شورای رقابت: شیوه تعیین قیمت خودرو بازنگری می‌شود

رئیس شورای رقابت از تغییر دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و پیگیری تخلف برخی خودروسازان در نحوه هزینه کرد تسهیلات بانکی پرداختی به آنها خبرداد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رضا شیوا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تاکید بر اینکه خودروسازان باید تسهیلاتی که دریافت می کنند فقط برای تولید خودرو هزینه کنند گفت: تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده ایم و هفته آینده جلسه ای با خودروسازان خواهیم داشت و کارگروه مشترکی نیز در این باره تشکیل می شود .

وی اشاره به اینکه این شورا قصد دارد در فرمول قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کند اظهارداشت : برخی خودروسازان فرمول قبلی را قبول و آن را اعمال کردند اما وجود اعتراضها و اینکه آن فرمول در زمان کوتاهی تدوین شده بود تصمیم گرفتیم با تحقیقات کارشناسی بیشتر فرمول جدید تدوین کنیم .

وی افزود: در فرمول جدید ممکن است هزینه های مالی که خودروسازان به مرکز ملی رقابت اعلام می کنند مورد قبول ما نباشد.

رئیس مرکز ملی رقابت خطاب به خودروسازان گفت: وقتی تسهیلات گرفتید و آن را در جایی دیگر سرمایه گذاری کردید ممکن است آنجا سودآور نباشد در این صورت هزینه های مالی این کار نباید به مصرف کننده تحمیل شود.

وی گفت: ما سطح هزینه ها را با استانداردهای تعیین شده می سنجیم و اگر مدیریت مناسب باشد می تواند این هزینه ها را مدیریت کند.

شیوا افزود : این بحثها در گذشته نیز مطرح بوده اما برخی آقایان قبول نکردند بنا بر این هزینه های مالی بسیار بالا باید بررسی بیشتری شود و خودروسازان مدارک خود را ارائه کنند تا مشخص شود
تسهیلات کجا مصرف شده است.

رییس شورای رقابت با بیان اینکه در بخش خودرو رقابت وجود ندارد و تعرفه خودروهای وارداتی نیز بالاست گفت: تلاش می کنیم دستورالعمل جامعی برای قیمت خودرو تدوین کنیم.

وی درباره احتمال کاهش قیمت خودرو گفت: اگر دولت کمک کند و ارز ارزان به خودروسازان بدهد به
نفع مصرف کننده خواهد بود و اگر هم از ارز آزاد استفاده کنند بستگی به نرخ ارز دارد.

شیوا افزود : خودروسازان باید شرکتهایی را که در ان سرمایه گذاری کرده اند و سود آور نیست واگذار کنند و خودروساز باید فقط خودروساز باشد.

رئیس مرکز ملی رقابت با انتقاد از عملکرد برخی خودروسازان اظهارداشت : خودروسازان نباید سهام همدیگر را بخرند و عمودی عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا متناسب با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو کاهش نیافته است گفت: به بنده هم گفته شد و من نیز مدارک را دیده ام و شورا در حال بررسی انهاست.

به گفته شیوا فرمول قبلی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای بوده است و هنوز نرخ ارز از این میزان پایین تر نیامده است و هم اکنون نیز خودروسازان با نرخ ارزی در همین حدود مواد و اقلام مورد نیاز خود را وارد می کنند بنا بر این نمی توان انتظار داشت بدون تغییر این شرایط قیمت پایین بیاید.

وی افزود : تورم بخشی خودرو نیز در فرمول کنونی بر اساس ارز مبادله ای محاسبه شده است که با ارز آزاد بیشتر خواهد بود.

شیوا گفت: با این حال برخی اوقات دولت به خودروسازان ارز ارزان هم داده است بنا بر این در فرمول جدید باید ببینیم دولت برای دادن ارز به خودروسازان چه برنامه ای دارد و اگر برنامه دولت دادن ارز مبادله ای باشد همین عدد را منظور می کنیم.

رئیس شورای رقابت چشم انداز اقتصادی کشور را مثبت خواند و تصریح کرد : مطمئنم با مهار تورم ، قیمت ها کاهش خواهد یافت و از رکود نیز خارج خواهیم شد و صنعت خودروسازی هم که بخشی از این اقتصاد است ، تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرد .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2