۵۰ بار سوگند برای اثبات بی‌ گناهی در قتل

مردی که متهم است 10 سال قبل همسر و فرزند دوساله‌اش را به قتل رسانده است در جلسه محاکمه 50 مرتبه سوگند یاد کرد که بی‌گناه است.

روزنامه اعتماد: مردی که متهم است 10 سال قبل همسر و فرزند دوساله‌اش را به قتل رسانده است در جلسه محاکمه 50 مرتبه سوگند یاد کرد که بی‌گناه است.

نخستین برگ از این پرونده جنایی شامگاه اسفندماه 10 سال قبل تکمیل شد. افسران پلیس آگاهی که از قتل زنی جوان همراه با پسر دو ساله‌اش در خانه‌یی واقع در منطقه فلاح با خبر شده بودند برای تحقیق در این خصوص به محل حادثه رفتند. شهناز و علیرضا در اتاق خواب افتاده بودند و شواهد نشان می‌داد آماج ضربات چاقو قرار گرفته و جان باخته‌اند.

علی، پدر این خانواده نخستین نفری بود که با جسد قربانیان روبه‌رو شده بود. او در این خصوص به کارآگاهان گفت: وقتی از سر کار به خانه برگشتم دیدم چراغ‌ها خاموش است. چون می‌دانستم همسر و فرزندم در خانه هستند نگران و وارد خانه شدم. با اینکه تلویزیون روشن بود اما شهناز و علیرضا در خانه نبودند. اول فکر کردم آنها بیرون رفته‌اند اما وقتی وارد اتاق خواب شدم با جسد آنها روبه‌رو شدم.

با ثبت اظهارات این مرد تجسس‌ها برای شناسایی عامل این جنایت آغاز شد. قاتل بعد از ارتکاب این جنایت هیچ ردی از خود بجا نگذاشته بود و همین موضوع کار پلیس را دشوار می‌کرد. با این حال تجسس‌ها ادامه یافت تا اینکه بعد از مدتی کارآگاهان به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد پدر علی که مردی سالخورده بنام اروجعلی بود عروس و نوه‌اش را کشته است.

به این ترتیب او دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت. این مرد اعتراف کرد به دلیل بی‌توجهی عروسش او را کشته و در ادامه مجبور شده نوه‌اش را نیز به قتل برساند. او در ادامه صحنه قتل را نیز بازسازی کرد و در انتظار محاکمه بود اما در زندان فوت شد.

مرگ این مرد پایان این پرونده نبود چرا که دادیار اظهارنظر دادسرای جنایی تهران تحقیقات انجام شده در این پرونده را ناقص تشخیص داد و پرونده بار دیگر برای انجام تحقیقات به پلیس آگاهی فرستاده شد.

این‌بار انگشت اتهام به سوی علی نشانه گرفته شد اما او مدعی بود در قتل همسر و فرزندش نقشی ندارد. با این وجود پرونده برای تصمیم‌گیری نهایی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. قضات دادگاه بعد از بررسی محتویات این پرونده این موضوع را از موارد لوث تشخیص دادند و بعد از گذشت 10 سال طبق قانون کار به برگزاری مراسم قسامه کشیده شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی اسلامی برگزار شد دادگاه به اولیای دم ابلاغ کرده بود که باید 50 نفر از بستگان نسبی ذکور شان را برای ادای سوگند در دادگاه حاضر کنند اما آنها در جلسه حضور نداشتند. به همین دلیل طبق قانون رد قسم انجام شد تا متهم برای اثبات بی‌گناهی‌اش 50 مرتبه سوگند یاد کند.

در این جلسه علی 50 مرتبه قسم خورد که در قتل همسر و فرزندش نقشی نداشته و بی‌گناه است. به این ترتیب ختم دادرسی اعلام و قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری در این خصوص وارد شور شدند.

بر‌اساس قانون در پرونده‌های قتل در مواردی که شواهد و قراینی علیه متهم وجود دارد، اما این دلایل آنچنان محکم نیست که بتوان حکم به قصاص متهم داد قسامه برگزار می‌شود.

در مراسم قسامه اولیای دم باید 50 نفر از بستگان نسبی خود را در دادگاه معرفی و آنان سوگند یاد کنند تا متهم قاتل است. در این صورت دادگاه حکم به قصاص متهم می‌دهد. اما در صورتی که اولیای دم نتوانند 50 نفر را در دادگاه حاضر کنند می‌توانند رد قسم کنند. در چنین شرایطی متهم باید 50 نفر را در دادگاه حاضر کند یا خودش 50 مرتبه قسم بخورد که بی‌گناه است و با این کار تبرئه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −    =  37