تجلیل از پروفسور داوری اردکانی با پیام خاتمی

مراسم بزرگداشت دکتر رضا داوری اردکانی؛ فیلسوف یزدی تبار و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در یزد برگزار شد و طی آن پیام حجت الاسلام والمسلمین خاتمی نیز قرائت شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از خبرآنلاین سید محمد خاتمی دربخش های از این پیام آورده بود :

"موسس فلسفه اسلامی، ابونصر فارابی را معلم دوم خوانده اند؛ چون در علوم و فنون زمانه سرآمد بوده است و آنچه فارابی را از دیگر حکیمان و فیلسوفان متمایز می کند از جمله اهتمامی است که به اقتفای فیلسوفان بنیانگذار به «سیاست» داشته است و سیاست، شان زندگی آدمی در این جهان است.

ناگفته نگذارم که سیاست، آنگونه که مورد نظر بزرگانی چون افلاطون و ارسطو و فارابی بوده است در اساس با آنچه در دوران اخیر تاریخ انسان به نام سیاست شهرت یافته است، متفاوت است.

در سیاست مورد نظر آن بزرگان فضیلت مبنا و محور است نه قدرت بی مهاری که اراده معطوف به آن عالم و آدم را در زمین مخلد کرده است. به دنیا پرداختن پیشینیان نیز هرگز به معنی نفی آنچه برتر و فاخرتر از این دنیا است نبوده است. در حالیکه وجه غالب رویکرد متاخران، غرقه شدن دردنیا و غفلت از امر متعالی است که آدمیت انسان نیز به سبب بهره ای است که از آن دارد.

این همه را گفتم تا به این نکته ظریف برسم که اگر استاد ارجمند، حضرت آقای دکتر رضا داوری، «فارابی» را موضوع رساله دکترای خود بر می گزیند نشانه دغدغه ای است که استاد از جوانی به انسان و زندگی و سرنوشت او دارد و از میان فیلسوفان بزرگ به فیلسوفی می پردازد که بیش از دیگران در این دغدغه با او شریک است.

از آن پس استاد همواره این دغدغه را به انحاء مختلف نشان داده است.
اندیشیده است و اندیشه خود را بیان کرده است و بخصوص در باب فلاکت زدگی ما طی دویست، سیصد سال گذشته در تفکر، که درد بزرگ ما آشفتگی در تفکر است یا توهم را به جای تفکر گذاشتن؛ و حضرت دکتر داوری ازجمله معدود بزرگانی است که از اینکه درد را فراموش کرده‌ایم یا منشاً آن را نشناخته‌ایم نالیده است.
و چه اقدام مبارکی است بزرگداشت استاد عزیز و فرزند برومند این سامان از سوی عزیزان درد آشنای یزدی.
عمر استاد راهی دراز باد و اندیشه شان پربارتر و روشنگرتر."

دکتر رضا داوری اردکانی : به سیاست دروغ تمکین نکرده‌ام
رئیس فرهنگستان علوم در همایش تقدیر از خود که در یزد و به همت کانون یزدی تباران برگزار شد؛ با بیان اینکه باید از روی خودبینی بگویم هوش فوق‌العاده‌ای نداشتم ولی خیلی کتاب خواندم، گفت: کتاب خواندم و نه به خاطر اینکه ملا شوم و بگویم انا فاضل.
وی افزود: فلسفه فقط این نیست که از جوهره و ماهیت، علت و معلول بگوییم اینها آغازی دارند و آن این است که ما چه می‌کنیم و به کجا می‌رویم.
وی افزود: اینجا تاریخ 2 هزار ساله دارد. کشور کوروش و داریوش است و روزگاری در آن شیخ مفید، ابن سینا، فارابی و… حضور داشتند همین که می‌گوییم فرزند فردوسی هستیم آیا کافی است؟
دکتر رضا اردکانی با ابراز تاسف افزود: ما به آنچه داریم یا فکر می‌کنیم داریم؛ خرسندیم اینکه چیزهای زیادی بخواهیم فضیلت بالایی است ولی اگر به آن نرسیدیم باید علت را بررسی کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر یک ملت برای صد سال ایده‌آل‌های بزرگ داشته باشد ولی به آن نرسد باید علت آن را جستجو کرد.
وی تاکید کرد: وارد سیاست نشده‌ام اگرچه که به سیاست پرداختم سیاسی نیستم ولی به سیاست دروغ تمکین نکرده‌ام و به قصد موافقت و یا مخالفت با کسی حرف نمی‌زنم.
وی گفت: آخرین کتاب بنده راجع به دروغ و دروغگویی است و در سالهای اخیر هم به اخلاق توجه کرده‌ام اگرچه که خود نیازمند به اخلاق هستم.
داوری اردکانی با اشاره به شرایط امروز کشورمان افزود: از این جهت به اخلاق پرداختم که می‌بینم دل‌ها و رشته‌ها از هم گسیخته است زبان هم را نمی‌فهمیم کمتر گوش می‌کنیم و بیشتر سخن می‌گوییم.
وی همچنین گفت:‌ متاسفانه بی‌باک دروغ می‌گوییم و باید گفت تا آدمی هست دروغ نیز هست.
وی در پایان سخنان خود از حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به عنوان یک فیلسوف سیاست مدار نام برد و از الطاف وی نسبت به خود تشکر کرد و از برگزارکنندگان این همایش تقدیر کرد و گفت: این تجلیل را به پاس 70 سال کتاب خواندن و 60 سال معلمی می‌گذارم.

لاریجانی: ویژگی تواضع را در وی برجسته یافتم
محمد رضا تابش نماینده مردم اردکان نیز بمناسبت برگزاری همایش تقدیر از دکتر داوری با رئیس مجلس شورای اسلامی گفتگویی در رابطه با شخصیت این فیلسوف برجسته ترتیب داد.
علی لاریجانی شاگرد استاد داوری در این گفتگو تاکید کرد: جناب آقای دکتر داوری، استاد بزرگوار و فیلسوف گرانقدر از افتخارات علمی و فرهنگی کشور هستند. بنده در طول چند دهه آشنائی علمی با ایشان، جدای از مقام فضل و کمال معرفتی، ویژگی تواضع را در این مرد عالم، بسیار برجسته یافتم. ایشان چه در مقام معلمی و چه مسئولیت های دیگر از فضیلت تواضع برخوردار بودند و به همین جهت شخصی جذاب در مراودات اجتماعی بودند و هستند و خداوند متعال بر طول عمر و عزت ایشان بیفزاید.

حدادعادل: جاه طلبی در او جایی ندارد
همچنین محمد رضا تابش نماینده مردم اردکان به همین مناسبت با دکتر حداد عادل نیز گفت و گویی را در رابطه با شخصیت دکتر داوری اردکانی ترتیب داد که متن کامل آن بدین شرح است:
«آشنایی من با دکتر داوری به سال 1348 بر می گردد که در دانشگاه تهران دانشجوی رشته علوم اجتماعی بودم و درس فلسفه را با ایشان می گذراندم.
اولین بار در کلاس درس از ما امتحان گرفت؛ورقه ها را بعد از تصحیح آورده بود گفت:حداد عادل کیه؟خود را معرفی کردم.رو به دانشجویان کرد و گفت این را بخوانید تا بدانید دانشجویعنی چه؟
بعدها من دانشجوی رشته فلسفه شدم و درسهای بیشتری را با ایشان گذراندم و ارتباط نزدیک تری با ایشان داشتم .از آن اشنایی 44 سال می گذرد و ما با هم رفیق شدیم و در سفر و حضر با هم بودیم.
دکتر داوری حال دائم فلسفی دارد. فلسفه برای او معلومات فلسفی نیست؛ فلسفه ذاتی طبع اوست. اگر خودش باشد و خودش؛دائم در حال تفکر فلسفی است.فلسفه ذاتی اوست. عرضی نیست بلکه جوهری است در ذات او. از خصوصیات تفکر فلسفی او معنوی بودن است. او رسالت خود را در این می داند که دیگران را به تفکر دعوت کند.به تفکر برانگیزد و ذهن را از اینجا و اکنون به سمت آفاق ابدی و فرازمانی و فرامکانی ببرد. دکتر داوری کسی است که هم تفکر اسلامی را می شناسد و هم تفکر غربی را، انسان بسیار پرکاری است، خوش قلم و خوش نفس است، به دور از آلودگی های نفسانی است و حرص به دنیا، حرص به مقام و جاه طلبی در او جایی ندارد».

در پایان مراسم، هدایایی به رسم یابود از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های استان به دکتر داوری اردکانی اهدا شد.
دکتر رضا داوری اردکانی، زاده سال 1312 در اردکان، فیلسوف ایرانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران و از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی به شمار می‌آید. وی هم اکنون عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد ممتاز دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد است.
همزمان با زادروز هشتاد سالگی این فیلسوف بزرگ، جایزه ویژه یونسکو برای تجلیل از مقام علمی وی، به داوری اردکانی اهدا گردید. از آثار بیشمار وی می‌توان به نگاهی دیگر به تاریخ فلسفه اسلامی، عقل و زمانه (گفتگوها)، سیاست، تاریخ، تفکر- علم و سیاست‌های آموزشی- پژوهشی، درباره علم – درباره غرب و ده‌ها آثار فاخر و ارزشمند دیگر به زبان‌های فارسی و عربی اشاره کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −  24  =