مسلمانان چین در نگرانی انزوا بیشتر

درحالی که پلیس چین بر مقابله با تهدیدهای تروریستی پس از حادثه اخیر میدان تیان آنمن تاکید می ورزد بسیاری از قوم اویغور در سین کیانگ نگران فشارهای بیشتر امنیتی برخود هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا، ˈگلوبال تایمزˈ یک نشریه ارگان حزب کمونیست چین روز پنجشنبه دراین باره نوشت: دوشنبه هفته گذشته یک خودرو که پلاک سین کیانگ داشت در میدان تیان آنمن شهر پکن به میان مردم راند شد که دو رهگذر و سه سرنشین خودرو کشته شدند.

پلیس چین پس از آن با تروریستی خواندن این حادثه اعلام کرد سرنشینان خودرو یک خانواده سین کیانگی بوده اند و سپس پنج نفر از اقلیت اویغور را هم بازداشت کرد.

حالا ˈعالیه مطلب ˈ یکی از اهالی منطقه ایغور نشین سین کیانگ به گلوبال تایمز گفته این قوم اقلیت سال ها در انزوا بوده اند و اکنون در نقاط مختلف چین پراکنده شده اند.

وی افزود: هنوز یاد آن روزهایی را که مردم وقتی اویغورها را می دیدند به آنها توهین می کردند و یا مورد اذیت قرار می دادند فراموش نکرده است .

وی با اشاره به اینکه زمانی وقتی سوار یک اتوبوس شده مردم به خاطر ایغور بودنش اشیایی را به سمت او پرتاب کرده اند،

گفت: حادثه اخیر میدان تیان آنمن می تواند باردیگر باعث رویکردی نامطلوب به اویغورهاشود و آنها را در انزوای بیشتر فرو ببرد.

پلیس چین اکنون هم خودروهای با پلاک سین کیانگ را در نقاط مختلف بازرسی می کند.

اویغورهای زیادی در روزهای اخیر با رسانه ها مصاحبه کرده و در پایگاه های اینترنتی از شدت برخوردهای پلیس ابراز ناراحتی کرده اند.

بسیاری از آنها گفته اند که حتی در مورد گرفتن هتل هم باید اسناد بیشتری در مقایسه با دیگر شهروندان چینی ارایه کنند.

همچنین صاحبان خودرو از قوم اویغورها می گویند به طور مکرر از سوی پلیس متوقف شده و از آنها کارت شناسایی خواسته می شود.

ˈابراهیم شیایوزی ˈ از محققان منطقه خود مختار سین کیانگ در شمال غرب چین می گوید: متاسفانه مردم در چین از روی پیش قضاوتی های نادرست در مورد سین کیانگ می اندیشند و تصمیم می گیرند. آنها درک درستی از این منطقه ندارند.

وی گفت که اگر چند نفری خطاکار باشند نباید همه را مانند آنان دانست. میلیون ها نفر در سین کیانگ انسان هایی خوب و خونگرم هستند. باید درک درستی از این منطقه پیدا کرد و این فاصله بوجود آمده را برطرف نمود.

براساس آمار منتشره بیش از 23 میلیون نفر مسلمان در سراسر چین از جمله منطقه خود مختار سین کیانگ زندگی می کنند که شامل 10اقلیت خویی، اویغور، قزاق، قرقیز، تاجیک، ازبک، دون سیان، بائوآن ، سالار و تاتار هستند.

اویغورها یک ملیت قدیمی درمناطق شمالی چین محسوب می شوند. اویغور به معنای همبستگی و واحد است.

مردم اویغور در تمام جاهای سین کیانگ پراکنده اند ولی اکثر آنان در مناطقی مانند ˈکاشاˈ ،ˈ هه تیان ˈ و ˈآ که سو ˈ در جنوب کوه آسمان زندگی می کنند و دارای زبان و خط خود می باشند.

درمناطق اویغورنشین مردان دوست دارند یک کلاه بر سر بگذارند. این نوع کلاه از جمله صنایع دستی این ملیت محسوب می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  3  =