داووس؛ راهی برای آشتی اقتصاد ایران با جهان

چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد در حالی از امروز کار خود را در شهر داووس سوئیس آغاز کرد که به دنبال جابه‌جایی دولت در ایران، نگاه‌های بسیاری به وضعیت بازار کشورمان جلب شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا مجمع جهانی اقتصاد که در سال 1971 میلادی برای نخستین بار در شهر داووس سوئیس آغاز به کار کرد و رفته رفته جایگاه خود را بهبود بخشید امروزه به عنوان بزرگترین مجمع اقتصادی در جهان شناخته می‌شود.

این مجمع چهل و چهارمین اجلاس سالانه خود را در سال 2014 با حضور سران سیاسی کشورهای مختلف جهان، بزرگان عرصه تجارت بین‌الملل و کارشناسان اقتصادی در حالی کلید می‌زند که اقتصاد جهان در سال گذشته تغییرات و تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته و طبق گزارشهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول آینده‌ی بهتری در انتظار جهان است.

اجلاس داووس که در سالهای گذشته به اعتبارش افزوده شده و از سال 1987 به نام مجمع جهانی اقتصاد شناخته می‌شود، همه ساله میزبانی بسیاری از بزرگان جهان را بر عهده داشته است. امسال نیز طبق دعوت رسمی به عمل آمده رییس جمهوری به عنوان نماینده ایران در این اجلاس حضور خواهد داشت.

حسن روحانی در روز دوم اجلاس داووس سخنرانی خواهد کرد و بحث‌هایی را پیرامون نقش ایران در اقتصاد جهان، خاورمیانه و منطقه تصویر می‌کند.

ایران امسال در حالی در اجلاس داووس حضور دارد که با توجه به توافق ژنو و لغو شدن پاره‌ای از تحریم‌ها علیه کشورمان بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی بار دیگر به دنبال راهی برای ورود به بازارهای داخلی کشور هستند. در طول چند ماه گذشته سفرهای هیات‌های پارلمانی و اقتصادی از کشورهای خارجی به ایران چند برابر شده و این امر نشان دهنده تغییر نگاه به بازارهای ایران است.

البته پیش از این نمایندگان مختلفی از طرف جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرده بودند.محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، معصومه ابتکار و محمدجواد لاریجانی از جمله این افراد بوده‌اند. البته سیدمحمد خاتمی نیز دو بار در زمان ریاست جمهوری‌اش و پس از آن در این اجلاس حاضر شده بود.

اجلاس امسال در کنار بحث ایران، موضوعات مختلف دیگری را نیز دربر خواهد گرفت. از یک سو وضعیت اقتصاد آمریکا به عنوان سرکرده نظام جهانی که سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی دولتش دو هفته‌ای تعطیل شد. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی کشورهای حوزه یورو که از یک طرف بارقه‌هایی از امید را تجربه کرده‌اند و از سوی دیگر آمار شاخص‌هایی مانند بیکاری در بعضی از آن‌ها به حد هشدار و حتی فراتر رسیده است از طرف دیگر حل کردن مشکلات اقتصادی کشورهایی مانند یونان و پرتغال نیز در برنامه‌های امسال داووس مطرح خواهد شد.

این اجلاس که به نوعی بزرگترین اجلاس اقتصادی مربوط به تفکر قالب سرمایه داری در جهان به حساب می‌آید بحث‌هایی خارج از آن را نیز بررسی می کند.مواردی مانند اقتصاد کشور چین که همچنان روند رو به رشد خود را در طول سال‌های گذشته حفظ کرده و این رویه را تاکنون ادامه داده است.البته داووس همواره این انتقاد را نیز متوجه خود دیده است که نگاه تفکر مقابل یعنی اقتصاد سوسیالیستی را بی توجه گذاشته هرچند کارشناسان و برگزارکنندگان داووس همواره این موضوع را رد کرده و نسبت به شنیدن نظرهای دیگر نیز فضایی را فراهم آورند. هر چند تمامی این شرایط نیز باعث نخواهد شد تفکر قالب سرمایه داری در مجمع جهانی اقتصاد تحت الشعاع قرار گیرد.

به هر حال به نظر می رسد با توجه به تغییر رویکردی که با جابه‌جایی دولت‌ها در ایران به وجود آمده و در این راستا تلاشی که دولتمردان ایرانی برای باز کردن فضای اقتصادی کشور و بازگشت سرمایه گذاران خارجی به کار بسته‌اند می‌تواند اجلاس داووس به عنوان یک گردهمایی راهگشا برای رسیدن به اهداف اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد. هدفی که قطعا در نخستین سفر اروپایی رییس جمهور مدنظر قرار می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  71