نرم افزار بومی پیش بینی رویت هلال ماه های قمری طراحی شد

محققان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی نرم افزار شبیه سازی رویت هلال ماه شدند که امکان پیش بینی رویت هلال ماه های قمری را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایسنا این نرم افزار با حمایت دانشکده مهندسی هوافضا و آزمایشگاه تحقیقات هدایت و کنترل سیستم های دینامیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تحت سرپرستی و راهنمایی دکتر علیرضا نوین زاده و با همکاری محمد ترابی طراحی شده است.

 

نرم افزار بومی شبیه سازی رویت هلال ماه با محاسبه زمان غروب ماه و خورشید و زمان مکث یا تاخیر ماه با استفاده از اختلاف زمان های غروب این دو، بهترین زمان رویت را طبق رابطه ای تجربی محاسبه می‌کند. سپس در این زمان مناسب، موقعیت ماه و خورشید و پارامترهای رویت پذیری را محاسبه کرده و طبق آن‌ها، معیار رویت پذیری را به دست می‌آورد. نهایتاً بعد از بررسی معیار رویت پذیری، وضعیت رویت پذیری مشخص می‌شود.

 

طراحی این گونه نرم افزارها، بر اساس روابط مکانیک مدارهای فضایی و استفاده از پارامترهای رویت پذیری برای فراهم کردن معیارهای رویت پذیری می باشد.

 

امروزه معیارهای رویت پذیریِ نسبتا دقیق و کارآمدی برای پیش بینی رویت هلال تبیین شده اند. تبیین معیارهای مناسب و ترکیب آن با روابط مکانیک مدار فضایی، امیدهای تازه ای در راستای امکان پیش بینی رویت هلال ماه و یا حداقل تسهیل در این امر ایجاد کرده است.

 

 

نرم افزار رویت هلال ماه‌های قمری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =