آمادگی برگزاری انتخابات برای مهاجران افغان

رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه افغانستان را میدانی برای همکاری و نه رقابت و منازعه خواسته و می‌خواهیم، از آمادگی ایران برای برگزاری انتخابات برای مهاجران افغان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حجت‌الله فغانی رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان در آستانه سفر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به تهران در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی فارس به تشریح روابط تهران و کابل، سفر کرزی، انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، سفر نواز شریف و روابط کابل و اسلام‌آباد و … پرداخت.

وی که 21 سال است در وزارت خارجه مشغول به فعالیت می‌باشد از دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل این وزارتخانه بوده و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و در حال دریافت مدرک دکترا از دانشگاه دفاع ملی در رشته مطالعات امنیت ملی است.

فغانی که کار خود را از اداره مشترک‌المنافع در وزارت خارجه شروع کرده حدود 16 سال بحث‌های مرتبط با اروپا را در این معاونت دنبال کرده است. وی پیش از تصدی ریاست ستاد افغانستان معاون و سپس رئیس اداره نهاد‌های اروپایی بوده و آخرین ماموریت خارجی وی پیگیری امور اتحادیه اروپایی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بروکسل بوده است.

وی در خصوص انتقالش به ستاد افغانستان با اشاره به حضور نیروهای بیش از 40 کشور در افغانستان و اینکه افغانستان در حال حاضر در معرض توجهات بین‌المللی بوده و یکی از حوزه‌های مرتبط با منافع ملی است، خاطرنشان کرد: احساس کردم که تجربه متفاوت و خوبی خواهد بود. البته این انتقال اساساً یک تصمیم سازمانی نیز بود.

رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در خصوص فعالیت‌های این ستاد عنوان کرد: همه امور مربوط به روابط با افغانستان در این ستاد متمرکز شده و ستاد در ساختار وزارت خارجه چیزی فراتر از یک اداره است.

وی افزود: ستاد دارای ویژگی‌هایی است از جمله اینکه ساعت کاری در آن معنا ندارد و به اقتضای کار، فعالیت‌ها ضربتی و شبانه‌روزی است و ماهیت سیال تحولات در افغانستان اقتضاء می‌کند که روابط با آن را در قالب یک ستاد و نه یک اداره پیگیری کنیم.

* روابط رو به رشد تهران و کابل

فغانی در این گفت‌وگو در تشریح سفر کرزی به تهران روابط تهران و کابل پس از انقلاب و به ویژه در دوره کرزی را رو به رشد خواند و افزود: با توجه به اینکه سیاست دولت یازدهم توسعه روابط با همسایگان است، به همین جهت فرصت‌های همکاری با افغانستان گسترش یافته است.

رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه با بیان اینکه کرزی اولین رئیس‌ جمهوری بود که به حسن روحانی رئیس‌ جمهور کشورمان تبریک گفت، خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون دو رئیس‌ جمهور دو بار همدیگر را ملاقات و پیام‌هایی بین آنها رد و بدل شده و رئیس‌ جمهور افغانستان در مراسم تحلیف در سطح یک هیئت عالیرتبه حضور یافت و فرصت مراسم تحلیف به یک فرصت کاری تبدیل و یادداشت تفاهم همکاری‌های راهبردی در حوزه امنیتی بین سعید جلیلی و رنگین دادفر اسپنتا دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور امضا و روابط از آن زمان روند رو به رشدی داشته و آقای کرزی از آن زمان تاکنون برای سفر به تهران ابراز تمایل کرد که این سفر امروز صورت گرفت.

فغانی با اشاره به سفر اخیر ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به کابل به عنوان نخستین سفر منطقه‌ای وی پس از تصدی این مسئولیت کنونی، اظهار داشت: وزرای خارجه ایران و افغانستان نیز در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند و احمد ضرار سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در بیست و یکمین نشست وزرای خارجه سازمان اکو که در تهران برگزار شد با آقای ظریف ملاقات کرد.

وی عنوان کرد که در سفر کرزی سندی برای امضا در نظر گرفته نشده، ولی موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

*ایران متحد جدی بی چشمداشت افغانستان

فغانی اضافه کرد: زمانی که دانشجو بودم مرحوم دکتر رضوانی استاد تاریخمان همواره می‌گفت بهترین چارچوب برای تأمین منافع ایران این است که منافع خود را در انطباق با اقتضائات حوزه فلات ایران تعریف کند. ایران و افغانستان بخشی از فلات ایران هستند و پیشینه مشترکی دارند و ما تعلقات تاریخی، فرهنگی، زبانی، دینی و علایق و منافع مشترکی داریم و اشتراکات ما با افغانستان با کمتر کشوری از 15 کشور همسایه تا این حد وسیع بوده است.

وی گفت: در سال‌های بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم افغانستان بوده و شاید افغانستان هیچ متحد جدی بی‌ چشمداشت و پایداری که در همه صحنه‌ها در کنارش باشد به اندازه ایران نداشته است.

رئیس ستاد افغانستان به حضور میلیون‌ها آواره و پناهنده افغان در ایران در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا پناهجویان را در کمپ‌ها و دور از مردم نگهداری می‌کنند پناهندگان افغان را در درون جامعه خود پذیرا بودیم و از امکانات و امتیازات همچون مردم ایران به صورت علی السویه برخوردار بودند.

*مرزهای ایران و افغانستان مرزهای دوستی/هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات نداریم

فغانی مرزهای ایران و افغانستان را مرزهای دوستی برشمرد و گفت: اتباع افغان که در ایران حضور داشتند در دوران جنگ تحمیلی داوطلبانه در جبهه‌ها حضور می‌یافتند و این نشانگر علایق و روابط طرفین است.

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه با بیان اینکه ما هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با افغانستان قائل نیستیم، خاطرنشان کرد: ما امنیت افغانستان را امنیت ایران و رفاه افغانستان را رفاه خود می‌دانیم و از کشورهایی هستیم که بیشترین نقش را در بازسازی افغانستان ایفا کرده و در ظرفیت سازی در افغانستان بیشترین سهم را داشته‌ایم به خصوص در بعد آموزش.

وی با بیان اینکه بیش از 7 هزار دانشجوی افغان در ایران مشغول به تحصیل هستند، گفت: 14 هزار دانشجوی افغان در طی این سال‌ها در ایران فارغ ‌التحصیل شدند و 600 هزار نفر از پناهجویان افغان در ایران در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده و در واقع 70 درصد از کسانی که در ایران حضور داشتند باسواد شده‌اند. ضمنا 330 هزار دانش‌آموز افغان نیز در ایران مشغول به تحصیل هستند.

رئیس ستاد افغانستان با اشاره به اعطای حدود 600 بورس تحصیلی سالیانه به دانشجویان افغان در داخل ایران، خاطرنشان کرد: بیش از 200 هزار نفر از پناهجویان تنگدست افغان در ایران از خدمات بیمه برخوردارند که این موضوع در سایر کشورها به این صورت نیست.

* حجم مبادلات تجاری 3 میلیارد دلاری

وی در تشریح حجم مبادلات دو کشور با بیان اینکه حجم مبادلات در چند سال اخیر چندین برابر شده، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری 3 میلیارد دلار است که 2 میلیارد و 800 میلیون دلار آن صادرات ما به افغانستان است که طیف متنوعی از اقلام از جمله اقلام زیرساختی تا ساختمانی و محصولات و مصنوعات مختلف را در برمی‌گیرد.

فغانی ادامه داد: اگر سفری به شهرهای مختلف افغانستان کنید و از مسیر هرات به ایران بازگردید اختلاف سطح توسعه یافتگی را مشاهده می‌کنید و مشاهده خواهید کرد که مناطق همجوار با ایران توسعه یافته‌تر هستند.

*سه میلیون پناهنده افغان در ایران

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون پناهنده افغان در ایران حضور دارند که متأسفانه بخش قابل توجهی از آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند، گفت: ما حتی با اتباع غیرقانونی نیز با نهایت رأفت برخورد کردیم و طرح ساماندهی اتباع افغان را تعبیه کردیم تا این فرصت را به اتباع غیرمجاز بدهیم که با ثبت‌نام در این طرح و گرفتن گذرنامه از کشورشان و روادید از ما حضور خود را قانونی کنند.

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه روابط ایران و افغانستان را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارای پیشرفت خوبی دانست و افزود: در بعد فرهنگی اشتراکات زیادی بین دو کشور وجود دارد از جمله زبان مشترک که باعث شده ظرفیت منحصر به فردی در بحث آموزش در افغانستان داشته باشیم و به همین دلیل در چارچوب همکاری کشورهای قلب آسیا ما مسئولیت اقدامات اعتمادساز در حوزه آموزش را که اصطلاحاً به آن CBM آموزش گفته می‌شود برعهده داریم و جامعه جهانی پذیرفته است که ایران بهترین کشور برای راهبری این مجموعه اقدامات اعتمادساز در حوزه آموزش است. در این چارچوب دوره‌های آموزشی متعددی را برای بخش‌های مختلف افغانستان برگزار کردیم از جمله در بحث انرژی، مواد مخدر و در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مختلفی را در این زمینه برگزار کردیم و به این همکاری‌ها ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب همواره پذیرای جامعه بزرگی از افغان‌ها بوده و کماکان این قضیه استمرار دارد و بزرگترین گواه اینکه وضعیت اتباع افغان در ایران خوب است حضور میلیونی آنها می‌باشد، چرا که اگر در جایی با آنها بد رفتاری می‌شد این جمعیت بزرگ حضور نداشتند.

*سیاه‌نمایی‌ها درباره رفتار با اتباع افغان

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه در خصوص برخی سیاه‌نمایی‌ها در مورد برخورد نادرست با اتباع افغان خاطرنشان کرد: این سیاه‌نمایی‌ها دلایل روشنی دارد و از سوی گرایش‌های شناخته شده‌ای دنبال می‌شود. مجموعه برخوردهای قانونی که با ترددهای غیرمجاز در مرزهای ما انجام می‌شود در مقایسه با سایر کشورهای مهاجرپذیر بسیار ناچیز است.

فغانی اضافه کرد: برخورد قانونی با ورود غیرمجاز اتباع یک کشور به کشور دیگر به خصوص به کشوری چون ایران که یکی از اهداف شناخته شده برای شبکه‌های جاسوسی مختلف در دنیاست امر حاد و غیرمتعارفی نیست. در همه کشورها از مرزها حراست به عمل می‌آید و هیچکس از ترددهای غیرمجاز در هیچ‌ کجا استقبال نمی‌کند، ولی ما حتی کمک کردیم که اتباع غیرمجاز حضورشان مجاز شود و سیاست‌هایی که در این رابطه داریم افزایش اعطای روادید به اتباع افغانستان در کنار برخورد جدی با ترددهای غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه ما بر ظرفیت‌سازی در افغانستان تأکید داریم، گفت: معتقدیم بسیاری از افرادی که از افغانستان به ایران می‌آیند غم معاش دارند و در جستجوی کار و به منظور رفع مشکلاتشان به ایران می‌آیند.

*امنیت و ثبات جزیره‌ای تأمین نمی‌شود/افغانستان را میدان همکاری می‌خواهیم نه رقابت و منازعه

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه با بیان اینکه امنیت و ثبات به صورت جزیره‌ای تأمین نمی‌شود، یادآور شد: اگر می‌خواهیم باثبات بوده و رفاه و امنیت داشته باشیم، لازم است که همسایگانمان نیز در رفاه باشند. به همین دلیل با نگرشی راهبردی و توسعه‌ای و نه صرفا اقتصادی به مقوله بازسازی در افغانستان و تعاملات اقتصادی با این کشور نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هدف ما تحصیل سود صرف در افغانستان نیست، یادآور شد: هدف ما کمک به بازسازی و ارتقاء سطح زندگی در افغانستان و کمک به رفع بحران‌های این کشور با هدف کمک به برادران ایمانی و نیز ایمن سازی مناطق همجوار کشور است. ما در سال‌های دشوار افغانستان همیشه در کنار مردم این کشور بوده و همیشه در قبال بحران‌های آن بخشی از راه‌حل بوده‌ایم.

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه اضافه کرد: ما برعکس برخی از قدرت‌های خارج از منطقه و کشورهای منطقه، افغانستان را میدانی برای همکاری و نه رقابت و منازعه خواسته‌ایم و می‌خواهیم.

* صدور 6200 روادید، ماهانه برای اتباع افغان

به گزارش فارس، فغانی در ادامه این گفت‌وگو در خصوص روند صدور ویزا برای اتباع افغان نیز خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های ما برای مقابله با کاهش ترددهای غیرقانونی، افزایش تردد قانونی است و با توجه به اختلاف سطح رفاه دو کشور، تقاضا برای مهاجرت و عزیمت به ایران برای کسب معاش و یافتن کار زیاد قابل فهم است. اما با مجموعه شرایطی که در حال حاضر داریم امکان پاسخگویی به همه این تقاضاها نیست و محدودیت وجود دارد. در حال حاضر 6200 روادید در ماه در 4 سرکنسولگری و سفارت ما در کابل صادر می‌شود. اما ایده‌آل ما این است که روزی اتباع دو کشور بدون روادید سفر کنند.

* آنهایی که به افغانستان به عنوان پایگاه و برج مراقبت نگاه می‌کنند

وی در خصوص برخی طرف‌های ثالث که به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف بین دو کشور هستند، با اشاره به حضور ده‌ها کشور خارجی در افغانستان و نیروهای نظامی آنها عنوان کرد: افغانستان یکی از عرصه‌های جنگ نرم علیه ایران است و حتما کسانی که با اهداف استعماری وارد افغانستان شده‌اند و به افغانستان به عنوان یک پایگاه و یا برج مراقبت علیه رقبای خود نگاه می‌کنند، مایل نیستند که شاهد روابط دوستانه و برادرانه ایران و افغانستان باشند، به همین خاطر سعی می‌کنند کوچکترین مسئله را موضوعی حاد نشان دهند.

فغانی یادآور شد: سیاه‌نمایی در مورد وضعیت اتباع افغان در ایران با هیچ واقعیتی منطبق نیست. اتباع افغان همچون اهالی یک منزل در بین مردم ما زندگی می‌کنند و از انواع امتیازات برخوردارند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از مقامات رسمی افغانستان چنین مسئله‌ای را تأیید نمی‌کند، گفت: در طول یک سال گذشته بارها مقامات افغانستان و همچنین مقامات بین‌المللی از پذیرایی ایران از اتباع افغانستان قدردانی کرده‌اند و در جلسه گروه تماس بین‌المللی درباره افغانستان که در نیویورک برگزار شد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گزارشی مثبت از خدمات ایران به اتباع افغان ارائه کرد که در آن جلسه 50 کشور حاضر اظهارات وی را مبنی بر اینکه خدمات ایران بسیار سخاوتمندانه بوده است، تایید کردند.

فغانی مطالبی که در این زمینه مطرح می‌شود را در راستای ترویج سیاست ایران‌هراسی خواند و افزود: این مسئله محدود به آنچه در افغانستان روی می‌دهد نیست و در کشورهای دیگر نیز دنبال می‌شود.

* قرارداد جامع همکاری‌ها بین ایران و افغانستان

وی در خصوص پیمان امنیتی کابل و واشنگتن و موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و اینکه چرا ایران و افغانستان تاکنون پیمان امنیتی منعقد نکرده‌اند؟ اظهار داشت: ما در سال‌های بعد از انقلاب بیش از 30 سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کرده‌ایم و قالب‌های حقوقی متنوعی را برای روابط داریم، از جمله کمیسیون‌ مشترک اقتصادی، کمیسیون مشترک کنسولی، کمیته‌های مشترک امنیتی و حمل و نقل و … و علاوه بر آن همکاری‌های سه‌جانبه و چند جانبه‌ مختلفی نیز با افغانستان داشته و داریم.

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه با اشاره به سفر کرزی برای حضور در مراسم تحلیف روحانی عنوان کرد: سندی که در این سفر توسط اسپنتا و جلیلی امضا شد برای توسعه همکاری‌های مشترک بین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای افغان آن بود که حوزه‌های امنیتی و برخی دیگر از موضوعات را در بر می‌گرفت، البته شبیه‌سازی آن با موافقننامه امنیتی کابل و واشنگتن اصلا درست نیست.

به گفته وی، شبیه‌سازی این موافقتنامه با موافقتنامه کابل و واشنگتن توسط برخی از مجموعه‌هایی صورت می‌گیرد که نیات درستی ندارند و می‌خواهند توجیهی برای انعقاد سند امنیتی کابل و واشنگتن داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما به دولت افغانستان این بوده که قرارداد جامع همکاری‌ها را امضا کنیم، ولی این قضیه هنوز محقق نشده است.

فغانی در پاسخ به اینکه چرا این قضیه محقق نشده است؟ خاطرنشان کرد: هر بار مسائلی پیش آمده که این موضوع به کنار رفته، ولی این مسئله جزو دستور کار ماست که سند جامع همکاری‌ها را امضا کنیم، اگرچه نبود این سند نیز مانع همکاری‌های ما نشده و همکاری‌ها ما به خوبی به پیش رفته و حجم مبادلات ما در چند سال گذشته بیش از 4 برابر افزایش یافته است.

رئیس ستاد افغانستان ادامه داد: ما معتقدیم روابط با طرف‌های خارجی اگر مبتنی بر قرارداد باشد بهتر است زیرا چارچوب‌های مشخصی دارد، اما وضعیت سیال افغانستان و تحولات پی در پی در این کشور این فرصت را فراهم نکرده است که همه چیز را در چارچوب قرارداد بگنجانیم.

*موافقتنامه امنیتی واشنگتن و کابل استمراربخش چرخه باطل خشونت در افغانستان

وی در خصوص موافقتنامه امنیتی آمریکا و افغانستان خاطرنشان کرد: آمریکا و افغانستان مجموعه‌ای از همکاری‌ها را دنبال می‌کردند که منجر به امضای پیمان همکاری‌های استراتژیک امضا شد، ولی بحث امنیتی آن در زمان انعقاد پیمان مذکور مورد اختلاف قرار گرفت و از آن جدا شد و اکنون در قالب یک موافقتنامه امنیتی که مکمل پیمان مذکور خواهد بود مورد مذاکره قرار گرفت و لویی جرگه مشورتی نیز موافقت خود را با امضا و تصویب آن اعلام کرده است.

فغانی در خصوص موضع جمهوری اسلامی در مورد این موافقتنامه چند نکته زیر را متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران امضای اسناد دوجانبه بین کشورها را از حقوق قانونی آنها می‌داند، البته معتقد است این امر بایستی با رعایت شروط و اصولی همراه باشد. اول اینکه این اسناد مغایر منافع ملی و قوانین داخلی آن کشور نباشد، دوم اینکه این اسناد با حقوق بین‌الملل و موازین شناخته شده بین‌المللی منافاتی نداشته باشد و سوم اینکه نباید موجب ضرر و زیان یا ایجاد تهدید نسبت به دیگران شود.

وی افزود: این سند برخی از شرایط مذکور را ندارد و ما مخالف آن بوده و معتقدیم امضای این موافقتنامه در نهایت کمکی به افغانستان نخواهد کرد.

رئیس ستاد افغانستان اضافه کرد: افغان‌ها انتظار دارند این معاهده در سه زمینه به آنها کمک کند، یکی کمک به مبارزه با تروریسم، دوم فراهم کردن زمینه کمک به تجهیز و تسلیح ارتش و نیروهای امنیتی و سوم تضمین امنیتی به افغان‌ها در صورت تعرض یک طرف ثالث.

فغانی ادامه داد: سابقه رفتار آمریکا در افغانستان نشانگر چیز دیگری است و تائید نمی‌کند که این مسائل اتفاق افتد و به اعتقاد ما این موافقتنامه چرخه باطل خشونت را در افغانستان استمرار می‌بخشد و این چرخه باطل این است که نیروهای خارجی حضورشان را با بحث مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها و گروه‌های افراط گرا نیز اقدامات خود را با بحث مبارزه با اشغال خارجی توجیه می‌کنند.

وی اضافه کرد:‌ معتقدیم دوره رویکردهای نظامی و داشتن پایگاه خارجی در نقاط دیگر دنیا پایان یافته است.

*آمریکا اگر صادق است به جای پایگاه، درمانگاه و دانشگاه ایجاد کند

رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا تنها کشور دنیاست که بیش از 700 پایگاه خارجی در اقصی نقاط دنیا دارد، افزود: معتقدیم آمریکا به جای داشتن پایگاه نظامی در خارج، اگر صداقت دارد باید به دنبال ایجاد درمانگاه و دانشگاه باشد و زندان و پایگاه و به جای جاسوسی از کشورها و حتی متحدانش باید به دنبال همکاری صادقانه و کمک به ظرفیت‌سازی و بازسازی در افغانستان باشد.

* کشورهای منطقه ساکنان یک قایق مشترک/مشکلات افغانستان و پاکستان یک شبه رفع نمی‌شود

فغانی در ارزیابی از سفر اخیر نواز شریف به افغانستان با بیان اینکه ما کشورهای منطقه را ساکنان یک قایق مشترک می‌دانیم، گفت: سرنوشت امنیت ما مشترک است و خوشحال می‌شویم که تنش‌ها بین افغانستان و پاکستان هر چه بیشتر کاهش یابد.

فغانی اضافه کرد: از زمان روی کار آمدن آقای نواز شریف ایشان گرایشاتی را برای کاهش تنش با افغانستان نشان داده و دولت افغانستان نیز همین مسیر را دنبال کرده است. البته هر دو طرف برای تحقق این مسئله با مشکلاتی مواجهند.

وی در تشریح این مشکلات با بیان اینکه در پاکستان نیروها و گرایشات مختلفی وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که مشکلات افغانستان و پاکستان یک شبه رفع شود، اما امیدواریم با افزایش رفت و آمدها شاهد کاهش تنش باشیم.

رئیس ستاد افغانستان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران علاقمند به ایفای نقش در این زمینه نیست؟ گفت: جمهوری اسلامی در فرصت‌های مختلف آمادگی خود را برای ارتقا همکاری‌های منطقه‌ای و کاهش تنش و اختلافات بین کشورها اعلام کرده و اگر طرفین از ما درخواست کمک کنند و فضایی برای این موضوع باشد، ما آماده‌ایم.

*همکاری‌های منطقه‌ای کلید حل بحران‌های منطقه

وی در خصوص نشست‌های سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و پاکستان و همچنین ایران،‌افغانستان و تاجیکستان که قبلا در سطح سران برگزار می‌شد و اینکه آیا این نشست‌ها ادامه خواهد یافت؟ گفت: افزایش همکاری‌های منطقه‌ای همواره جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی بوده و دولت یازدهم بر این مسئله تاکید دارد. معتقدیم کلید بحران‌های منطقه همکار‌های منطقه‌ای است و هر چقدر طرف‌های همکاری به هم نزدیک‌تر باشند از منافع این همکاری بیشتر منتفع می‌شوند. ما در فرصت‌های مختلف آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و طرف‌های مقابل نیز این آمادگی را دارند و برگزاری این نشست‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

فغانی با اشاره به سفر اخیر کرزی به تاجیکستان گفت: از آقای روحانی دعوت به عمل آمد که نشست سه‌جانبه‌ای با حضور وی در دوشنبه برگزار شود که در آن مقطع اجرایی نشد، اما همکاری سه جانبه با تاجیکستان نیز در دستور کار ما قرار دارد.

* آماده برگزاری انتخابات برای مهاجران افغان هستیم

رئیس ستاد افغانستان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار است 16 فروردین 93 برگزار شود، با بیان اینکه انتخابات و بحث مردم سالاری بایستی در همه جا نصب‌العین حاکمیت‌ها باشد، گفت: ما از برگزاری انتخابات به موقع، آزاد و منطبق با استانداردهای شناخته شده حمایت می‌کنیم و معتقدیم انتخابات در چارچوب قانون اساسی و با مشارکت همه اقوام و اقشار در موعد مقرر برگزار شود.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی مبنی بر تعویق احتمالی و محدود انتخابات در افغانستان به دلیل شرایط جوی وجود دارد، گفت:‌ جمهوری اسلامی معتقد است که انتخابات بایستی در زمان مقرر برگزار شود و ما در طول سال‌های بعد از انقلاب و حتی در شرایط جنگی هیچ انتخاباتی را حتی یک روز به تعویق نینداختیم.

فغانی برگزاری انتخابات را در افغانستان گامی دیگر در راستای تحکیم مردمسالاری در این کشور برشمرد و افزود: خرسندیم آقای کرزی اعلام کرده تمایلی برای استمرار حضور خود در مسند فعلی را ندارد و می‌خواهد انتخابات را به موقع و به شکل مناسب برگزار کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جامعه بزرگی از افغان‌ها به صورت مهاجر در خارج از کشور و مشخصا در ایران و پاکستان حضور دارند ما در فرصت‌های مختلف و در دیدار با مقامات افغان آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات جهت مشارکت آنان در انتخابات اعلام کردیم و معتقدیم این حق هر مهاجر و پناهجویی است که بتواند در سرنوشت کشورش سهیم باشد و برای اینکه تعلق خاطر آنها با سرزمین مادری از بین نرود بهتر است این افراد فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند.

رئیس ستاد افغانستان اضافه کرد: بارها و در جلسات بین‌المللی از جمله نیویورک، برلین، ‌آلماتی و … آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کردیم و در سفر ارشاد احمدی قائم مقام وزیر خارجه و انوری وزیر مهاجرین افغانستان از ما خواسته شد که زمینه برگزاری انتخابات را بررسی کنیم و ما موافقت اصولی خود را اعلام کردیم و خواستیم هیئتی از کمیسیون انتخابات افغانستان و نهادهای ذیربط برای جزئیات این موضوع به تهران بیایند و آماده پذیرایی آنها و برگزاری انتخابات هستیم.

وی شرکت اتباع افغان در انتخابات را حق همه آنها از جمله اتباع این کشور در خارج دانست و گفت: ما آماده کمک در این زمینه و پذیرش هیئت افغان برای بررسی برگزاری انتخابات هستیم و یادداشت‌هایی از افغانستان دریافت کردیم که آمادگی خود را برای این قضیه اعلام کرده‌ایم.

*11 کاندیدای انتخابات دوستان ایران هستند/احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم

رئیس ستاد افغانستان در ارزیابی از انتخابات افغانستان با بیان اینکه هنوز زود است در این مورد صحبت کرد، گفت: همه 11 کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان دوستان ما هستند و ما هیچ مشکلی با اینکه منتخب مردم افغانستان چه کسی باشد، نداریم.

فغانی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده گفته می‌شود در بین این کاندیداها 4 نفر شانس‌شان برای انتخاب بیشتر است، آقایان عبدالله عبدالله، اشرف غنی، زلمی رسول و سیاف. به عنوان کارشناس افغانستان ارزیابی‌ام این است که انتخابات احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود.

* حل معضل مواد مخدر امید برباد رفته مردم افغان

وی در خصوص گسترش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان، حل معضل مواد مخدر را یکی از امیدهای برباد رفته مردم افغانستان خواند که با حضور نیروهای خارجی به آن خاتمه داده نشده است.

فغانی با اشاره به کشت و تولید 40 تا 60 برابری مواد مخدر و افزایش آن از 200 تن به 8 هزار تن در سال، دلایل استمرار و افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را این دانست که کشت خشخاش کشت پرمنفعتی است و منبع تغذیه و موتور محرکه حرکت‌های تروریستی می‌باشد و گفت: ‌نیروهای خارجی که انتظار می‌رفت با این روند مقابله کنند، خود نیز درگیر این تجارت آلوده شده‌اند.

وی ادامه داد: گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که برخی از مقامات محلی نیز در این مسئله درگیر هستند و کشش بازار در اروپا و سایر نقاط دنیا به این قضیه کمک کرده است.

وی اضافه کرد: اگر کشوری مثل ایران انرژی سنگینی برای مبارزه با این قضیه بگذارد حداکثر می‌تواند مانع ورود آن شود، اما مسیرهای دیگری وجود دارد که این مواد از طریق آن ترانزیت می‌شود. لذا مقابله با آن نیازمند عزم جمعی و همکاری همگانی است.

فغانی ادامه داد: خیلی از فعالیت‌های ما در افغانستان که بعد از انقلاب انجام دادیم رواج کشت زعفران در هرات بود که کشتی قیمتی و قابل مقایسه با تریاک است، اگر چه این اقدام باعث ایجاد رقابت با زعفران داخل شد، ولی نگرش ما این بود که کمک کنیم با ایجاد توسعه در افغانستان برای این همسایه و خود تولید امنیت کنیم.

رئیس ستاد افغانستان اضافه کرد: معتقدیم اگر می‌خواهیم مردم افغانستان از شر این مشکلات خلاص شوند بایستی رشد و توسعه یابند و باید برای توسعه آنها هزینه شود و ما به سهم خود و در حد بضاعت آماده کمک بوده‌ایم.

وی در خصوص مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اراده سیاسی برای این قضیه وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به حضور نیروهای خارجی در افغانستان به نظر می‌رسد این نیروها نمی‌خواهند مبارزه با این قضیه صورت گیرد و جالب این است که مواد مخدر در مناطقی گسترش یافته که نیروهای خارجی حضور دارند.

فغانی همچنین گفت که نشست کارگروه مشترک امنیتی در سطح وزارتخانه‌های کشور ایران و افغانستان شنبه 16 آذر ماه در کابل برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21