آفتی که کاشان را از درون می‌خورد

مهاجران غیرقانونی با اقامت در خانه‌های تاریخی کاشان، زیر چتر بی‌توجهی مالکان خانه‌ها، آن‌ها را از هویت‌شان دور می‌کنند و صدایی هم از کسی درنمی‌آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل ایسنا کاشان شهری تاریخی است که قدمتش دست‌ کم به دوره‌ی سلجوقی می‌رسد، دوره‌ای تاریخی که برای نسل‌های پس از خود، آثار زیادی را باقی گذاشته است، ولی حالا به‌خاطر بی‌توجهی‌ها روبه نابودی می‌رود.

 

کاشان هر سال به دلیلی، بی‌هویت‌تر از گذشته‌ می‌شود، هرچند مانند دیگر شهرهای تاریخی ایران هنوز معماری سنتی خود را که در دوره‌های سلجوقی و صفوی شکل گرفت و تا دوران قاجار ادامه یافت، تا اوایل قرن بیستم حفظ کرد؛ اما در دوره‌ی پهلوی و پس از آن، بویژه در نیمه‌ی دوم قرن بیستم به‌شدت تغییر کرد.

 

یک دوست‌دار میراث فرهنگی در کاشان درباره‌ی وضعیت خانه‌های تاریخی این شهر به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در چند سال گذشته، تخریب‌های زیادی در این شهر رخ داده است. نیاز مالی برخی مالکان بناهای تاریخی کاشان و بی‌اطلاعی صاحبان خانه‌ها از ارزش مادی و معنوی بناها، از جمله عواملی است که به‌مرور باعث تخریب و نابودی بناهای تاریخی کاشان شده‌اند. البته بسیاری از مالکان بناهای تاریخی می‌دانند که خانه‌های‌شان ارزشمند و تاریخی هستند، ولی چون تهیدست‌اند یا درباره‌ی تاریخی بودن و چگونگی استفاده کردن از این بناها با هدف درآمدزایی آگاه نمی‌شوند، آن‌ها را می‌کوبند و آپارتمان می‌سازند.

 

 

عکس از علی گرجی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄  11  =