آیا روزهای خوش یورو تداوم می‌یابد؟

اگرچه در سال 2012 سرخط همه خبرها و تحلیل‌های مربوط به یورو، احتمال خروج یونان و حتی آلمان از این واحد پولی و فروپاشی آن بود و دیدن صحنه‌های اعتراضات مردمی در کشورهای مختلف این واحد پولی اتفاقی عادی شده بود، اما یورو در سال 2013 با وجود فراز و فرودهای زیادی که داشت، در کل بازگشت اعتماد به این واحد پولی را نشان داد و توانست در برابر دلار، صعودهایی تاریخی را بعد از سقوط‌های تاریخی سال‌های قبل ثبت کند و حتی در آخرین روزهای سال 2013، به طور محسوسی در برابری بالای 38/1 قرار بگیرد، البته همه رشدهای یورو در برابر دلار مورد انتظار بازیگران بازار ارز نبوده است؛

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد حتی می‌توان گفت یورو به‌خصوص در اواخر سال 2013، به طور غیرمنتظره‌ای در برابر دلار افزایش یافته بود؛ در حالی که همگان عکس این اتفاق و کاهش ارزش یورو لااقل در برابر دلار را انتظار می‌کشیدند. دلایل کاهش محرک‌های مالی در آمریکا توسط فدرال رزرو، اعداد اقتصادی بهتر آمریکا به نسبت اروپا و همچنین تصویب زودتر از موعد و بدون جنجال بودجه آمریکا بود که همگی می‌توانستند یورو را با افت در برابر دلار مواجه کنند؛ اما این‌چنین نشد.

می‌توان سه عامل را برای این حرکت یورو در انتهای سال 2013 بیان کرد. یک اینکه با کاهش ناگهانی نرخ بهره یورو به 25/0 در جلسه ماه نوامبر بانک مرکزی اروپا، اقدام جدیدی از این بانک که منجر به کاهش ارزش یورو شود، انتظار نمی‌رود و البته رئیس این بانک نیز مانند قبل از استفاده از «تمامی ابزارها» سخن نمی‌گوید که همین برخلاف اثر کاهشی ابتدایی کاهش نرخ بهره در نوامبر، به تدریج روند افزایشی یورو را موجب شده است. در عین حال با بهبود اعداد اقتصادی حوزه یورو به‌خصوص بهبود وضعیت کشورهایی همچون یونان، اسپانیا و ایرلند، چشم انداز اقتصادی بهتری برای این حوزه انتظار می‌رود و با بازگشت اعتماد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یافته و در صورت ادامه روند مثبت، باز افزایش خواهد یافت که همین سبب تقویت یورو و چشم انداز مثبت آن شده است. در کنار این دو عامل یک اتفاق مقطعی نیز مطرح است و آن اینکه بانک‌ها برای بهبود سرمایه خود سعی در بازگشت سرمایه‌های خود از خارج از حوزه یورو دارند و همین سبب فروش ارزهای دیگر در برابر یورو توسط آنها شده است. به همین دلیل است که شاید با کاهش فشار خرید یورو دیده می‌شود در روزهای ابتدایی سال، یورو از آن قیمت‌های بالای خود پایین آمده است و در مرز 36/1 در برابر دلار قرار گرفته است. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  ⁄  9  =