ریه ای که پس از ۱۱ ساعت نوبت پیوند، سالم ماند

محققان بیمارستان لوون بروکسل موفق به پیوند ریه ای شدند که قبل از این جراحی، 11 ساعت خارج از بدن بیمار قرار داشت. درعمل پیوند عضو حتی دقایق بسیار مهم هستند زیرا امکان دارد سلول های عضو اهدایی تخریب شوند و دیگر به کار پیوند نیایند.

به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، بیماری که از نارسایی مزمن ریه رنج می برد، بر اثر نارحتی کبد ناگهان به کما رفت.

تنها روش درمان بیمار، پیوند ریه و کبد بود. پزشکان در یک جراحی بی سابقه و طولانی مدت، ابتدا ریه و سپس کبد اهداشده را به بیمار پیوند زدند.

در این عمل جراحی، ریه به مدت 11 ساعت خارج بدن اهداکننده و توسط دستگاه های پیشرفته نگهداری شده است.

روش نگهداری ریه به قدری پیشرفته و منحصربه فرد بود که حتی یکی از سلول های آن نیز از بین نرفت.

این اولین باراست که ریه اهدایی به مدت 11 ساعت خارج از بدن قرار داشته و پس از آن پیوند شده است، علاوه بر این؛ زمانی پیوند ریه با موفقیت انجام می شود که کبد عملکرد درستی داشته باشد، ولی در مورد این بیمار، در زمان پیوند ریه هیچ کبدی در بدن او وجود نداشته است.

حفظ ریه با استفاده از یک دستگاه به نام OCS LUNG انجام شد. فشار و میزان اکسیژن این ریه مانند بدن انسان شبیه سازی شده و به همین دلیل است که هیچ کدام از سلول های آن آسیب ندیده اند.
این دستگاه قادر به آنالیز دقیق تمام عملکردهای ریه قبل از پیوند است.

دستگاه مشابهی نیز برای کلیه ساخته شده است. نتایج حاکی از آن است که عملکرد اعضای پیوندی و موفقیت عمل جراحی با استفاده از این دستگاه، بسیار بیشتر از زمانی است که عضو مورد پیوند در یخ نگهداری می شود.

اکنون تمام علایم حیاتی بیمار تحت کنترل است و از بیمارستان مرخص شده است.

پزشکان بر این باورند که این روش جدید، انقلابی در علم پیوند اعضاست و می توان با استفاده از آن جان بسیاری از افراد را در سراسر دنیا نجات داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −  12  =