لغو مجوز تشکیلاتی که شمقدری روزهای آخر راه انداخت

این اقدام فراقانونی چندان دوام نداشت و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آنکه متوجه این اقدام فراقانونی شد و دریافت که بدون آنکه خبر داشته باشد، از جایگاه «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» و نه حتی جایگاه حقیقی اش، عضو هیات مدیره موسسه مذکور شده، دستور لغو مجوز این موسسه را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،موسسه سینمایی «مقاومت و انقلاب اسلامی» که در روزهای واپسین حضور جواد شمقدری در راس سازمان سینمایی تاسیس شد، به واسطه اقدامات فراقانونی در زمان ثبت، به دستور شخص وزیر فرهنگ و ارشاد لغو مجوز شد تا بدین ترتیب، جلوی یکی دیگر از اقدامات اینیچنی مدیریت پیشین حاکم بر سینمای کشور گرفته شود.

به گزارش «تابناک»، تصور کنید، قصد ثبت یک موسسه خصوصی را دارید و این موسسه قرار است با موضوع فرهنگی فعالیت داشته باشد. روال امر چنین است که حین ثبت در ثبت شرکت ها و پیش از طی تشریفات آگهی روزنامه رسمی، پیگیری برای اخذ مجوز مربوطه از نهادهای زیرربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد و یا نهادهای زیرمجموعه آن صورت می پذیرد.

در چنین موسسات خصوصی طبیعتاً اشخاص حقیقی به عنوان عضو هیات امناء یا هیات مدیره، ذیل اسناد را امضاء می‌کنند و بخشی از پروسه تشکیل می‌شوند و با این اوصاف اینکه شخصی حتی دارای مسئولیت رسمی باشد، می‌تواند از جایگاه حقیقی‌اش برای تشکیل موسسه فرهنگی استفاده کند، مشروط به آنکه سوءاستفاده‌ای در طی این پروسه از اختیارات قانونی‌اش نداشته باشد.

اما اگر قرار باشد همین اشخاص از جایگاه حقوقی عضو موسسه ای شود، نیازمند مصوبه نهادهای بالادستی است. به عنوان نمونه وقتی اعضای هیات مدیره موسسه‌ای، اشخاص حقوقی نظیر «اعضای هیات دولت و روئسا و معاونان دیگر قوا» باشند، این موضوع نیازمند مصوبه نهادهای بالادستی نظیر مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که موسسه با عضویت اعضای حقوقی در جایگاه هیات مدیره یا هیات امناء دیگر خصوصی نیست.

«وزیر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  5