دولت شهامت اعتراف به شکست داشته باشد

به نظر من، دولت باید شهامت داشته باشد و ‌اعلام کند که ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده ‌و از مردم عذرخواهی کند و بگوید، ادامه پرداخت یارانه به این شیوه امکان ندارد و ‌طرح را شکست خورده اعلام کند.

data-src=http://etedaal.ir/
قرار بود‌ از هیچ محل دیگری از بودجه کل کشور برای این پرداخت‌ها استفاده نکند، ولی با بالا گرفتن مبلغ نقدی پرداختی (ماهانه 44500 تومان برای هر تن که 4 هزار تومان آن یارانه نان بود)، پول کم آورد و از منابع دیگر بودجه استفاده کرد. بدین ترتیب دولت در 9 مورد حکم قانون را زیر پا گذاشت و در دو مورد نیز روح آن را نادیده گرفت.

به هر ترتیب، این ‌داستان ادامه یافته و امروز با روی کار آمدن دولت جدید، به‌ معضلی تبدیل  شده است، به گونه‌ای که دولت نه راه پیش دارد و نه راه پس؛ از یک سو، کسری بودجه و تورم بالای 36 درصد ناشی از نقدینگی و از سوی دیگر، عادت مردم به دریافت یارانه نقدی از دولت، باعث شده تا سردرگمی در میان مسئولین پدید آید.

در این باره، چندی پیش، یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: به نظر من، دولت باید شهامت داشته باشد و ‌اعلام کند که ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده ‌و از مردم عذرخواهی کند و بگوید، ادامه پرداخت یارانه به این شیوه امکان ندارد و ‌طرح را شکست خورده اعلام کند.

امروز پس از گذشت سه ماه از این گفته نماینده، گویا دولت به این شهامت و یا به تعبیر دیگر به این جمع‌بندی رسیده ‌که یارانه‌ها شسک خورده و آن را اعلام می‌کند!

امروز اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایران‌ با بیان این مطلب گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها از اهداف خود‌ به کلی فاصله گرفته ‌و استفاده از لغت شکست برای طرح هدفمندی یارانه‌ها، چندان دور از ذهن نیست.

اما دو دلیل عمده برای شکست ‌طرح هدفمندی یارانه وجود دارد:

1 ـ استراتژی کاهش مصرف کاملا شکست خورده است.

2 ـ به دلیل تورم دستاوردهای محدود هدفمندسازی یارانه‌ها به شدت محدود شد.

بنزین 100 تومانی و دلار 800 تومانی به 400 و 2000 تومان رسید. هرچند خانوار‌ها‌، دریافت ماهیانه‌ای‌ از دولت به نام یارانه دارند، ‌آثار تورم در زندگی آن‌ها، دریافت ماهانه را ناچیز جلوه می‌دهد.

به هر حال، هنوز سرنوشت یارانه نقدی، جزو حلقه‌های گمشده دولت و مجلس همچنان باقی مانده و سرنوشت آن‌ نامعلوم است و این سرگردانی تا زمانی که دولت فکری برای آن نکند، باقی خواهد ماند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

64  −    =  57