مروری بر مهمترین تحولات اقتصاد جهان در هفته جاری

هفته گذشته شاخص‌های مالی و قیمت برخی مواد خام به دلیل انتشار گزارش‌های منفی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی آمریکا و چین کاهش یافتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از جهان سهم این هفته مجموعه‌ای از گزارش‌های مهم از وضعیت اقتصادی در منطقه یورو، چین و آمریکا منتشر می‌شود که بر بازارهای گوناگون تاثیر خواهند گذاشت اما دو رویداد ..

مهم بالاترین تاثیر را بر بازارها خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

این هفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برای بررسی وضعیت اقتصاد این کشور و تصمیم‌گیری درباره میزان خرید اوراق قرضه برگزار خواهد شد و پیش‌بینی شده در این نشست نیز مانند نشست ماه دسامبر، 10 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته شود. در این حالت میزان خرید ماهانه اوراق قرضه دولت به 65 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

نشست این هفته کمیته سیاستگذاری آخرین نشستی است که در آن بن برنانکی ریاست آن را برعهده دارد و بزودی خانم یلن جایگزین او خواهد شد اما این تغییر، برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی را متوقف نخواهد کرد. برنامه کاهش خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از نشست ماه دسامبر آغاز شد و پیش‌بینی شده این برنامه در سال جاری میلادی نیز ادامه یابد.

پیش‌بینی شده در هفته جاری گزارش‌هایی که از وضعیت اقتصاد جهان منتشر می‌شود مثبت و امیدبخش باشد. تحلیلگران معتقدند در آمریکا گزارش رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال 2013 به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران را به افق وضعیت اقتصادی امیدوار کند. پیش‌بینی شده در گزارش 30 ژانویه، نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم در مقیاس سالانه 3.2 درصد اعلام شود.

در آن سوی اقیانوس اطلس در بریتانیا، پیش‌بینی شده در گزارش‌ها اعلام شود اقتصاد این کشور در 12 ماه اخیر بالاترین رشد را طی حدود 6 سال اخیر داشته است. در آلمان نیز تصور می‌شود شاخص اعتماد تجاری به بالاترین میزان از اواسط سال 2011 رسیده باشد.

تا روز چهارشنبه که بیانیه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می‌شود بازارهای مالی و ارزش دلار تحت تاثیر پیش‌بینی مفاد این بیانیه قرار خواهند داشت. البته از آنجا که پیش‌بینی می‌شود میزان خرید اوراق قرضه دولت آمریکا 10 میلیارد دلار دیگر کاهش داده شود، بازارهای مالی و مواد خام تحت فشار قرار خواهند داشت.

اما در هفته جاری بازار فلزات اساسی از دو عامل یعنی تغییرات ارزش دلار و نیز تعطیلات هفته آینده بازار چین به مناسبت آغاز سال نو در این کشور تاثیر می‌پذیرد. تغییرات ارزش دلار به تصمیم بانک مرکزی آمریکا وابسته است. تعطیلات 31 ژانویه تا 6 فوریه بازارهای چین سبب فشار بر قیمت فلزات اساسی خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −  17  =