روایت معاون سابق بانک مرکزی از تسهیلات دهی بانک‌ها

معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی گفت: طی سال‌های گذشته بانک‌ها نه تنها 84 بلکه بیش از 100درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اصغر ابوالحسنی، درباره‌ی میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها طی سال‌های اخیر به ایسنا اظهار کرد: طبق استاندارد موجود بانک‌ها باید پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی از سپرده مابقی منابع را تسهیلات پرداخت کند که این میزان در کشور ما حدود 83 تا 4 درصد است. البته باید توجه کرد که هدف بانک‌ها کمک به بخش تولید و تامین سایر نیاز‌های مالی کشور بوده است.

وی با تاکید بر این‌که پرداخت این میزان تسهیلات خلاف مقررات بانکی موجود است، اضافه کرد: به همین دلیل از حدود یکسال گذشته بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا متناسب با میزان منابع خود تسهیلات پرداخت کنند.

ابوالحسنی اضافه کرد: این امر برای بانک‌ها و به ویژه بانک‌های تخصصی که بیش از 100درصد منابع‌شان را تسهیلات داده بودند، مشکل بود، اما بانک‌ها به سمت کاهش پرداخت تسهیلات رفتند.

معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی ادامه داد: اکنون میزان پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های تخصصی حدود 100درصد و در مابقی بانک‌ها این میزان کمتر است. البته نسبت تسهیلات پرداخت شده به منابع در بانک‌های خصوصی از ابتدا کمتر بوده است.

معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر بانک‌ها بیش از 100 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند، گفت: این اقدام برخلاف قوانین بانکداری موجود بود و در پی آن حجم مطالبات معوق افزایش یافت.

این اقدام از سوی بانک‌ها در حالی انجام شده است که بنا به گفته علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان پرداخت نسبت تسهیلات به منابع بانک‌ها باید 80 درصد باشد اما بانک‌ها با توسل به منابع بانک مرکزی تسهیلات را در اختیار مردم قرار داده‌اند و در نتیجه حجم بالای منابع سیستم بانکی قفل شده است.

وی تصریح کرده که حجم مطالبات معوق در پی پرداخت این میزان تسهیلات افزایش یافته و به حدود 80 هزار میلیارد تومان رسیده است و در واقع این مبلغ در اختیار کسانی قرار دارد که در موعد مناسب تسهیلات دریافت شده را بازپرداخت نکرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  10  =  17