اولین شهر پاکیزه دنیا با ۴۰ هزار نفر جمعیت طراحی می شود

شهر مصدر به عنوان پایدارترین شهر جهان که ساخت آن از سال 2007 در پایتخت امارات متحده عربی آغاز شده به زودی به الگویی برای توسعه پایدار شهرهای جهان مبدل خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از TheNational، با گسترش ایده ی توسعه پایدار در بخش های مختلف معماران و شهرسازان نیز به دنبال طرح های نوینی بوده و هستند که از آن طریق بتوانند در مسیر توسعه پایدار شهرها و سکونتگاه های شهری گام بردارند. توسعه پایدار شهری به معنای فراهم آوردن شرایطی است که شهرنشینان امروز و فردا بتوانند درون آن در کمال آرامش و امنیت زندگی کنند و ضمن تندرستی، از رفاهی نسبی بهره مند گردند.امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که با سرلوحه قرار دادن توسعه پایدار و اختصاص منابع مالی عظیم سعی در حرکت دراین مسیر داشته است.

در این بین می توان به طرح پروژه ای کاملا متفاوت با نام " شهر مصدر" به عنوان نمونه ای از این تلاش ها ویکی از مهم ترین دستاورد های معماری و شهرسازی نوین نام برد. شهر "مصدر" که توسط معمار مشهور انگلیسی "نورمن فاستر"طراحی شده است، اولین شهر پاکیزه دنیاست که کاملا سازگار با محیط زیست بوده و به نام " شهر پایدار، بدون کربن، بدون آلودگی" نامیده شده است.

آنتونی مالوز که فارغ التحصیل مرکز تحقیقات بین المللی ابوظبی است از نخستین روزهای راه اندازی پروژه " شهر مصدر" با موسسه علمی مصدر همکاری کرده است.

مالوز که در حال حاضر مدیریت پروژه شهر مصدر را به عهده دارد می گوید: "کار ما تمرکز بر تصویر بزرگ این شهر است تا در عین حال بتوانیم در هر بخش به نتیجه ای مجزا که قابل اندازه گیری نیز است برسیم."

وی ادامه می دهد: "اگر ما مدلها را بسط و توسعه ندهیم و با مردمی که با توسعه شهری در سطح جهان در ارتباط هستند به اشتراک نگذاریم این مدلها پس از چند سال از بین خواهند رفت. تلاش ما تنها معطوف به ساخت پایدارترین شهر جهان نیست بلکه درتلاش هستیم تا این پایدارترین شهر جهان را به الگو یا بستری برای سایر شهرها در سطح جهان تبدیل کنیم."

مالوز می افزاید: "مدلها یا الگوهای خوب به جای اینکه قطعی باشند بیشتر اکتشافیند. آنها بیش از وسیله، شیوه ای برای رسیدن به اهدافمان هستند. به عنوان نمونه شما نمی توانید طرح و نقشه ما را بگیرید و یک شهر مصدر دیگر در نیومکزیکو و یا سوئد بسازید. طرح ما یک کالای قابل تکرار نیست اما می تواند الگویی برای ساخت شهرهای پایدار در سطح جهان باشد."

زمانی که طرح جامع اصلی شهر مصدر در سال 2007 به بهره برداری رسید تصویر اولین خودکفایی، کربن صفر( شهر فاقد کربن)، زباله صفر( شهر فاقد زباله و آلودگی) شهری از یک بیابان در حال پیشرفت توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

شهر شش میلیون مترمربعی مصدر در 17 کیلومتری ابوظبی، پایتخت پر گرد و غبار امارات متحده عربی، شهری که به ساختمان‌های سر به فلک‌کشیده، خیابان‌های پهن و رفت و آمد بی‌امان اتومبیل‌های آن شهره است قرار گرفته است.

مؤسسه علمی مصدر جایی است که در آن رؤیای ساخت شهر "صفر کربن" متولد شد، شهری که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور حدود 40 هزار نفر را در خود جای دهد، انرژی‌های تجدیدپذیر تنها منبع انرژی‌های مصرفی آن باشد، به جای خودروهای معمولی از محفظه‌‌های خودکار حمل و نقل که برخی آنها را "آسانسورهای افقی" می‌نامند استفاده شود و هدررفت آب و همچنین آب مصرفی به حد اقل ممکن برسد.در این مؤسسه در حال حاضر 120 دانشجوی منتخب از مؤسسات مختلف دنیا به سر می‌برند.

مؤسسه مصدر در زمینه علوم و فناوری‌های زیست ‌پایدار فعالیت می‌کند. تحقیقات در زمینه‌های تولید و ذخیره انرژی زیست ‌پایدار، توزیع و استفاده پربازده از انرژی، محیط زیست و شرایط اقلیمی و توسعه پایدار از جمله تحقیقات این مؤسسه خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1