یک درخواست صندوق بین‌المللی پول از ایران

سخنگوی صندوق بین المللی پول با تایید دیدار رئیس این نهاد بین المللی با روحانی در نیویورک از احتمال اعزام هیئت صندوق بین المللی پول به تهران برای ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور پس از تحریم ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از رویترز با اشاره به دیدار کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که روز سه شنبه در نیویورک برگزار شد نوشت: محور اصلی این دیدار سیاست های اقتصادی دولت روحانی و راه های تعمیق روابط ایران با این نهاد بین المللی بود.
جری رایس، سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت، این دیدار در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک و به درخواست مقامات ایرانی «برای گفت‌وگو در مورد تحولات اقتصادی جهان، اولویت های اقتصادی دولت و راه های تعمیق همکاری ها با صندوق» برگزار شد.
این اولین دیدار بین مقامات ایران و صندوق بین المللی پول از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی بود و نشانه دیگری است از تمایل روحانی برای دنبال کردن روابط کم تنش با غرب.
صندوق بین المللی پول آخرین بار در سال 2011 برای ارزیابی وضعیت اقتصادی ایران هیئتی را به ایران اعزام کرده بود. رایس با اشاره به تمایل صندوق بین المللی پول برای اعزام هیئت کارشناسی به ایران گفت: امکان اعزام هیئتی از صندوق بین المللی پول به تهران در نشست های آتی صندوق و بانک جهانی در واشنگتن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
اعزام یک هیئت از صندوق بین المللی پول به ایران، به صندوق اجازه می دهد تا نگاهی دقیق تر به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران بیندازد و اطلاعات دقیق تری از اقتصاد این کشور جمع آوری کند.
تحریم ها از اواخر سال 2011 تا کنون، به تجارت ایران لطمه وارد کرده و تا حد زیادی ایران را از دسترسی به سیستم های بانکی بین المللی محروم کرده است. تحلیلگران معتقدند صادرات نفت ایران تقریبا نصف شده است.
در ماه آوریل، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی ایران امسال 1.3 درصد کاهش خواهد یافت. تولید ناخالص داخلی ایران در سال گشته نیز کاهشی 1.9 درصدی را تجربه کرده بود. اما صندوق پیش بینی کرده است که اقتصاد ایران احتمالا در سال 2014، با ثبت رشدی 1.1 درصدی روند رو به رشد خود را از سر خواهد گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  3  =  13