مذاکره با نوبخت و ربیعی برای حل بیمه خدمات اجتماعی کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی از مذاکره با نوبخت معاون برنامه ریزی و ربیعی وزیر کار برای حل مشکل بیمه خدمات اجتماعی کشاورزان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم محمود حجتی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با بیان اینکه بیشترین دغدغه‌ای که در این مدت برای کشاورزان و فعالین این بخش مهم بوده بحث بیمه خدمات اجتماعی آنهاست، اظهار داشت: این موضوع مربوط به حوزه وزارت کشاورزی نیست ولی با توجه به اینکه شنیده‌ام قرار است آقای نوبخت نیز در این کنگره حضور داشته باشند می‌توانیم این موضوع را با آنها در میان بگذاریم. همچنین با توجه به اینکه بیمه تامین اجتماعی کشاورزان به وزارت کار مربوط می‌شود با آنها رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه روز گذشته طی جلسه‌ای با وزیر کار از آنها خواهش کردیم در این مدت و در دولت جدید سعی کنیم با همکاری یکدیگر این مشکل را برای همیشه از تاریخ کشاورزی کشور حل کنیم، گفت: وزیر کار در این زمینه قول مساعد دادند که با توجه به محدودیت‌ها و نارسایی‌های اعتباری این مشکل را حل کنند و امیدواریم با دریافت نظر مثبت معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به مرور زمان این مشکل حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مسائل کشاورزی کشورمان نسبت به سایر کشورها قابل مقایسه نیست و بیشتر متکی به خودمان هستیم و این نیز به دلیل برخی مشکلات سیاسی است. امنیت غذایی از مسائل اساسی هر کشور است و امنیت غذایی نوع بشر مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع است که در سطح بین‌المللی نیز توجه خاصی به آن می‌شود.

حجتی با بیان اینکه باید به این موضوع اهمیت خاصی دهیم و این موضوع از وظایف دولت‌هاست گفت: امروزه به این نتیجه رسیده‌ایم که تامین نهاده‌ها و بذر باید مورد حمایت قرار گیرد و به خاطر محدودیت‌ها و ناتوانی‌ها این مسائل به صورت نارسا در اختیار کشاورزان قرار گرفته و وظیفه ما است که آن را حل کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه باید این موضوع را در نظر بگیریم و ببینیم که با توجه به امکاناتی که داریم چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم و با همین امکانات کارها را برنامه‌ریزی کنیم گفت: این موضوع به معنی نفی مسئولیت حمایت دولت و دولتمردان از جمله بنده نیست ولی فکر می‌کنم کشاورزی از یک ضعف ساختاری برخوردار است که باید حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در گذشته کشاورزی ما معیشتی بود و خودمان تولید می‌کردیم و همان را مورد استفاده قرار می‌دادیم گفت: امروزه نیاز خانواده‌ها به خرد و خوراک و هزینه این بخش در خانواده‌ها کاهش پیدا کرده و در مقابل انواع هزینه‌ها از جمله مسکن، پوشاک و سلامت جایگزین شده است.  بنابراین باید ببینیم مقدار محصولی که تولید می‌کنیم چه متقاضی دارد و چگونه باید طرف تقاضا را برای خرید تحریک کرد. بنابراین پاسخ این موضوع را باید در درون خودمان پیدا کنیم زیرا اگر به دنبال پاسخ در بیرون برویم این مشکل مجدد بازخواهد گشت. 

حجتی در ادامه گفت: چرا نهاده‌های موردنیاز دامپروری را دیگران باید وارد کشور کنند. بخشی از نهاده‌ها که در داخل تولید می‌شود از این موضوع جداست ولی می‌توانیم بخشی که نیاز به واردات داریم را خود تشکل‌ها با تاسیس یک شرکت برای واردات نهاده‌های دامی و انتخاب یک مدیر متخصص انجام دهد. به نوعی که اگر سودی هم وجود دارد به تشکل‌ها اختصاص پیدا کند.  همچنین اگر این کار توسط خود تشکل‌ها انجام شود بر روی کیفیت آن نیز حساس خواهند بود و مشکلاتی که کشاورزان در مورد بذر و یا واکسن‌های دامی اعلام می‌کنند نیز رخ نمی‌دهد. 

وی با بیان اینکه بنده و سازمان‌های دولتی در خدمت تشکل‌ها هستیم تا با کمک یکدیگر سازوکار مناسب را برای حل مشکلات طراحی کنیم تصریح کرد: زیرساخت‌ها کم و بیش فراهم شده به نوعی که از زمان ادغام وزارت جهاد کشاورزی در بحث صندوق نهادهای بخشی در نظر داریم در سال جاری از 3 مسیر منابع این صندوق را تقویت کنیم و روز به روز نیز بر غنای آن بیافزاییم. بنابراین بسیاری از مسائل با برنامه و برنامه‌ریزی حل خواهد شد و اگر نشود زمینه حضور دلالان همچنان ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه علاوه بر تولید باید به روند پس از تولید نیز توجه کنیم تصریح کرد: در برخی از محصولات بیش از نیاز تولید می‌کنیم ولی نمی‌دانیم چه می‌شود به نوعی که اعلام می‌کنند تولید خرما یک میلیون تن است و با توجه به محاسبه میزان صادرات این محصول و نیاز داخل مشخص نیست نیمی از تولیدات خرمای کشور چه می‌شود. البته ممکن است بخشی از این تناقض به دلیل مسائل آماری باشد ولی باید بگویم که بخشی از آن نیز به ضایعات مربوط می‌شود. همچنین در مورد مرکبات نیز گفته می‌شود 5 الی 6 میلیون تن تولید داریم و میزان تولید مرکبات در دنیا 120 میلیون تن است ولی مشخص نیست چرا با توجه به تولید این کالا در داخل باز در شب عید با مشکل روبه‌رو می‌شویم. 

حجتی در مورد وضعیت لبنیات نیز ادامه داد: چرا وقتی تولید شیر افزایش می‌یابد از فردای آن نگران می‌شویم و همچنین فردی و یا دولتی روی کار می‌آید و می‌گوید یارانه شیر باید قطع شود. براساس شرایطی که گفته شد باید ببینیم تولید می‌خواهد به کجا برود، متقاضی چه کسی است و چگونه می‌توان طرف تقاضا را تقویت کرد. دنیا همه راهکارها را پیدا کرده  و ما نیز باید راهکار آن را پیدا کنیم و اگر نیاز به تنوع‌بخشی در خط تولید داریم با راهکارهای موردنظر آن را حل کنیم. چرا فقط در بحث لبنیات باید محدود به تولید شیر، ماست، دوغ و پنیر باشیم باید بتوانیم با ذائقه‌های مختلف در تولید تنوع ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید در بخش لبنیات برای آینده برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلات فعلی را در تولید شیر و لبنیات نداشته باشیم تصریح کرد: هنوز در زمینه تحریک تقاضا در لبنیات با وزارت بهداشت بحث جدی نداشته‌ایم، ولی باید سرانه مصرف ما به سرانه متوسط جهانی  نزدیک شود به نوعی که در حال حاضر سرانه مصرف جهانی 150 لیتر است که این رقم در کشور ما براساس آماری که گفته می‌شود 80 لیتر است بنابراین لازم است با کمک وزارت بهداشت برای تامین پروتئین حیوانی مردم اقدامات لازم را انجام دهیم. همچنین وضعیت قیمـت‌ها به نوعی است که می‌توانیم زمینه را برای صادرات فراهم کنیم. 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدکننده هیچ دخالتی در مشکلات اقتصادی از جمله تورم و نرخ ارز ندارد بلکه آنچه به تولیدکننده مربوط می‌شود مساله بهره‌وری است، گفت: در کشور ما  قیمت نهاده به تولیدکننده تحمیل می‌شود، هزینه کارگر و تورم نیز چنین وضعیتی دارد و در اختیار تولیدکننده نیست بنابراین آنچه دولت باید به آن توجه کند این است که در برخی موارد از ابزار تعرفه ایجاد کند مشکلاتی که در ال 85 برای شکر رخ داد پیش نیاید. زیرا هنوز کارخانه‌های چغندر قند نتوانسته‌اند تولید  6 میلیون‌تنی  خود را در سا ل 85 به بازگردانند و با توجه به تولید چهارونیم میلیون تونی همچنان بیش از 30 درصد تولیداتشان پایین‌تر از تولید سال 85 است. البته کارخانه‌های قند نیز وضعیت بهتری ندارند.

حجتی با تاکید بر اینکه دولت باید مراقب باشد که محصولاتی که در بازارهای جهانی که از حمایت بالایی برخوردارند محصول کشاورزی داخل را تحت تاثیر قرار ندهد و با آن رقابت نکند. در مورد موضوع بهره‌وری بخش کشاورزی نیز باید بگویم با بحران آب و مشکل جدی در این حوزه روبه‌رو هستیم و با این وضعیت مشخص نیست تولید به چه سمتی می‌رود بنابراین لازم است با کمک تولیدکنندگان و تدبیر دولت راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنیم تا حداقل روند توسعه‌ای رشد برداشت بی‌رویه آن را متوقف و پس از آن خسارت‌های ایجاد شده را جبران کنیم. 

وی با بیان اینکه آب موجود در کشور را به صورت مناسب استفاده نکردیم گفت: باید واژه خشکسالی را از ادبیات خود خارج کنیم و بدانیم که در اکثر سال‌ها میزان بارندگی ما سالانه 240 میلی‌لیتر است و براساس این میزان بارندگی برنامه‌ریزی کنیم. اگر چنین شود دیگر وجود برخی نارسایی‌ها را در خود را به خشکسالی نسبت نمی‌دهیم. البته همیشه به لطف خداوند و رحمت وی امیدوار هستیم ولی همان خدایی که توصیه می‌کند از من بخواهید تا به شما بدهم در مقابل به این نکته نیز تاکید می‌کند که تلاش کنیم بنابراین با همین شرایط فعلی باید برنامه ریزی‌ها را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برخی کشورها با منابع کمتری نسبت به ما توانسته‌اند در این مسیر نتایج بیشتری نسبت به ما بگیرند اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی این است که درِ کشور را در بخش کشاورزی بر روی خیلی از فناوری‌ها و علوم بسته‌ایم که البته بخشی از آن به دلیل  قوانین است. البته این موضوعی که بیان می‌کنم به مسائل حفاظت قرنطینه‌ای کشور مربوط نمی‌شود زیرا چه در دوران وزارت گذشته خود و چه در حال حاضر بر موضوع قرنطینه حساس بوده و هستم و طی این سال‌ها به دلیل برخی بی‌مبالاتی‌ها در این بخش کشاورزی آسیب دیده است.  ولی می‌توانیم اگر یافته‌ای در گوشه‌ای از دنیا در مورد بذر، نهان، ژن حیوانی و یا ماشین‌آلات وجود دارد استفاده کنیم. 

حجتی در مورد 3 مشکل در زمینه زیرساخت‌ها خاطرنشان کرد: مدیریت، سرمایه و تکنولوژی و علم 3 مشکلی است که در مساله فراهم کردن زیرساخت‌ها با آنها روبه‌رو هستیم. در مورد سرمایه باید بگویم تلاش می‌کنیم هر منبعی که وجود دارد به هر میزانی که باشد به دنبال دریافت آن برویم. بنابراین اول از خدا می‌خواهیم که دست دولت را باز کند و سپس ما را فراموش نکند.

وی در مورد سوال یکی از کشاورزان در مورد مالکیت زمین‌های کشاورزی گفت: به این موضوع توجه لازم را دارم اما دو مشکل وجود دارد نخست اینکه این مساله به صورت قانون بوده و به تصویب رسیده است و با نگاهی که نسبت به این موضوع دارند فکر می‌کنم این قانون به مصلحت جذب سرمایه در بخش کشاورزی نیست و از زمان تصویب آن هیچ زمینی به کشاورزان به عنوان مالک داده نشده است. بنابراین فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری بلندمدت و ایجاد انگیزه در بخش کشاورزی با وجود چنین قانونی از بین رفته است که باید در صورت امکان از مجاری قانونی آن را دنبال کنند اما مشکل بعدی وجود منابع طبیعی است به نوعی که برخی از زمین‌های مردم محلی توسط سازمان منابع طبیعی احاطه شده و حتی ممکن است این سازمان در روزنامه آگهی داده باشد ولی کشاورزی که در روستاهای دورافتاده است نمی‌توانسته از ماین موضوع مطلع باشد بنابراین سازمان منابع طبیعی براساس قانون این زمین‌ها را ضبط کرده است هرچند در این موضوع حق با کشاورز است ولی در برخی موارد کشاورزان از طریق دادگاه اقدام کرده‌اند ولی منابع طبیعی با وکلایی که در نظر می‌گیرد این حق را به کشاورز نمی‌دهد البته شاید بتوان راهکار قانونی برای این موضوع پیدا کرد که باید به صورت لایحه یا طرح به مجلس برود که البته مشخص نیست بتوان این کار را انجام داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  74