۱۷ خواهر تهران را یشناسید

– شهر تهران با بسیاری از شهرهای جهان خواهر خوانده است. از سئول و لس انجلس در قبل از انقلاب تا آنکارا در همین هفته.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  خبرآنلاین؛ قرارداد خواهرخواندگی دو شهر تهران و آنکارا در مراسمی رسمی و در محل شهرداری آنکارا به امضای دکتر محمد باقر قالیباف – شهردار تهران و ملیح گوکچک – شهردار آنکارا رسید.

خواهرخواندگی قراردادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می‌شود.

خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین بار در سال 1920 بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد و تا سال 1986 ادامه داشت هدف از این قرارداد پیوند و اتحاد بین شهروندان دو شهری است که دارای منافع مشترک هستند.

مفاد این قراردادها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیرا ورزشی را شامل می‌شود در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی و امریکایی اصطلاح خواهرخواندگی رواج بیشتر دارد. علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه شهر مونث است.

معمولا دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلا دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی و یا دو بندر و یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند. رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرها است.

به گزارش ایسنا، مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی دو شهر پس از دیدار رسمی شهرداران تهران و آنکارا و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و مدیران شهری و محلی صورت گرفت.

در این مراسم ملیح گوکچک، شهردار آنکارا با اظهار امیدواری نسبت به اینکه حضور محمد باقر قالیباف در این شهر باعث افزایش ارتباطات شهری شود، گفت: شهرداری آنکارا از اینکه میزبان شهردار تهران است، بسیار خرسند است و ما مدت‌ها در انتظار این دیدار بودیم.

قالیباف، شهردار تهران نیز در این دیدار در پاسخ به خوش آمدگویی شهردار آنکارا تاکید کرد: ما از گذشته با شهرداری استانبول ارتباطات خوبی داشتیم و اکنون نیز این فرصت فراهم شده است تا با انعقاد پیمان خواهرخواندگی تعاملات و مناسبات افزایش پیدا کند.

درادامه این نشست شهردار آنکارا با اشاره به ویژگی‌های مشترک جغرافیایی و آب و هوایی تهران و آنکارا گفت: هر دو شهر تهران و آنکارا در کنار دریا قرار ندارند.

ملیح گوکچک – شهردار آنکارا گفت: تهران و آنکارا پایتخت دو کشور ریشه دار هستند و از امروز شهرداری های این دو شهر تصمیم گرفته اند روابط شهری خود را آغاز کنند. تهران و آنکارا دو شهر پیشرو در دیپلماسی شهری هستند. همانطور که آنکارا اتحادیه شهرداران دریای سیاه را راه اندازی کرده است و هم اکنون نیز طراحی امور شهرداری ها در ترکیه را عهده دار است، دوست خوبم آقای قالیباف نیز در سال 2008 میلادی مجموعه شهرداران آسیایی را تاسیس کرده است و بطور طبیعی برقراری روابط میان این دو شهر با این سوابق سود زیادی خواهد داشت.

شهرهای خواهر خوانده با تهران

تهران اما تاکنون خواهر خوانده های زیادی داشته است از لس‌آنجلس آمریکا تا خارطوم سودان؛

قبل از انقلاب

1- شهر سئول پایتخت کره جنوبی در سال 1963

2- لس آنجلس آمریکا در سال 1972

بعد از انقلاب

3- بیشکک، قرقیزستان

4- پکن، چین

5- هاوانا، کوبا

6 – پرتوریا، آفریقای جنوبی

7- مسکو، روسیه

8- کاراکاس، ونزوئلا

9- مینسک، بلاروس

10- استانبول، ترکیه

11- صنعا، یمن

12- کویت، کویت

13- خارطوم، سودان

14- برازیلیا، برزیل

15 – دوشنبه، تاجیکستان

16- مانیل، فیلیپین
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =