و تاجیکستان و همچنین وزیر امور خارجه هند در جریان سفر دو روزه رییس جمهوری ایران به بیشکک، با وی دیدار و گفت و گو کردند.
اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، ایستگاه دوم سفر خارجی رییس دولت تدبیر و امید است. روحانی ظرف کمتر از 10 روز دیگر برای شرکت در اجلاس یاد شده به نیویورک سفر خواهد کرد.
با توجه به اراده بالایی که هم در طرف ایرانی و هم در گروه 1+5 برای حل موضوع هسته ای ایران شکل گرفته، انتظار می رود حضور روحانی و هیات عالی رتبه همراه وی در نیویورک با حجم انبوهی از دیدارها و رایزنی های مهم و موثر همراه باشد و در این سفر، دیدار خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، زمینه ادامه گفت و گوها میان ایران و گروه 1+5 را فراهم خواهد کرد.
با توجه به تاکید رییس جمهوری ایران بر ضرورت حل و فصل سریع موضوع هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی، دور از انتظار نیست که نخستین گام های جدی در مسیر حل و فصل این موضوع در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برداشته شود و شیخ دیپلمات در نیویورک هم مثل بیشکک، مرد شماره یک باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =