اوباما: با روحانی نامه نگاری کرده ام/ توافق سوریه، می تواند الگویی برای مذاکرات هسته ای ایران باشد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ضمن تایید نامه نگاری با همتای ایرانی اش حسن روحانی گفت: تلاش های دیپلماتیک ویژه درباره سلاح شیمیایی سوریه که با تهدید نظامی حمایت شدند می تواند الگویی برای مذاکرات درباره مسئله هسته ای ایران باشد.

به گزارش عصر ایران، اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا، به محتوای نامه های رد و بدل شده با روحانی اشاره ای نکرد اما گفت: نگرانی های آمریکا از اهداف برنامه هسته ای ایران بسیار بیشتر از سلاح شیمیایی سوریه است.

رئیس جمهور آمریکا جزئیات این مکاتبه را فاش نکرد ولی در عین حال گفت: نقشی بالقوه برای ایران در کمک به برقراری ثبات در سوریه می بینم.

اوباما افزود: ایران نباید فکر کند که آمریکا چون به سوریه حمله نکرد؛ در واکنش به برنامه هسته ای ایران به این کشور هم حمله نظامی نخواهد کرد. عدم حمله به سوریه، به معنی عدم حمله به ایران نیست. نتیجه ای که ایرانی ها باید از موضوع سوریه بگیرند این است که حل دیپلماتیک چنین مسائلی وجود دارد.

به نظرم اگر تهدید واقعی و جدی به حمله نظامی به همراه تلاش دیپلماتیک قوی دیپلماتیک وجود داشته باشد شما می توانید به معامله ای دست بیابید.

همزمان خانم " بیرنادت مهان" سخنگوی کاخ سفید هم گفت که آمریکا امیدوار به مشارکت واقعی از سوی دولت ایران برای دست یابی به راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای این کشور است.
وی افزود: همچنان آماده گفتگو با دولت روحانی براساس احترام متقابل برای تحقق راه حل مسالمت آمیز برای مشکل هسته ای هستیم.

دو روز پیش همزمان با تهدیدات جدید واشنگتن برای حمله نظامی به سوریه، وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره سلاح شیمیایی سوریه به توافق دست یافتند.

 براساس این توافق، سوریه می بایست در مدت 7 روز فهرست کامل از جزئیات تسلیحات و مراکز سلاح شیمیایی خود ارائه کند و سپس در مدت 9 ماه این تسلیحات نابود یا به خارج از سوریه منتقل می شوند.

این توافق حمله نظامی آمریکا علیه سوریه به بهانه تسلیحات شیمیایی این کشور را نیز کنار زد.
آمریکایی ها معتقدند در صورت نبود تهدیدات نظامی جدی علیه سوریه، این کشور وجود سلاح شیمیایی و نابودی آن را نمی پذیرفت.

ایران نیز از توافق آمریکا و روسیه بر سر سلاح شیمیایی سوریه که منجر به کنار رفتن گزینه حمله نظامی آمریکا علیه سوریه شد ابراز خرسندی کرده است.

آمریکا هم اکنون به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 در جلسات مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور حاضر بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3