عربستان سعودی: ۴ سال زندان و ۳۰۰ ضربه شلاق به دلیل مطالبه پادشاهی مشروطه

یک فعال سیاسی اجتماعی در عربستان سعودی به دلیل درخواست برقراری حکومت پادشاهی مشروطه در کشورش، به تحمل 4 سال زندان و 300 ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از عصر ایران به نقل از رویترز، یک مقام مسؤول در سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به این حکم قضائی گفت: این، مثال دیگری از مخالفت مطلق مقامات سعودی با پذیرش هر انتقادی نسبت به سیاست های خود و نقض حقوق بشر است.

دادگاهی در عربستان سعودی برای یک فعال سعودی به نام "عمر السعید"  4 سال زندان و 300 ضربه شلاق حکم صادر کرد. دلیل این مجازات، مطالبه عمرالسعید برای برقراری حکومت پادشاهی مشروطه در عربستان سعودی بود.

السعید چهارم عضو انجمن "حقوق مدنی و سیاسی " در عربستان سعودی است که در سال جاری میلادی به زندان محکوم می شود.
این انجمن نیز در بیانیه ای اعلام کرده است: السعید در دادگاه سری و غیرعلنی محاکمه شد. او نتوانست در این دادگاه  به صورت قانونی از خود دفاع کند.

این انجمن قبل از با صدور بیانیه هایی عملکرد خانواده حاکم بر عربستان سعودی (آل سعود) را در زمینه حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده و خواستار برقراری دموکراسی در این کشور شده بود.

عربستان سعودی هم اکنون حکومت پادشاهی مطلقه دارد و همه قدرت در اختیار شخص پادشاه است. پادشاه در جایگاه نخست وزیر، مسؤولیت مستقیم کابینه و همزمان مسؤولیت قوه قضائیه را برعهده دارد. او تمامی اعضای پارلمان مشورتی را نیز به طور مستقیم منصوب می کند. پارلمان نیز تنها نقش مشورتی دارد و از هیچ اختیاراتی برای نظارت یا قانون گذاری برخوردار نیست.

"آدم کوجل" پژوهشگر در امور خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به این حکم صادر شده علیه فعال سیاسی اجتماعی در عربستان سعودی گفت: این، مثال ناراحت کننده دیگری  از مخالفت مطلق مقامات ریاض با پذیرش هر گونه فعالیت یا انتقادی از سیاست های خود و نقض حقوق بشر است.

شماری از وکلای دادگستری فعال در دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی هم گفته اند: برخی از فعالان سیاسی اجتماعی از جمله گروهی که در اواخر 2011 در جده دستگیر شد فعالان مسالمت آمیز هستند که به دلیل مطالبه تغییر سیاسی، محاکمه شدند.

رویترز می نویسد: عربستان سعودی توانست با کمترین ناآرامی ها و اعتراضات از روند بهار عربی عبور کند. ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی همزمان با بهار عربی مبلغ 110 میلیارد دلار برای بخش های مختلف اجتماعی هزینه کرد. رهبران ارشد دینی در عربستان سعودی نیز بارها تاکید کردند که مردم این کشور باید از خانواده حاکم حمایت کنند.

تحلیلگران خارجی می گویند به نظر می رسد مطالبات و درخواست های علنی ملموسی برای تغییرات سیاسی بزرگ در عربستان سعودی وجود ندارد اما دلایل و نشانه هایی در سایت های شبکه اجتماعی وجود دارد که نشان می دهد ناامیدی در میان مردم این کشور به دلیل فساد مالی، فقر و عملکرد نامناسب دستگاه های دولتی روبه افزایش است.

فعالان سیاسی اجتماعی در عربستان سعودی از محاکمه های غیرعلنی بدون حضور وکلای متهم، بازداشت های طولانی مدت بدون تفهیم اتهام یا محاکمه در این کشور انتقاد می کنند.

در شهرهای شیعه نشین شرق عربستان سعودی نیز بارها مردم با برگزاری تظاهرات خواستار پایان تبعیض مذهبی و کسب حقوق برابر با دیگر مردم سنی مذهب در این کشور شده اند. این اعتراضات معمولا با برخورد شدید پلیس و نیروهای امنیتی روبه رو می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  10  =