حذف یکباره ۳ دهک مشکل آفرین است

یک کار شناس اقتصادی تاکید کرد که اگر 3 دهک به صورت یکجا حذف شوند مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد افزود: دولت باید راهکارهای دقیقی را در این زمینه به کار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم محمد رضا واعظ مهدی با حضور در همایش علمی – تخصصی امکان‌سازی شناسایی دهک‌های درآمدی مشمول یارانه که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است با اشاره به اینکه بارها صحبت از این پیش آمده که منابع کشور در حال هدر رفتن است. اما اقدام اساسی صورت نگرفته است گفت: به این منظور باید گروهی مسئول طراحی وضعیت بهینه و نظام مطلوب تامین اجتماعی با بهره‌گیری از تجارب موفق در جهان باشند.

وی با اشاره به اتصال نظام مالیاتی با تامین اجتماعی یکی از نکات حائز اهمیت است تاکید کرد: اگر اتصال نظام مالیاتی با تامین اجتماعی صورت گیرد هدف  اصلی سیانت از منابع کشور محقق خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه راه حل اصلی برای رسیدن به یک نظام جامع تامین اجتماعی اتصال به نظام مالیاتی است تاکید کرد: از این طریق می‌توان گروه‌های کم درآمد را شناسایی و گروه‌های درآمدی مشمول یارانه‌ را عادلانه مشخص کرد.

* نظام اطلاعاتی در اختیار نظام مالیاتی قرار گیرد

در ادامه این نشست علی نصیری اقدم نیز با تاکید بر اینکه هدفمندی باید سمت نظام شفاف هدایت شود افزود: متاسفانه قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در حال حاضر به سمت یک نظام غیرشفاف و تهاتری پیش رفته است. 

وی ادامه داد در این سیستم علاوه بر افزایش تورم و نقدینگی در سطح جامعه مقروض شدن دولت به بانک مرکزی نیز و کسری بودجه دیده می‌شود.

نصیری اقدم با اشاره به اینکه بدون اطلاعات نمی‌توان کشور را مدیریت کرد افزود: تمامی کارها در نظام اقتصادی نیازمند یک بانک اطلاعاتی قوی است. 

وی با تاکید بر اینکه این سوال مطرح است که چرا فروشنده لوازم خانگی کمتر از یک کارمند مالیات پرداخت می‌کند بیان کرد علت این موضوع عدم شفافیت در بانک اطلاعات است. 

وی با تاکید بر اینکه شناسایی گروهک‌های مستحق یارانه می‌تواند در تامین اجتماعی دیده شود اظهار داشت: اینکه شخصی از بانک وامی را دریافت و بازپرداخت آن را واریز نمی‌کند برای یک بانکدار بی‌معنی است چرا که نتوانسته شایستگی وام‌گیرنده را شناسایی کند. 

نصیری‌اقدم با تاکید بر اینکه نظام اطلاعاتی شبکه بانکی بانک مرکزی می‌تواند کمک بسیاری را در راستای شناسایی گروهک‌های درآمدی مشمول یارانه کند اظهار داشت: نظام اطلاعاتی باید در اختیار نظام مالیاتی قرار گیرد و افرادی که وسع درآمدی بالا دارند شناسایی و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر 3 دهک به صورت یکجا حذف شوند مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد افزود: دولت باید راهکارهای دقیقی را در این زمینه به کار گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄    =  16