بانک واتیکان حساب ایران را می بندد

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد بانک واتیکان به دلیل نگرانی از انجام عملیات پولشویی توسط سفارت‌خانه های ایران، عراق و اندونزی قصد دارد تمام حساب های سفارت‌خانه های خارجی را ببندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم ، به گفته منابع مطلع، به دلیل نگرانی از وجود سپرده های هنگفت و بیرون کشیدن این مبالغ از این حساب ها توسط هیئت  های نمایندگی ایران، عراق و اندونزی، بانک واتیکان احتمالا تمام حساب های سفارت خانه های خارجی را خواهد بست.
به گفته این منابع، نهاد نظارتی امور مالی واتیکان، که این تراکنش ها را در سال 2011 بررسی کرده است، معتقد است، توجیهات این سفارتخانه ها برای انجام تراکنش های بالای 500 هزار یورو در یک نوبت، بسیار مبهم یا نامتناسب است. برای مثال، در یک مورد یک مبلغ هنگفت از یک حساب خارج شده و دلیل آن انجام تعمیرات اعلام شده است.
اکنون بانک واتیکان و نهاد نظارتی مربوطه قصد دارند امکان اینکه موسسه امور مذهبی (آی او آر) بتواند به وسیله ای برای پولشویی و دیگر اقدامات مالی غیرقانونی تبدیل شود را کاهش دهند.
منابع مطلع گفتند، بستن حساب ها احتمالا اقدامی مهم در این زمینه است که پاپ فرانسیس دستور Hن را صادر کرده است.
ظاهرا این پروسه در دوران پاپ بندیک آغاز شده، اما به دلیل اختلافات موجود بین مقامات واتیکان و یک کمیته تحقیق ایتالیایی در زمینه پولشویی بی نتیجه مانده است.
موسسه امور مذهبی یک بانک خصوصی است که در حال حاضر  حدود 7.1 میلیارد یورو پول را تحت مدیریت دارد و هدف اعلام شده آن حفظ و مدیریت سرمایه ها برای امور مذهبی است. اما تعداد دارندگان حساب در این بانک در طی سالیان گذشته به 19 هزار نفر رسیده و از طبقه بندی اولیه بانک برای دارندگان حساب، متنوع تر شده است.
کمتر از 24 کشور از 180 کشور دارای نمایندگی در واتیکان حساب هایی در بانک آی او آر دارند.
رویترز می گوید، مطلع شده است که نهاد نظارتی مالی واتیکان در نیمه دوم سال 2011 با ارسال نامه ای به بانک آی او آر نسبت به چندین مورد برداشت پول و سپرده گذاری توسط سفارت خانه های ایران، عراق و اندونزی در این بانک ابراز نگرانی کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  90