ایران هنوز هیچ پیشنهادی به غربی ها داده است

مانند همیشه، با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری مذاکرات هسته ای ایران، گمانه زنی ها درباره محتوای پیشنهادات هر یک از طرفین در مذاکرات شدت می گیرد. در این میان، برخی دیپلمات های غربی با انتقاد از گزارش های منتشر شده در مطبوعات درباره محتوای پیشنهادات ایران، هشدار می دهند که این اقدام ممکن است با اهداف سیاسی خاصی صورت گرفته باشد.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار مطلبی به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا می نویسد ایران هنوز هیچ نسخه ای از پیشنهادات جدید خود برای گروه 1+5 را که قرار است در نشست ژنو ارائه شود، در اختیار این اتحادیه قرار نداده است.

این اظهارات در واکنش به گزارشی مطرح می شود که روز چهارشنبه از کانال 2 تلویزیون رژیم اسرائیل پخش شده و در آن ادعا شده بود که با حصول توافق میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات محرمانه، تحریم های غرب به زودی برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر، روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در همین روز مدعی شده بود ایران پیشنهاداتی را به گروه 1+5 ارائه داده که شامل توقف بخش هایی از برنامه هسته ای این کشور است.

با این حال، مقامات غربی به المانیتور گفته اند که هنوز پیشنهادی را از ایران دریافت نکرده اند. برخی تحلیلگران مسائل ایران معتقدند که انتشار این گزارش ها می تواند توسط منابعی صورت گرفته باشد که خواستار بالا بردن غیرواقعی انتظارات از پیشنهادات ایران هستند. به این ترتیب، اگر ایران پیشنهادات سطح پایین تری را در مذاکرات ارائه کند، برای افکار عمومی نامطلوب به نظر خواهد رسید.

علاوه بر این، شخصیت های حاضر در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار داشته اند، اشاره می کنند که در این دیدارها هیچ گونه جزئیاتی از پیشنهادات مد نظر ایران در مذاکرات ژنو مطرح نشده است.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده که این اتحادیه هنوز پیشنهادات ایران را دریافت نکرده است. برخی مقامات آمریکایی نیز گفته اند با توجه به اینکه برای حل و فصل کامل موضوع هسته ای به یک «نقشه راه» نیاز است و تدوین این نقشه راه نیز نیازمند طی روندی طولانی و اجماع طرف های مختلف است، هنوز مشخص نیست که ایران دقیقاً چه پیشنهادی را در ژنو ارائه خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3