تجار ایرانی از طریق شبکه غیر رسمی انتقال پول تحریم‌ها را دور می‌زنند

بلومبرگ طی گزارشی نوشت تجار ایرانی برای دور زدن تحریم ها یک شبکه غیر رسمی اما گسترده انتقال پول تشکیل داده اند که بر اساس اعتماد متقابل کار می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم بلومبرگ طی گزارشی نوشت: ماه گذشته زمانی که محمدرضا قطعاتی را برای شرکت بخاری سازی اش در ایران نیاز داشت، او با کیفی پر از اسکناس های 500 یورویی با هواپیما عازم دبی شد و در لابی یک هتل پول را به تامین کننده آلمانی قطعات تحویل داد. وی می گوید، اغلب مجبور است حتی از کانال های پرخطر تری نیز استفاده کند.
محمدرضا می گوید، از حواله که ابزاری غیررسمی برای انتقال پول است برای دور زدن تحریم هایی که ایران را از ارتباط با سیستم بانکی بین المللی محروم کرده است، استفاده می کند.

وی با اشاره به وجود یک شبکه گسترده انتقال پول متشکل از دلالان غیر رسمی گفت: «همه چیز بر اساس اعتماد متقابل انجام می گیرد.» وی افزود: «صرافی ها در تهران رسیدی به شما نمی دهند و مشخص نیست که تامین کننده قطعات در آلمان، جمهوری چک یا کره جنوبی چه زمانی پول ارسالی را دریافت خواهد کرد. گاهی پول در جریان انتقال گم می شود.»
این گزارش افزود: کسب و کار محمدرضا، همانند اقتصاد ایران از تحریم ها تاثیر پذیرفته است. صادرات نفت ایران به کمتر از نصف رسیده و موجب کاهش درآمدهای دولت شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جریان رقابت های انتخاباتی، رکود اقتصادی در ایران را به عنوان یک مسئله امنیت ملی خوانده بود.
افشین مولوی، تحلیلگر بنیاد آمریکای جدید در واشنگتن در این باره گفت، در ماه های اولیه دولتش، حسن روحانی قصد دارد یخ روابط ایران با غرب را آب کند تا بتواند به وعده های انتخاباتی اش در زمینه تغییر رویکرد دیپلماتیک و کاهش تاثیر تحریم ها عمل کند.
مولوی گفت: «ایران گرفتار تحریم هایی است که به اقتصاد آن ضربه زده اند و رهبران ایران به این موضوع واقفند…زیان ناشی از تحریم ها امسال بیشتر احساس شد و همین موضوع باعث شد لحن رهبران ایران مصالحه جویانه تر شود.»
مارک دوبویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها از حامیان تشدید تحریم ها علیه ایران گفت: «زمان روحانی برای عمل به وعده های خود جهت تثبیت وضعیت اقتصاد کشور محدود نیست.» دوبویتز در تحقیقی که با همکاری راشل زیمبا، در مورد واحد پول ملی ایران انجام داده، خاطرنشان ساخته است که ایران احتمالا 20 میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که تامین کننده کمتر از سه ماه واردات مورد نیاز کشور است. حدود 50 میلیارد دلار از پول نفت ایران در کشورهایی مثل چین و ترکیه مسدود شده است و تنها می توان از آن برای خرید کالاهای مجاز در آن کشورها استفاده کرد.
به نوشته این مقاله، ایران ماهیانه حدود 3.4 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب می کند و تقریبا نیمی از این رقم در حساب هایی در کشورهای مشتری نفت ایران انباشته می شود و ایران ناگزیر است در بازار این کشورها کالاهایی را که می خواهد وارد کند انتخاب نماید.
با توجه به متوقف شدن مبادلات تجاری ایران با اروپا، تغییر در مسیر واردات ایران در فروشگاه های شهر تهران قابل مشاهده است. فروشگاه های محله امین حضور تهران مملو از لوازم خانگی عمدتا چینی است و کالاهای اروپایی تقریبا کمیاب شده اند. اکبر 55 ساله صاحب یکی از این فروشگاه ها  در این باره می گوید: «انگار گزینه دیگری در ایران وجود ندارد.»
جعفر، صاحب فروشگاهی دیگر می گوید، واردات کالاهای با کیفیت کاملا کاهش یافته است، هرچند که به رغم تورم بالای 40 درصد ایرانیان زیادی حاضر اند برای این نوع کالاها پول بپردازند. به گفته وی، برخی کالاهای آلمانی هنوز در بازار یافت می شوند که از ترکیه وارد می شوند.
ایران بر اساس طبقه بندی بانک جهانی، کشوری با درآمد متوسط است. بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، سرانه درآمد سالیانه هر ایرانی 13 هزار دلار است که دو برابر قدرت خرید مردم مصر و تنها 15 درصد کمتر از قدرت خرید مردم ترکیه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =