پیشنهاد ۶ هزارمیلیارد تومانی احمد توکلی

طرح حذف یارانه سه دهک از جامعه دریافت کنندگان یارانه نقدی بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان از هزینه دولت می کاهد.

مقایسه

جمشید پژویان و تشخصی دهک های درآمدی جامعه

البته جمشید پژویان که به عنوان تئوریسین طرح تحول و هدفمندی در دولت نهم و دهم معرفی شده بود خود در این زمینه معتقد است که جامعه هدف در این برنامه یک جامعه آماری ایستا نیست بلکه در هر لحظه بنابر شرایط اقتصادی حاکم می توان افرادی به یک دهک وارد و یا خارج کرد بنابراین اجرای دقیق چنین برنامه ای ممکن نیست. البته وی این دیدگاه را در قبال اجرای طرح خوشه بندی (بر مبنای طرح جمع آوری اطلاعات خانوار که طی سالهای 87 تا 89 اجرا شد) بیان کرده بود.

به هر شکل در شرایط فعلی با توجه به جامعه 74 میلیون نفری دریافت کنندگان یارانه نقدی دولت در سال حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می پردازند، براساس طرح تنظیمی احمد توکلی طی نیمه دوم سال 92 باید بالغ بر 22 میلیون نفر باید از جمع این افراد خارج شوند.

براساس این طرح در نیمه دوم امسال با احتساب یارانه 45500 تومانی هر نفرطی نیمه دوم سال میزان یاران نقدی پرداختی دولت از حدود 20 هزار میلیارد تومان با کاهش 6 هزار میلیارد تومانی به 14 هزار میلیارد تومان می رسد و کاهش 30 درصدی در هزینه های یارانه ای دولت یازدهم از این طریق ممکن می شود.

سکوت دولت یازدهم

البته هنوز هیچ مسئول دولتی در مورد موضع دولت در قبال طرح احمد توکلی اظهار نظر نکرده است، باید دید که در ترازویی میزان رضایت مردم در یک طرف آن و هزینه های دولت در کفه دیگر آن قرار گرفته دولت تن به کدام انتخاب خواهد داد، البته با توجه به شرایط روزهای ابتدایی دولت بعدی به نظر می رسد دولت چندان ریسک پذیری بالایی داشته باشد مگر آنکه برای چنین حرکتی حسن روحانی بتواند از پشتوانه های خود هزینه کرده و با ایجاد فضای روانی حمایت از دولت در جامعه این گام را بردارد.

نکته قابل تامل آنکه احمد توکلی با پذیرش احتمال خطا در شناسایی دقیق جامعه هدف در این طرح می گوید: پذیرش خطای 10 درصدی در اجرای چنین طرحی بهتر از تحمل فشار هزینه ای آنهم به قیمت چاپ اسکناس بی پشتوانه و تحمیل تورم چند رقمی برای پرداخت یارانه نقدی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    اگر کلیه کسانی که بیشتر از 3 ملیون درامد ماهیانه دارند خود انصراف از دریافت یارانه را بدهند خدمتی معنوی انجام داده اند.

ارسال یک پاسخ

35  −    =  26