توتال: کشف منابع بزرگ نفت و گاز در کردستان عراق

شرکت توتال اعلام کرد منابع جدید نفت و گاز را در کردستان عراق کشف کرده است

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه اعلام کرد ذخایر بزرگ نفت و گاز را در اقلیم کردستان عراق کشف کرده است. توتال سهم 35 درصدی را از طرح اکتشاف نفت و گاز در کردستان عراق دراختیار خود دارد. شرکت ماراثون و دولت محلی کردستان عراق نیز دیگر سهامداران این پروژه هستند.

"آرنود بریولاک" مدیرعامل توتال در بیانیه ای گفت: این اکتشاف جدید، بسیار دلگرم کننده است. این اکتشاف، نشانه ای است که استراتژی ما برای رشد منطقه کردستان عراق در مسیر صحیح در حرکت است.

این بیانیه اضافه کرد: سه آزمایش در چاه های میدان های نفتی کشف شده انجام و مشخص شد که به صورت میانگین روزانه می توانند رقمی بین 32 تا 39 هزار بشکه نفت خام تولید کنند. آزمایش های دیگری هم ثابت کرده اند که منابع گاز کشف شده با میانگین تولید روزانه 20 تا 30 میلیون فوت مکعب وجود دارد.

در همین ارتباط، قرار است در سال آینده میلادی، خط لوله ای برای صادرات نفت کردستان عراق به بازارهای جهانی از طریق خاک ترکیه راه اندازی شود.

در صورتی راه اندازی این خط لوله، کردستان عراق می تواند آزادانه و بدون نظارت و کنترل دولت مرکزی عراق، به بازارهای جهانی نفت صادر کند.

هم اکنون کردستان عراق ازطریق تانکرهای خودرویی نفت خود را به ترکیه صادر می کند.

تاکنون بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله اکسون موبیل آمریکا، شل (انگلیسی – هلندی)، شورون آمریکا، توتال فرانسه، گازپروم روسیه قراردادهای اکتشاف و تولید نفت وگاز را در کردستان عراق امضا کرده اند.

منطقه کردستان عراق هم اکنون 200 هزار بشکه در روز تولید نفت دارد.

پیش از این وزیر منابع طبیعی کردستان عراق پیش بینی کرده بود تولید نفت این منطقه تا سال 2015 به رقم یک میلیون بشکه در روز و تا سال 2019 به رقم 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

ذخایر نفتی کردستان عراق 45 میلیارد بشکه و ذخایر گازی این منطقه سه میلیارد مترمکعب برآورد می شود.

عراق هم اکنون حدود 3.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که 2.5 میلیون بشکه از آن را صادر می کند.

منطقه فدرالی کردستان عراق شامل سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک در شمال عراق با جمعیت 4.5 میلیون نفر است که توسط کابینه ای محلی اداره می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  8  =