واگویه‌های سیدمحمد حسینی از دوران وزارت ارشاد

سیدمحمد حسینی، نخستین وزیر دانشگاه امام صادق(ع) لقب دارد. او که قائم‌مقامی وزارت علوم و ریاست دانشگاه پیام نور را در کارنامه خود دارد، معتقد است به همان اندازه که می‌تواند در حوزه آموزش مفید باشد، تجربیاتش در زمینه فرهنگ و هنر هم قابل‌توجه و درخشان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در زمان وزارت او در دولت دهم، انتقادات زیادی به احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ صورت گرفت. انتقاداتی که حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، معتقد است بیشترشان به حوزه فرهنگ، مربوط نبود.

یکی از انتقاداتی که به کابینه دولت گذشته می‌شد این بود که وزیران براساس تجربه و تخصص به‌کار گرفته نشده‌اند. مثلا در مورد شما نیز این موضوع گفته شده زمانی که شما به‌عنوان وزیر فرهنگ از سوی احمدی‌نژاد انتخاب شدید اعتراض کردید که نسبت به این حوزه تخصص کافی ندارید و شناخت شما از وزارت علوم بیشتر است.

نه اعتراضی در کار نبود. من در زمینه فرهنگی بیش از حوزه آموزشی، سابقه و تجربه عملی دارم. از قبل از انقلاب سابقه کار فرهنگی دارم. از زمان دانش‌آموزی در دوره راهنمایی با همراهی تعدادی از دوستان در نمایشنامه‌های مذهبی ایفای نقش می‌کردم و در دوره دبیرستان هم فعالیت‌های فرهنگی و هنری را ادامه دادم. بعد از انقلاب در کمیته فرهنگی جهاد مشغول خدمت شدم. در جبهه و دانشگاه هم فعالیت‌های فرهنگی داشتم. مدتی هم رایزن فرهنگی ایران بودم و خلاصه چندین سال مسئولیت در صداوسیما داشتم که همه اینها بیانگر سابقه و آشنایی و اشراف به امور فرهنگی است.

به تشکیل شورای‌عالی سینما و سازمان سینمایی اشاره کردید. در آن زمان بحث‌هایی در مورد اختلاف شما با آقای شمقدری مطرح بود و گفته می‌شد شما موافق ریاست وی بر سازمان سینمایی نبودید و آقای مشایی برای این موضوع تأکید داشت.

آقای شمقدری قبلا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود و سال 84فیلم انتخاباتی دکتر احمدی‌نژاد را ساخت. آقای احمدی‌نژاد هم از ایشان شناخت کامل داشت، اما من شناخت دقیقی نداشتم. به‌خاطر توصیه و تأکید آقای رئیس‌جمهور و به‌دلیل آنکه می‌خواستم رئیس‌جمهور به‌طور جدی حمایت کند تا مشکلات فراوان سینما برطرف شود حکم ایشان را صادر کردم. به‌هرحال اقدامات معاونت‌های ارشاد و رؤسای سازمان‌ها غالبا با هماهنگی و مورد تأیید بود ولی مواردی هم اتفاق می‌افتاد که خالی از ضعف نبود. حیطه کاری وزارت فرهنگ آنقدر گسترده است و سازمان‌ها، معاونت‌ها و مراکز متعددی دارد که وزیر نمی‌تواند در همه مسائل ریز و درشت ورود کند.

آیا وزیر فرهنگ جدید تا‌کنون از شما مشاوره گرفته است؟ چه توصیه‌ای به آقای جنتی دارید. پس از معرفی ایشان به‌عنوان وزیر جلساتی داشتیم چه قبل از رأی‌گیری در مجلس و چه بعد از آن و اطلاعات و تجربیاتی را که لازم و مفید می‌دانستم منتقل کردم و به تک‌تک معاونین گفتم هر اطلاعی که می‌خواهند در اختیارشان بگذارند و وضع موجود را تبیین کنند و مشکلات و راهکارها را بگویند. بعد هم اعلام کردم در هر موردی که لازم باشد از ارائه سوابق و اطلاعات و مشاوره مضایقه نخواهیم کرد. در تصمیم‌گیری‌های جدید انتظار است که سوابق و دلایل اقدامات گذشته مدنظر قرار گیرد و در برخی از حوزه‌ها شتاب‌زده عمل نشود اما هرگز نمی‌خواهیم دیدگاه‌های خود را تحمیل کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  10