روایت «تاج گردون» از تهدید به استعفای وزیر اقتصاد/

مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان رئیس‌جمهور و تنی چند از همراهان وی بود که برای تقدیم لایحه بودجه سنواتی کشور در مجلس حاضر شده بودند، برخلاف سال‌های گذشته امسال بودجه فقط با تأخیر دو روزه به دست نمایندگان رسید. جلسه اقتصادی دیروز در صحن علنی لحظات خوبی را بعد از سال‌ها پشت سر گذاشت اما این شیرینی دوام آن‌چنانی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان رئیس‌جمهور و تنی چند از همراهان وی بود که برای تقدیم لایحه بودجه سنواتی کشور در مجلس حاضر شده بودند، برخلاف سال‌های گذشته امسال بودجه فقط با تأخیر دو روزه به دست نمایندگان رسید. جلسه اقتصادی دیروز در صحن علنی لحظات خوبی را بعد از سال‌ها پشت سر گذاشت اما این شیرینی دوام آن‌چنانی نداشت.

بعد از تقدیم لایحه بودجه توسط روحانی، وی و همراهانشان مجلس را ترک کردند ولی طیب نیا برای پاسخ به سؤال برخی از نمایندگان در مجلس ماند تا به سؤالاتی که زیاد هم به حیطه وظایف وی مرتبط نبود پاسخ دهد. نمایندگان در خصوص بانک مرکزی سؤالاتی را از وزیر پرسیدند اما از پاسخی که وزیر داد قانع نشدند و در نهایت وی را با یک کارت زرد بدرقه کردند.

این اقدام نمایندگان و دریافت کارت زرد از سوی مجلس باعث واکنش طیب نیا شد به گونه‌ای که وی گفت دیگر به وزارت خانه بر نخواهد گشت و استعفای خود را از خانه به هیئت دولت خواهد فرستاد. موضوع استعفای وزیر واکنش‌هایی را در رسانه‌ها و نمایندگان مجلس و همچنین سیاسیون کشور ایجاد کرد.

به همین منظور تابناک برای روشن شدن موضوع به سراغ برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفت و در مورد این موضوع با آنها به گفت و گو نشست. در ادامه اظهارات نمایندگان را می‌خوانید:

پاسخ وزیر اقتصاد به جای رئیس بانک مرکزی عرف است

کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اقدام مجلس برای کارت زرد به وزیر اقتصاد گفت: از لحاظ قانونی برای پاسخگویی در خصوص بانک مرکزی یا باید رئیس‌جمهور و یا وزیر به جای رئیس‌جمهور به مجلس بیاید و به سؤالات نمایندگان مردم پاسخ دهد و به خاطر عرفی که وجود دارد در حال حاضر وزیر اقتصاد پاسخگوی امور بانک مرکزی است، چنانکه در دوره دولت دهم حسینی پاسخگوی رئیس کل باک مرکزی بود.

این نماینده افزود حتی اگر وزیر ادعا کند که کارهای مربوط به بانک مرکزی در حیطه اختیارات او نیست باید به جای رئیس‌جمهور بیاید و پاسخگوی نمایندگان مجلس شود، راه دیگری نیز جز این وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این جز قوانین است و اگر است مربوط به کدام اصل قانون می‌باشد گفت: این چیزی است که از سنوات گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز همین رویه دنبال می‌شود از سوی دیگر مسئولیت هماهنگی بانک مرکزی و دولت وزارت اقتصاد و دارایی است.

کاتب گفت: در نگاه اول این درست است که بانک مرکزی مستقل است ولی در تمام دولت‌ها رئیس بانک از سوی وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود و با هماهنگی این وزارت خانه به وظایف خود عمل می‌نماید. درست است که بانک مرکزی استقلال دارد ولی این استقلال در بحث مسائل مربوط به شورای پول اعتبار و بحث‌های مالی است.

وی در پاسخ به این سؤال که سؤال دیروز مجلس شورای اسلامی مربوط به مسائل پولی و مالی بود پس وزیر اقتصاد چرا باید پاسخگو باشد گفت: بله نرخ ارز مربوط به پول اعتبار است ولی وزیر سابق حسینی آمد و پاسخ مجلس را داد و کارت زرد گرفت!

این اتفاق یک ظلم بزرگ در حق اقتصاد کشور و وزیر اقتصاد است

همچنین غلام‌رضا تاج گردون نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دراین‌باره گفت: این اتفاق متأسفانه در دولت قبل نیز افتاد و من همان زمان علی رغم انتقاد به دولت احمدی‌نژاد با طرح این سؤال مخالفت کردم و به نظر من این یک ظلم بزرگ در حق اقتصاد کشور و وزیر اقتصاد است.

این نماینده گفت: باید قانون بانک مرکزی اصلاح شود و اگر به این منوال ادامه پیدا کند و این قانون رفع نشود دوباره با چنین مشکلاتی در آینده روبرو خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که این به گفته برخی نمایندگان این یک عرف است و باید وزیر اقتصاد پاسخ دهد گفت: مطابق قانون هر وزیری در قبال تصمیمات دولت پاسخگو است  و اگر دولت به مصوبه‌ای رأی می‌دهد هر وزیری که در آنجا بوده باید پاسخگو باشد ولی در مورد این موضوع نمی‌تواند صدق کند برای اینکه وظایف بانک مرکزی ربطی به وزارت اقتصاد ندارد.

وی افزود اگر این حرکت یک عرف باشد یک عرف غلطی است و باید اصلاح شود و این موضوعی است که هیئت‌رئیسه نباید اجازه طرح آن را می‌داد ولی متأسفانه نپذیرفتند، حتی همان زمان حسینی وقتی به هیئت‌رئیسه گفته‌شده آقای لاریجانی قبول نکرد و همین منوال در این دوره نیز تکرار شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تخلفی از سوی هیئت‌رئیسه رخ داده است گفت: نمی‌شود گفت تخلف به هر حال برداشت آن‌ها از این موضوع این‌گونه بوده است.

وزیر اقتصاد مسئول تیم اقتصادی دولت است و باید پاسخگو باشد

همچنین جعفر قادری دیگر نماینده‌ای بود که دراین‌باره اظهارنظر کرد و گفت: این در دولت گذشته هم اتفاق افتاده است و به هر حال وزیر اقتصاد مسئول تیم اقتصادی دولت است و باید در این مورد پاسخگو باشد و از طرف دیگر وزیر اقتصاد در جلسات شورای پول و اعتبار شرکت دارد و به نوعی پاسخگو اتفاقات رخ داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄  12  =