ایرلاین‌های داخلی به دنبال تخریب یکدیگر هستند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اینکه ایرلاین‌های داخلی به جای رقابت سالم در حال تخریب یکدیگر هستند گفت: افراد زیادی برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، علی‌محمد نوریان در مراسم روز جهانی هواپیمایی کشوری گفت:‌ فرصت‌های جدید در صنعت هواپیمایی غیرنظامی در کشور بوجود آمده که بخشی از آن فرصت‌های قانونی است که در برنامه پنجم توسعه آمده که البته اجرای آن به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی، مدل‌سازی، انتخاب مشتریان، سیاست‌های ارزیابی، بازسازی ساختارها و شرایط بین‌المللی جدید از جمله فرصت‌های بوجود آمده برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور است.

نوریان با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل هوایی در حوزه‌های تجاری، بازرگانی و نظامی فعالیت داشته که باید توجه زیادی به آنها شود گفت: حمل و نقل هوایی یک سند راهبردی و استراتژیک است. به عنوان مثال با فرض هر بشکه نفت معادل 110 دلار هزینه سوخت 227 ایرلاین عضو یاتا در سال 2012 میلادی 207 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه به طور معمول 30 درصد هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی مربوط به سوخت آنهاست گفت: در 10 سال گذشته رشد درآمد سالانه این صنعت معادل 2.9 درصد بوده، ضمن آنکه زیان آن 16 میلیارد دلار برآورد شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به رشد سالانه 5 درصدی ترافیک مسافر هوایی گفت: سهم حمل و نقل هوایی در اقتصاد ملی کشورهای با اقتصاد برتر معادل 10 درصد است.

نوریان با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده کشورهای همسایه در صنعت حمل و نقل هوایی گفت:  بسیاری از کشورهای کوچک خلیج فارس که در نقشه یک سانتیمتر نیز نیستند حمل و نقل هوایی بهتری نسبت به حمل و نقل هوایی ایران دارند.

وی ابراز امیدواری کرد با کمک دست‌اندرکاران موقعیت ایران در حمل و نقل هوایی ارتقاء یابد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اینکه حمل و نقل هوایی ایران عقب‌تر از حمل و نقل کشورهایی مانند امارات، قطر، ترکیه و … است گفت: متاسفانه رقابت ایرلاین‌های داخلی مضر است. به اصطلاح توی کار هم می‌روند به دنبال تخریب یکدیگر هستند. هیچ کدام به این مسئله فکر نمی‌کنند ایرلاینی مانند ترکیش ایرویز به صورت هفتگی 70 پرواز به ایران دارد.

نوریان با اشاره به اینکه آسمان واحد اروپا در یک بازه 10 ساله از سال 2005 میلادی شروع شده است گفت: این در حالیست که ایرلاین‌های ارزان‌قیمت به طور بی‌سابقه‌ای در آمریکا، اروپا و خاورمیانه گسترش یافته است. این در حالیست که در ایران به طور مثال در مسیر تهران – مشهد مسافران هنوز دسته‌بندی نشده‌اند که با یک روش ساده و سریع به این شهر پرواز کنند.

وی با اشاره به تصویر سند حمل و نقل هوایی در سال 2011 گفت: هم‌اکنون 22 هزار فروند هواپیمای تجاری در انواع پهن‌پیکر، بدنه باریک، جت محلی و هواپیمای ملخی در دنیا وجود دارد. همچنین هم‌اکنون 3800 فرودگاه و 3500 کریدور هوایی در سطح جهان داریم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان اینکه ارزش صنعت حمل و نقل هوایی در دنیا 3.1 درصد اقتصاد جهانی است گفت: در سال 60 زمانی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بودم هما جزء 10 شرکت ایمن دنیا قرار داشت. این در حالیست که با توجه به فشار و تحریم در صنعت هوایی حمل و نقل و به خصوص ایرلاین‌ها دیگر این جایگاه را در اختیار نداریم.

نوریان به زیربناهای رشد صنعت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: توسعه این صنعت باید متوازن باشد که برای آن قانونی شدن اصلاحات ساختاری در زیربخش‌های هوایی از جمله برنامه‌های مهم محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به نقاط ضعف حمل و نقل هوایی ایران گفت: وجود مناطق ممنوعه در فضای کشور که مانعی برای عبور مستقیم در مسیرهای پروازی است یکی از نقاط ضعف این صنعت است که باید با ستاد کل  و وزارت دفاع این مسئله را حل کنیم. همچنین اعمال تصمیمات سیاسی، اداری و غیر تخصصی بر مقررات صنعت حمل و نقل هوایی و بالا بودن میزان تخفیفات تکلیفی و عدم جبران آنها از سوی دولت نیز از جمله نقاط ضعف این صنعت در ایران است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اینکه ما ناچاریم سوار MD و توپولوف شویم گفت: انواع هواپیمای کهنه دنیا در ایران است. البته الان دیگر مجبور نیستیم که از آنها استفاده کنیم.

نوریان در ادامه به پیشنهاداتی برای ارتقاء صنعت حمل و نقل هوایی ایران در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: تبیین نقش و جایگاه حمل و نقل هوایی در اقتصاد ملی و منطقه‌ای، اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر، اعطای مشوق به ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان، تدوین طرح جامع برای توسعه زیرساختی و شناسایی موانع سرمایه‌گذاری، تامین جهت‌گیری اعتبارات دولتی با توجه به طرح جامع هوانوردی و فرودگاهی، اصلاح قوانین نظارتی مطابق با استانداردهای جهانی، برنامه‌ریزی برای افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها و … از جمله اقدامات اساسی برای ارتقاء صنعت حمل و نقل هوایی کشور محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: اخیرا افراد زیادی برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که ایرلاین‌های داخلی نیز پیگیر خرید هواپیما هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  10  =