همه توافقات ایران و غرب از سعدآباد تا نیویورک /جدول

حالا امروز جان کری میانه این دو حرف را گرفته و گفته است تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران می‌تواند در یک چارچوب زمانی بین 3 تا 6 ماه، یعنی زمانی که رئیس جمهوری ایران تعیین کرده است.

از نخستین دور مذاکرات ایران و غرب بر سر مسئله هسته​ای 10 سال می​گذرد.

به گزارش خبرآنلاین اکنون که پس از سال​ها سرنوشت این پرونده دوباره به دست حسن روحانی سپرده شده است وی می​گوید که اولویت ما برای حل و فصل پرونده هسته​ای یک زمانبندی سه ماهه است.

از سوی دیگر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اولین نشست 6 قدرت جهانی و ایران که در سطح وزرا در نیویورک برگزار شد می​گوید که 12 ماه زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است.

حالا امروز جان کری میانه این دو حرف را گرفته و گفته است تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران می‌تواند در یک چارچوب زمانی بین 3 تا 6 ماه، یعنی زمانی که رئیس جمهوری ایران تعیین کرده است.

اگر به این اظهار نظرها نگاه کنیم به نظر می​رسد دو طرف برای به نتیجه رساندن این پرونده تعجیل دارند اما اگر به سابقه این گفت و گوها نگاه کنیم نمی توان به حل و فصل این پرونده در کوتاه مدت امیدوار بود.

تا کنون 16 دور مذاکره بین ایران و غرب برگزار شده است. برای آگاهی از مسایل مطرح شده در این 16 دور مذاکره می​توانید جدول زیر را مطالعه کنید.

.

محل مذاکره

تاریخ

طرف​های مذاکره

اهم اظهارات و توافقات

سعدآباد تهران

29 مهر 1382

حسن روحانی، وزرای خارجه فرانسه،انگلیس و آلمان

ایران پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را اجرا و به صورت داوطلبانه گازدهی به سانترفیوژهای مرکز غنی سازی نطنز را با هدف اعتماد سازی معلق می کند. ایران با اجرای پروتکل الحاقی، بازدید گسترده بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود را مهیا کرد.

آلمان متعهد شد که مانع ارسال پرونده ایران به شورای امنیت شود و بریتانیا و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری و در صورت ارسال آن را وتو کنند.

بروکسل

اسفند ماه 1382

حسن روحانی، وزاری خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس، خاویر سولانا

ایران متعهد شد ساخت و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنی‌سازی و ساخت قطعات یدکی سانتریفیوژهای موجود را به طور داوطلبانه تعلیق کند. توافق‌نامه توسط مدیران ارشد چهار کشور (نه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سه وزیر اروپایی) امضا شده است.

پاریس

24 آبان 1383

حسن روحانی، سیروس ناصری و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه فرانسه،انگلیس و آلمان

ایران به عنوان اقدامی داوطلبانه در جهت اعتمادسازی پذیرفت که کلیه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، مونتاژ و راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیت‌های مربوط به جداسازی پلوتونیم را متوقف کند و در عوض اتحادیه اروپا برای پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی تلاش کند.

مادرید

10خرداد 1386

علی لاریجانی،خاویر سولانا

علی لاریجانی: ایران ظرفیت اتمی خود را به دست آورده و آماده ‌است تا با مذاکراتی سازنده، برای حل اختلافاتی که بر سر فعالیت اتمی خود با قدرتهای جهان دارد به تفاهم و توافق برسد.

خاویر سولانا: فکر می کنم بتوان گفت که هیچ نوع گشایش اساسی حاصل نشد اما در مورد برخی مسائل مهم پیشرفت هایی کردیم.

لیسبون

1تیر 1386

علی لاریجانی،خاویر سولانا

توافق بر سر تدوین یک مدالیته زمانبندی شده معین برای حل و فصل مسایل

علی لاریجانی: اگر سازمان ملل ایران را با تحریم های بیشتر تهدید کند، ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.

ژنو1

29 تیر1387

سعیدجلیلی،خاویر سولانا

درباره بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 برای ترغیب ایران به متوقف کردن غنی سازی اورانیوم گفت و گو کردند. اعضای گروه 1+5 اعلام کردند که اگر ایران پاسخ روشنی به بسته پیشنهادی ندهد، چاره ای جز اعمال تحریم های بیشتر ندارند.

سعیدجلیلی:بحثی درباره تعلیق در برابر تعلیق به میان نیامده است.

خاویر سولانا:مذاکرات بی نتیجه بود.

ژنو2

مهر1388

سعیدجلیلی،خاویر سولانا

نخست بر سر مبادله اورانیوم غنی شده ایران توافق شد اما ایران بر سر جزئیات ایراد گرفت و عملا آن را نپذیرفت.

تهران

27 اردیبهشت 1389

محموداحمدی​نژاد،لولا داسیلوا(رئیس جمهور برزیل) رجب طیب اردوغان( نخست وزیر ترکیه)

هر سه کشور حق ایران و سایر کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در برخورداری از فن آوری چرخه سوخت اتمی را قبول کرده اند و وزیر خارجه ترکیه هم گفته است اورانیوم ارسالی از ایران تا زمان مبادله، به منزله امانت مردم ایران در خاک ترکیه خواهد بود.

ژنو3

آذر 1389

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات حدود یک ماه بعد در استانبول برگزار شود.

کاترین اشتون: نمایندگان قدرت های جهانی با ایران به توافق رسیده اند که در استانبول در مورد پیشنهادات عملی و راه های همکاری برای یافتن راه حلی برای نگرانی اصلی ما در مورد مسائل هسته ای گفت و گو کنند.

سعیدجلیلی: برای مذاکره در مورد همکاری حول نقاط مشترک توافق کرده است، نه گفت و گو در مورد برنامه اتمی کشورش.

استانبول1

بهمن 1389

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

کاترین اشتون: ایران برای لغو تحریم های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت اتمی شرایطی تعیین کرد، اما ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم زیرا ایران برای لغو تحریم ها باید اعتماد ما را به دست بیاورد.

استانبول2

26 فروردین 1391

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

توافق شد که دور بعدی مذاکرات در 23 ماه می (سوم خرداد) در بغداد برگزار می شود.

کاترین اشتون: گفتگوهای من با آقای جلیلی بسیار صریح بود، آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف پیشرفت واقعی در روند مذاکرات انجام شود و البته موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.

سعید جلیلی: ما نقاط اختلاف نداشتیم اما نکاتی که مورد توافق قرار گرفت قابل توجه بود.

بغداد

3 خرداد 1391

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

کاترین اشتون:در دو روز گذشته با همکاران ایرانی گفتگوهایی جدی داشتیم.گروه 1+5 بر حل سریع نگرانی‌هایی که درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد مصمم است.

سعید جلیلی: مذاکرات فضای خوبی بود که دو طرف مسایل مورد نظر خود را شفاف و صریح بیان کنند.

مسکو

29 خرداد 1391

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

کاترین اشتون:اولین پاسخ جدی را از ایران دریافت کردیم و جهت صحیح حرکت ترسیم شد تا کارشناسان، در مورد جزئیات مسایل فنی گفت و گو کنند.

سعید جلیلی:در این مذاکرات، سیاست‌های ایران را تببین کرده و تاکید کرده که غنی سازی حق مسلم ایران است.

آلماآتی1

8 اسفند 1391

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف در این نشست، دو روز قبل از عید نوروز، کارشناسان فنی دو طرف در استانبول دیدار خواهند داشت و سه روز بعد از تعطیلات نوروزی در ایران، هیات های عالی دو طرف دوباره برای مذاکرات به آلماتی می روند.

آلماآتی2

16 فروردین 1392

سعید جلیلی، کاترین اشتون و نمایندگان1+5

سعید جلیلی: غنی سازی اورانیوم جزوی از حقوق ملت ایران است و به رسمیت شناختن حقوق ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های اتمی می تواند مبنای همکاری های اعتماد ساز قرار گیرد.

کاترین اشتون: در دو روز مذاکره بحث‌هایی سخت و طولانی داشتیم و روشن شد مواضعمان همچنان از هم فاصله دارد.

نیویورک

5مهر1392

محمدجواد ظریف و وزرای خارجه آمریکا،انگلیس، فرانسه،آلمان، چین، سوریه و کاترین اشتون

کاترین اشتون: دیدار بعدی 19 روز دیگر در ژنو برگزار می‌شود. 12 ماه زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است.

محمدجواد ظریف: ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

جان کری : ملاقات سازنده ای بوده است. همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.

ویلیام هیگ: لحن ومقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه شروع خوبی بود اما هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4