نسل چهارم مواد مخدر در راه است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به ورود نسل چهارم مواد مخدر، از برخورد جدی با سرشبکه‌های قاچاق مواد مخدر و انسداد کامل مرزها در سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در نشست خبری با ارائه عملکرد گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر در 100 روز کاری گفت: هزینه زیادی را برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌کنیم که این هزینه‌ها مادی، انسانی، اجتماعی و سیاسی است با این حال ما از قاچاقچیان مواد مخدر عقب هستیم اما این به معنی عدم تلاش ما نیست.

وی ادامه داد: هزار میلیارد دلار گردش مالی قاچاق مواد مخدر در دنیا است که این رقم بالا وسوسه انگیز بوده و قدرت ریسک را بالا می‌برد از طرفی کشور ما از نظر جغرافیایی با کشوری همسایه است که 209 هزار هکتار زمین‌ آن درگیر کشت مواد است و با تولید 6 هزار تن مواد مخدر تأمین کننده اصلی آن در جهان است.

رحمانی فضلی گفت: کشور ما در مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته و تلاش ما در جهت انسداد مدیریت و کنترل مرزها است. این در حالی است که تولید و مصرف مواد مخدر همچنان در دنیا رو به افزایش است.

وی افزود: این محصول به خصوص نوع صنعتی و روانگردان آن چنان تبلیغ می‌شود که برای هر فردی به راحتی نسخه پیچی می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از این مواد برای رفع معضلات فردی در حوزه‌های شخصیتی و روحی به راحتی توصیه می‌شود. استفاده از این مواد برای کاهش وزن، رفع افسردگی، تمرکز حواس و رفع ناتوانی جنسی توصیه می‌شود و در مقابل سطح آشنایی مردم نیز از این مواد صنعتی بسیار پایین است و علائم و نوع مصرف آن را نمی‌دانند.

وی با تأکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه، درمانی و مصونیت سازی در حوزه‌های اشتغال و بهداشت و درمان از جمله وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تاکید ما در حوزه پیشگیری در بخش خصوصی است، به طوری که 80 درصد درمان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی سیاست کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را اجتماع محور دانست و گفت: باید عموم جامعه را درگیر کنیم و هر چه سطح آشنایی مردم بیشتر باشد قدرت بازدارندگی هم بیشتر می‌شود.

* 250 کیلومتر مرز کشور تحت کنترل نیست

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه مقابله 80درصد مناطق مرزی را تحت کنترل داریم و درمرزهای شرقی کشور به جز 250 کیلومتر که آن هم تا تابستان سال آینده تحت کنترل در می‌آید بقیه مرزها در نظارت ما قرار دارد، از طرفی بخش اعظم ترانزیت مواد مخدر به سمت راه‌های دریایی رفته و اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور و سپس ترانزیت است.

*کشف 200 آشپزخانه تولید شیشه در 6 ماه گذشته

رحمانی فضلی ادامه داد: مواد مخدر صنعتی را باید جدی بگیریم، تولید این مواد در مکان‌های ابتدایی و امکانات اولیه انجام می‌شود به طوری که در 6 ماه گذشته 200 لابراتور و آشپزخانه‌هایی که در منازل وجود داشت و محلی برای تولید شیشه شده بود، کشف کردیم و همه آنها را منهدم کرده‌ایم.

*ثبت NGO خبرنگاران حوزه اعتیاد در وزارت کشور

وی همچنین پیشنهاد داد: خبرنگاران حوزه اعتیاد NGO خود را در وزارت کشور به ثبت برسانند تا در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کمک شایانی شود.

*555 مورد عملیات و درگیری مسلحانه در سه ماه گذشته

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نیروی انتظامی فعال‌تر از قبل در حوزه مرزها و کشفیات فعالیت می‌کند به طوری که در سه ماه گذشته 555 مورد عملیات و درگیری مسلحانه با 22 درصد رشد در کشفیات نسبت به سه ماهه قبل و انهدام 92 لابراتور تولید شیشه را داشته‌ایم.

وی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش هماهنگ کنندگی دارد اما در عمل با سایر ارگان‌ها تفاوتی ندارد، متأسفانه دسترسی آسان به مواد مخدر وجود دارد و در بررسی میدانی که انجام شده سطح دسترسی راحت گزارش شده اما در سه ماه گذشته توانسته‌ایم معتادان را که 80 درصد آنها توزیع کننده مواد مخدر هم بوده‌اند را جمع آوری کنیم و به همین منظور مراکز نگهداری معتادان را در استان‌ها فراهم کرده‌ایم.

*خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تولید مواد صنعتی را بیشتر می‌کند

رحمانی فضلی از انجام دیپلماسی فعال ایران با افغانستان خبر داد و گفت: در قالب طرح بزرگی قرار شد تا هزینه و امکاناتی را در اختیار افغانستان قرار دهیم تا کشت خود را محدود کند اما در این میان سازمان ملل نقش فعالی نداشت و نگرانی ما مربوط به سال 2014 و خروج نیروهای امریکایی از این کشور است.

وی ادامه داد: اگر همکاری جدی با کشورهای همجوار نشود پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ترانزیت و تولید مواد صنعتی بیشتر می‌شود.

*بازداشت 16 هزار معتاد در 100 روز گذشته

رحمانی فضلی از دستگیری 16 هزار معتاد طی 100 روز گذشته خبر داد و گفت: دسترسی مواد مخدر در پارک‌ها، محلات دنج وجود دارد و نیروی انتظامی به جد وارد شده و این 16 هزار نفر پس از دستگیری روانه مراکز ماده 16قانون مبارزه با مواد مخدر (اردوگاه های نگهداری) شده‌اند که توزیع کننده هم بوده‌اند.

*زنگ خطر اعتیاد در بین زنان به صدا درآمده است

وی گفت: طبق آخرین آمار اعتیاد زنان از 5.3 درصد به 9.8 درصد در یک سال و نیم گذشته رسیده که این یک زنگ خطر است و بر اساس نمونه گیری در مدارس و دبیرستان‌ها شاخص اعتیاد در دانش آموزان کمتر از نیم درصد است.

وی گفت: سن معتادان در کشور کاهش یافته و در بررسی‌های میدانی مشخص شد که قشرهای تحصیلکرده و مشاغل آبرومند نیز وارد این عرصه شده‌اند.

*حمایت ویژه از خانواده معتادان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آثار اجتماعی اعتیاد در خانواده معتادان بسیار جدی است به همین دلیل پروژه‌های 10 گانه‌ای را به متخصصان اجتماعی با سرپرستی دانشگاه تهران در دستور کار داریم چرا که زنان و فرزندان این معتادان دچار مشکلات اساسی می‌شوند و نهادی وجود ندارد که از آنها حمایت کند به همین منظور کمیته زنان و خانواده‌های آسیب دیده را نیز در ستاد مبارزه با مواد مخدر فعال کرده‌ایم که اولین جلسه آن هفته آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: در کمیته‌های جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار شده خیریه‌ها را ساماندهی کنیم تا سرپرستی خانواده‌ها را بر عهده گیرد، از صنوف مختلف شامل هنرمندان و ورزشکاران را به عرصه می‌آوریم تا در این زمینه با ما همکاری کنند.

*برخورد با شبکه قاچاقچیان حرفه‌ای در مرزهای شرقی

رحمانی فضلی افزود: در مرزهای شرقی کشور به صورت ویژه تجهیز نیرو، سیستم تصویری و اضافه شدن بهپادهایی که سپاه و وزارت دفاع و نیروی انتظامی در نظر گرفته کنترل جدی خواهیم داشت تا با کاروان‌های حمل مواد مخدر، قاچاقچیان حرفه‌ای و شبکه‌ای برخورد شود.

*بودجه اعتیاد دستگاه‌ها مشروط شد

رحمانی فضلی افزود: در 100 روز گذشته با برنامه ریزی که انجام شد قرار است اعتبار حوزه اعتیاد در صورتی در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد که موافقت نامه انجام شده و به تناسب پیشرفت برنامه‌هایشان به آنها داده شود. در 100 روز گذشته 38 برنامه تلویزیونی، 200 برنامه رادیویی، 292 نشریه ومقاله تولید شده است.

*نسل چهارم مواد مخدر در راه است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تایید این موضوع که الگوی مصرف مواد مخدر در کشور تغییر کرده گفت: زمانی که دقت و کشفیات بر روی مواد سنتی زیاد می‌شود مصرف به سمت نسل دوم مواد که هروئین است می‌رود و با دقت بر این حوزه شاهد مصرف روانگردان‌ها می‌شویم و اکنون نیز که نسل چهارم مواد مخدر در راه است که البته نمی‌توانیم آن را عنوان کنیم.

وی افزود: به دنبال مبارزه متوازن هستیم و به همین دلیل جامعه شناسان، روانشناسان و پزشکان این حوزه نظرات خود را اعلام می‌کنند و گاهی ترجیح می‌دهیم که اعتیاد به تریاک که کم هزینه‌تر است یا هروئین جایگزین مواد صنعتی شود.

*در ایام حج موردی از دستگیری حمل مواد مخدر نداشتیم

رحمانی فضلی ادامه داد: در موادی ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، بادی اسکنرهایی که به تازگی از سوی وزارت دفاع تولید شده است را نصب کرده‌ایم و به همین منظور در ایام حج حتی یک مورد هم دستگیری در حوزه اعتیاد نداشتیم و در ترانزیت مواد مخدر به مالزی، اندونزی و تایلند آنچه خبرها تحلیل می‌کنند، کاملاً درست نیست و تبلیغات علیه ایران وجود دارد.

وی گفت: ولی آنچه مسلم است می‌توانیم ادعا کنیم با مراقبت ویژه در فرودگاه‌ها به پایین‌ترین حد ترانزیت مواد مخدر رسیده‌ایم و در آمار دستگیری 350 ایران در زندان مالزی مشخص شد که آنها مواد را از ایران نبردند بلکه در انجا ساکن بوده و شبکه تولید ایجاد کردند که با همکاری و موافقت بین المللی شدیدا با آنها برخورد شد.

* تولید پیش‌سازها در کشور شناسنامه دار می‌شوند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه پیش‌سازها، مواد اولیه مورد نیاز در تولید مواد مخدر هستند گفت: تصمیم گرفته‌ایم تا نهادهایی که اقدام به مواد صنعتی می‌کنند و از مواد پیش ساز استفاده می‌کنند شناسنامه تولید، توزیع و مسیریابی برای آنها صادر شود تا به غیر از مورد خاص تایید شده در جای دیگری استفاده نشود.

وی افزود: به تازگی در مرز افغانستان محموله سنگینی که شامل 18 تن از پیش‌سازهای مواد مخدر بود که برای تولید هفت تن هروئین استفاده می‌شود کشف شد و در لابراتور به شدت پیگیری می‌کنیم تا از قاچاقچیان جز به اصلی برسیم.

*مبارزه با سر شبکه‌ها و دست‌های پنهان

رحمانی فضلی افزود: در حوزه مقابله با مواد مخدر اخیرا مصوب کردیم که مواد مخدری که کشف می‌شوند و بلاصاحب می‌مانند یعنی صاحبان اصلی آنها فرار کرده یا دستگیر نمی‌شوند ردیابی شوند در واقع به دنبال دستگیری در شبکه‌ها و دست‌های پنهان توزیع کننده مواد هستیم و اخیراً نیروهای اطلاعات محموله عظیم را به همین شکل از مرز خارجی به داخل کشور هدایت کردند و در کرمان به آنها برخورد قاطع شد.

بنابراین ردیابی پیگیری و منابع اقتصادی حاصل از قاچاق مواد مخدر در صورت کشف به نفع دولت مصادره می‌شود تا ریشه‌های خشکانده شود.

*با آزاد سازی مصرف مواد مخدر مخالف هستیم

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد موافقت ستاد با آزاد سازی مصرف مواد مخدر در حین مدیریت آن گفت: با این روش مخالف هستیم و به شدت جلوی آن را می‌گیریم امکان اجازه به آزاد سازی در واقع مجوز رسمی خواهد بود برای استعمال مواد مخدر در کشور.

وی افزود: با آزادسازی به قاچاقچیان مجوز رسمی داده می‌شود و قبح قضیه فرو می‌ریزد شاید این روش در برخی کشورهای محدود و به جغرافیای خاص انجام شود و شاید هم قبل از انقلاب در کشور با دریافت کارت و شناسنامه انجام می‌شد اما ما در این دوره با این روش مخالفیم.

*پلمپ 80 درصد کمپ‌های ترک اعتیاد غیر قانونی

رحمانی فضلی گفت: در سه ماه گذشته 80 درصد کمپ‌های ترک اعتیاد را که غیر قانونی بود و خود را با استانداردها منطبق نکرده بودند بستیم و اکنون 80درصد کمپ‌ها قانونی ومجاز فعالیت می‌کنند.

*مواد مخدر به زندان‌ها راه می‌یابد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از معضلات موجود ورود مواد مخدر به زندان‌ها است.ما معتقدیم اگر زندان‌ها را نمی‌توانیم کنترل کنیم چطور می‌توانیم کشور را با این وسعت جغرافیایی اداره کنیم، به همین منظور قرار شده بادی اسکنرهایی در زندان‌های بزرگ نصب شود.

وی افزود: البته وجود مواد مخدر در زندان‌ها به این معنی نیست که نیروی انتظامی و مسئولان در این امر دخیل هستند به هر حال باید همه به این حوزه ورود کنیم و آن را معضل همگانی بدانیم.

وی با اشاره به آماری از وجود مواد مخدر در زندان‌ها گفت: در سه ماهه اخیر 29 کیلوگرم مواد مخدر از نظر در زندان‌ها کشف شده است.

*کمتر از 50 درصد بودجه اعتیاد تخصیص یافت

رحمانی فضلی در مورد بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 92 حدود 135 میلیارد تومان بودجه به این حوزه اختصاص یافته اما اکنون کمتر از 50 درصد آن تخصیص یافته است که امیدواریم خیرین و مردم وارد عرصه شوند و گرنه با این اعتبارات به جایی نمی‌رسیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3