آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها در شهریور یا مهر

سال تحصیلی جدید که در 14 دانشگاه دولتی کشور از هفته گذشته آغاز شده بود امروز نیز در 27 دانشگاه دولتی دیگر گشایش یافت و تعداد دیگری از دانشگاه ها نیز سال تحصیلی خود را در اول مهرماه به جشن می نشینند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایرنا، آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها که یکی دو سال است با ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازه زمانی 15 شهریورماه تا ابتدای مهرماه صورت می گیرد دیگر به اول مهر منحصر نمی شود.

معاونت آموزشی وزارت علوم طی دو سال گذشته با این توجیه که دانشجویان اغلب در اول مهر در کلاس درس حاضر نمی شوند وعلاوه بر آن، ترم دوم سال تحصیلی هم به دلیل قرار گرفتن تعطیلات نوروز و همچنین ارتحال بنیانگذار انقلاب و دیگر مناسبت های تعطیل، یک ترم کوتاه است پیشنهاد کرد که دانشگاه ها درصورت تمایل و همچنین با درنظر گرفتن شرایط جغرافیایی و فرهنگی مناطق خود، ترم اول سال تحصیلی را دو هفته زودتر آغاز کنند و به همین نسبت نیز امتحانات پایان ترم زودتر برگزار شده و شروع ترم دوم نیز زودتر باشد.

از طرف دیگر معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز بخاطر اینکه هفته دفاع مقدس در شهریورماه واقع شده و دهه فجر نیز در ایام تعطیلات بین دو ترم تحصیلی دانشگاه ها قرار می گیرد اصرار داشت که سال تحصیلی از شهریور شروع شود تا این دو مناسبت تقویمی در ایام فعالیت دانشگاه ها باشد و دانشگاهیان بتوانند حضور و مشارکت بیشتری در اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس و دهه فجر داشته باشند.
از همین رو تعدادی از دانشگاه ها از سال گذشته به تناسب شرایط محیطی و جغرافیایی و جمعیت دانشجویی خود به گونه ای برنامه ریزی کردند که سال تحصیلی خود را در دو هفته یا یک هفته پایانی شهریورماه آغاز کنند.

امسال هم از میان دانشگاه های بزرگ دولتی، 14 مرکز دانشگاهی همچون دانشگاه لرستان، کردستان، قم، شاهرود، شاهد، شهرکرد، الزهرا(ع)، محقق اردبیلی، اراک، امام صادق (ع)، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و صنعتی امیرکبیر از شنبه گذشته، 16 شهریورماه جشن آغاز سال تحصیلی 93-1392 را جشن گرفتند.

27 دانشگاه بزرگ کشور همچون دانشگاه تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، شیراز، اصفهان، بین المللی امام خمینی (ره)، خواجه نصیرالدین طوسی، فردوسی مشهد، تبریز، صنعتی سهند، گیلان، مازندران، ارومیه، بوعلی سینا، بیرجند، خلیج فارس، رازی کرمانشاه، صنعتی شیراز، یزد، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، خوارزمی، یاسوج و کاشان نیز یک هفته مانده به اول مهرماه و از امروز، 23 شهریور به پیشواز سال تحصیلی جدید رفتند.

اما تعداد دیگری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی، همان اول مهرماه را به عنوان مبنای آغاز سال تحصیلی خود درنظر گرفته اند.
به گفته سرپرست وزارت علوم، مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها قرار است با حضور حجت الاسلام دکتر «حسن روحانی» در نیمه اول مهرماه و پس از بازگشت رییس جمهوری از سفر به نیویورک ( شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد) به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شود.

هرچند شروع سال تحصیلی دانشگاه ها در شهریورماه به تدریج به موضوعی عادی تبدیل شده است اما هنوز برخی از اعضای جامعه دانشگاهی معتقدند که این امر موجب سردرگمی دانشجویان به ویژه ورودی های جدید می شود و یکپارچگی تقویم آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را برهم می زند.

«جعفر توفیقی » سرپرست وزارت علوم هم هفته گذشته درباره تقویم آموزشی دانشگاه ها در سال تحصیلی پیش رو گفت: امسال مطابق بخشنامه معاونت آموزشی عمل خواهد شد و دانشگاه ها می توانند در هفته های پایانی شهریور تا اول مهرماه سال تحصیلی خود را شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: آغاز سال تحصیلی در شهریورماه، با برخی انتقادات رو به رو است و برخی معتقدند که اول مهرماه باید به عنوان نماد آغاز سال تحصیلی آموزش و پرورش و آموزش عالی حفظ شود از همین رو ادامه این روند، در دست بررسی است.

توفیقی تاکید کرد: با توجه به اجرای این طرح در دو سال گذشته و فعالیت های میدانی صورت گرفته می توان با تحقیق و پژوهش مستند، نقاط ضعف و قوت آن را مورد بررسی قرار داد و سپس برای تداوم یا توقف آن برای سال های آینده تصمیم گرفت.

با این اوصاف شاید امسال، آخرین سالی باشد که دانشگاه ها در تاریخی به جز اول مهرماه، جشن آغاز سال تحصیلی جدید را برپا می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =