پیست‌های اسکی ایران چه وضعیتی دارد

پیست‌های اسکی در ایران از جمله مناطقی هستند که می‌توانند علاوه بر میزبانی رقابت‌های مختلف برای اسکی بازان، محلی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و علاقه مندان به ورزشهای زمستانی باشند. دبیر فدراسیون اسکی هم بر ظرفیت بالای پیست‌های اسکی در ایران تاکید دارد و بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف برای بالا بردن کیفیت پیست‌ها و مهیا شدن شرایط برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات اسکی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی عمران سولقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: وضعیت کنونی پیست‌های اسکی ایران در حد متوسط است، ولی در حال تلاش برای هر چه بهتر شدن این پیست‌ها و توسعه آنها هستیم.

 

او با بیان این که با نصب دستگاه‌های جدید و رسیدگی هر چه بیشتر در حال برطرف کردن مشکلات پیست‌ها هستیم، گفت: یکی از مشکلات موجود آن است که بیشتر وسایل مورد نیاز پیست‌ها در خارج از کشور ساخته می‌شود و هزینه زیادی برای ورود این وسایل نیاز داریم. البته با این وجود تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از بهترین دستگاه‌ها و لوازم در پیست ها استفاده کنیم.

 

دبیر فدراسیون اسکی، خاطر نشان کرد: فدراسیون اسکی در طول سال بازدیدهای متعددی را از پیست‌های اسکی انجام می‌دهد و تا مجوزهای لازم صادر نشود، مسئولان پیست نمی‌توانند آن را به بهره‌برداری برسانند.

 

سولقانی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف اسکی بین‌المللی در پیست‌های اسکی ایران ، افزود: در ایران چند پیست خوب و مناسب داریم که می‌توانند میزبانان شایسته ای برای برگزاری مسابقات در سطح جهانی باشند. البته در سال‌های اخیر بیشتر پیست‌های اسکی کشور رشد و توسعه خوبی را پیدا کرده‌اند.

 

او شرایط مهم برای برگزاری مطلوب مسابقات را سه عامل تجهیزات ، نیروی انسانی و شرایط مالی عنوان کرد و گفت: در بخش نیروی انسانی متخصصان بسیاری را داریم که با مسائل فنی به خوبی آشنا هستند و حتی ما از ایران نمایندگانی در فدراسیون جهانی اسکی داریم. برای فدراسیون جهانی نیز بحث نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه ایران در این زمینه کارشناسانی دارد که در بحث‌های اجرایی منحصر به فرد هستند. در بخش مالی هم سرمایه‌گذارانی هستند که در پیست‌های ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

دبیر فدراسیون اسکی، ادامه داد: در حال حاضر اسپانسر های زیادی سمت ورزش اسکی می‌آیند و نباید فراموش کرد که وقتی کسی سراغ اسکی می‌آید از نظر مالی شرایط تقریبا خوبی را دارد. برگزاری مسابقات هزینه بر است و اداره پیست های اسکی سرمایه‌ زیادی را نیاز دارد.

 

سولقانی با بیان این که 23 پیست اسکی در 15 استان کشور داریم، گفت: برخی از این پیست‌ها در اختیار بخش خصوصی و برخی در اجاره شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. برخی دیگر از پیست‌ها هم به صورت دولتی اداره می‌شود.

 

دبیر فدراسیون اسکی از مدت زمان کم برای برگزاری مسابقات اسکی در ایران خبر داد و اظهار کرد: نهایت زمان برگزاری مسابقات اسکی در ایران یک ماه است، این در حالی است که برخی از کشورها در دنیا تمام طول سال را در حال تمرین هستند . این مدت زمان کم برخی از محدودیت‌ها را برای اسکی بازان ما ایجاد می‌کند.

 

سولقانی خاطر نشان کرد: البته شرایط ایران در فدراسیون جهانی مناسب است. ایران دارای دو رای در انتخابات فدراسیون جهانی اسکی است، در حالی که 32 کشور دارای یک رای ، 19 کشور دارای دو رای و 15 کشور دارای سه رای هستند. این شرایط ایران سبب شده تا فدراسیون جهانی میزبانی مسابقات بین‌المللی را به ایران دهد.

 

سولقانی وضعیت پیست‌های اسکی ایران در آسیا را مناسب عنوان کرد و گفت: در سطح آسیا کشورهای ژاپن و کره جنوبی و قزاقستان رقیبان ایران هستند که باید تلاش کنیم تا شرایط بهتری را در سطح آسیا و جهان کسب کنیم.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در هنگام برگزاری رویدادهای مهم بین‌المللی در ورزش اسکی توقع داریم که سایر بخش‌ها نیز در بحث‌های رفاهی و اقامتی به ما کمک کنند. وقتی مسابقاتی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود دیگر بحث ملی است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که مسئولان شهر میزبان هم به برگزاری هر چه بهتر آن کمک کنند.

 

دبیر فدراسیون اسکی شرایط پیست‌ها در بسیاری از شهرها را ایده‌آل دانست و گفت: در حال حاضر پیست سپیدان فارس شرایطی مناسب‌تر از شمشک و دربند سر دارد. در شهرهایی مانند همدان، آذربایجان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری وضعیت مناسب است و این طور نیست که فقط پیست‌های نزدیک به پایتخت شرایط خوبی داشته باشند.

 

سولقانی در پاسخ به سوالی درباره این که در حال حاضر باید تعداد پیست‌ها را افزایش دهیم یا کیفیت پیست‌های محدود را بالا ببریم، گفت: نظر شخصی من افزایش تعداد پیست‌ها در سطح کشور است. باید شرایط به گونه‌ای باشد که اگر کسی می‌خواهد چند روز در سال را اسکی کند به راحتی دسترسی به پییست نزدیک به محل سکونتش داشته باشد نه این که مسافت زیادی را برای اسکی کردن در شهر دیگر طی کند.

 

او در پایان افزود: باید شرایطی را به وجود بیاوریم از پتانسیل پیست‌های اسکی به عنوان محلی برای جذب گردشگر و علاقمندان مهیا کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  +    =  84