واکنش دلار به اخبار ترکیه

قیمت دلار در هفته‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و در هفته گذشته به مرز سه هزار تومان نزدیک شد. عمده تحلیل‌ها ریشه این نوسانات قیمت ارز را اخبار منتشر شده در ارتباط با فساد اقتصادی در ترکیه می‌دانند. ضمن اینکه سقوط ارزش لیر در برابر دلار شایعه‌ای مبنی‌بر قاچاق دلار از داخل کشور به ترکیه را به‌وجود آورده که همراه با تحولات اخیر همسایه غربی ایران به عنوان دو عامل مهم در نوسانات قیمت دلار در کشور مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد  قیمت دلار در هفته‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و در هفته گذشته به مرز سه هزار تومان نزدیک شد. عمده تحلیل‌ها ریشه این نوسانات قیمت ارز را اخبار منتشر شده در ارتباط با فساد اقتصادی در ترکیه می‌دانند. ضمن اینکه سقوط ارزش لیر در برابر دلار شایعه‌ای مبنی‌بر قاچاق دلار از داخل کشور به ترکیه را به‌وجود آورده که همراه با تحولات اخیر همسایه غربی ایران به عنوان دو عامل مهم در نوسانات قیمت دلار در کشور مطرح شده است.

قیمت‌ها به اخبار ترکیه واکنش نشان داد
تکانه در بازار ارز

گروه بازار پول- قیمت دلار آمریکا به همراه یورو و پوند، در آخرین روز هفته گذشته، به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت. عمده صرافان این امر را صرفا با مساله عرضه و تقاضا مرتبط می‌دانند؛ ولی تحلیلگران بازار معتقدند: افزایش اخیر ریشه در برخی نگرانی‌ها و جریان‌های سفته بازی دارد.
به گفته این تحلیلگران، پس از اتفاقات اخیر در ترکیه و سقوط ارزش لیر در برابر دلار، شایعه‌ای مبنی بر قاچاق دلار به صورت نقدی از ایران به ترکیه به گوش می‌رسد، بنابراین رواج این شایعه موجب شده قیمت دلار در بازار داخلی تحت‌تاثیر قرار بگیرد؛ اما عامل اصلی که روند بازار را معکوس کرده و منجر به بروز نوسان شده اخبار مربوط به فساد در ترکیه است. برخی از خبرهای منعکس شده از ارتباط یک بانک ترکیه‌ای و بازرگان دستگیر شده با مسایل نقل‌و‌انتقالات مالی حکایت دارد. این مسایل موجب شده بازار نگران روند نقل‌و‌انتقال از مسیرهای گذشته باشد و همین موضوع بازار ارز را نوسانی کرده است. به‌واسطه افزایش قیمت ارز در بازار سکه نیز نوسان قیمتی صعودی بود. برخلاف بازار داخلی بازار جهانی طلا روند کاری خود را کاهشی طی کرد. قیمت هر اونس طلای جهانی، روز پنج‌شنبه، به واسطه انتشار آمار مثبت از اقتصاد آمریکا قدری کاهش یافت، ولی در ادامه افت حادث‌شده را جبران کرد و نسبت به آخرین رقم اعلام‌شده از سوی «دنیای اقتصاد» قدری نیز بالا رفت. یکی از علل این افزایش قیمت، بالا رفتن تقاضای طلا از سوی هند عنوان می‌شود که به واسطه فرا رسیدن فصل ازدواج در این کشور رخ داده است. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  ⁄  86  =