موضع نتانیاهو در قبال توافق موقت ایران و ۵+۱

نتانیاهو به دلیل رویکرد بسیار منفی و خشن نسیت به توافق موقت ایران و 5+1 مورد انتقاد اطرافیانش قرار گرفته است. چرایی و هدف این انتقادات و تاثیر آن بر سیاست‌های نتانیاهو در مطلبی مورد توجه روزنامه اسرائیلی هاآرتص قرار گرفته است.

نتانیاهو به دلیل رویکرد بسیار منفی و خشن نسیت به توافق موقت ایران و 5+1 مورد انتقاد اطرافیانش قرار گرفته است. چرایی و هدف این انتقادات و تاثیر آن بر سیاست‌های نتانیاهو در مطلبی مورد توجه روزنامه اسرائیلی هاآرتص قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از هاآرتص، یکی از مقامات سیاسی صهیونیست اخیرا از نتانیاهو خواسته است که انتقادات خود از دولت آمریکا را ملایم‌تر کند. به نظر این مقام سیاسی، تقابل علنی با دولت آمریکا می‌تواند به رژیم اسرائیل آسیب بزند و تنها ایران است که از مدیریت اختلاف بین آمریکا و اسرائیل سود خواهد برد.

به نوشته هاآرتص، هرچند نتانیاهو این انتقاد را رد نکرده است ولی اظهار داشته که اگر موضوع برای امنیت اسرائیل حیاتی نبود وارد چالش با دولت اوباما نمی‌شد. وی ادامه داده است که «اگر بر سر این مساله وارد اختلاف جدی نشویم، دیگر بر سر چه چیزی می‌شد دچار اختلاف شد؟»

به اعتراف مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی، اختلافات بین اوباما و نتانیاهو غیر قابل حل است و حتی تماس تلفنی 90 دقیقه‌ای دو هفته پیش نیز نتوانسته آنها را به هم نزدیک کند.

کاخ سفید فکر می‌کند که رویکرد نتانیاهو که بر اساس آن باید تحریم‌های ایران تشدید شود تا این که آخرین سانتریفیوژ ایران نیز برچیده شود، غیر موثر و حتی خطرناک است. به عقیده مقامات آمریکایی، در این حالت ایران از مذاکرات کنار خواهد کشید و جنگ گزینه غیر قابل اجتناب خواهد شد.

این در حالی است که نتانیاهو مدعی است که بهتر از غربی‌ها، مقامات ایرانی و تاکتیک‌های مذاکراتی آنها را می‌شناسد و معتقد است که روشی که اکنون غرب در پیش گرفته است، به جنگ منجر خواهد شد.

به نوشته هاآرتص واکنش ندادن جدی مقامات آمریکایی به سخنان رهبر ایران در مورد اسرائیل، اوضاع را بدتر کرده است. تنها دو روز بعد از سخنان رهبر ایران بود که آمریکایی‌ها واکنشی نه چندان جدی از خود بروز دادند.

کابوس نتانیاهو این است که توافق موقت ایران و 5+1 در ژنو، به ایران امکانی بی‌سابقه خواهد داد که هر زمان که اراده کرد به سوی سلاح هسته‌ای خیز بر دارد. در سناریوی مورد نظر نتانیاهو هر چند ایران، تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را می‌پذیرد ولی همزمان قطعات لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را آماده می‌کند. نتانیاهو در گفتگو با رئیس جمهور روسیه نیز ادعاهایی از این دست را نیز مطرح کرده است.

به گمان نتانیاهو که توسط یک وزیر ارشد اسرائیلی نیز طرح شده است، بعد از امضای توافق در ژنو، ایران توسعه کلاهک موشک شهاب 3 برای توانایی حمل کلاهک اتمی و نیز چاشنی انفجاری بمب هسته‌ای را ادامه خواهد داد و بعد از آن در زمانی مناسب که بحران‌های بین‌المللی توجه دیگران را به خود جلب کرده است، ایران گام آخر را بر خواهد داشت.

در این شرایط، ناگهان همه 18 هزار سانتریفیوژ ایران در نطنز و فردو و از جمله هزار سانتریفیوژ پیشرفته‌تر ایران به کار خواهند افتاد و در عرض 26 روز از پنج تن اورانیوم غنی شده تا 3.5 درصد، مواد غنی شده تا 90 درصد برای تولید 3 تا 4 کلاهک هسته‌ای را آماده خواهند کرد. طبق ایده نتانیاهو، تا جهان به خود بیاید، ایران همه خطوط را گذرانده است.

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو در حال تطبیق دادن خود با توافق موقتی است که ایران و 5+1 در حال طراحی هستند. وی از این به بعد بر مذاکرات شش ماهه ایران و 5+1 متمرکز خواهد شد که هدف آن رسیدن به توافق نهایی است. ترس نتانیاهو این است که مانند بسیاری از موارد پیشین، ایران چیزی را که به طور موقت به دست آورده است، دائمی خواهد کرد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =