افزایش دو درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال‌ آینده

نمایندگان تصویب کردند، سال آینده مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر یک درصد قانونی، یک درصد دیگر برای پوشش کامل درمان روستائیها و شهرهای کوچک و عشایر افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 93 کل کشور بند الحاقی تبصره 9 ماده واحده را تصویب کردند.

این ماده واحده که در ابتدا از سوی برخی پیشنهاد دهندگان حذف آن مطرح شد، رأی نیاورد و در ادامه نمایندگان از مجموع 204 نفر 147 رای موافق، 33 رای مخالف و 6 رای ممتنع دادند.

بر این اساس «از ابتدای سال 1393 علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک واحد درصد به عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان به دریافت مستقیما با ردیف درآمدی 110512 واریز می‌شود که برای پوشش کامل درمان افراد سالم در روستاها و شهرهای 20 هزار نفر جمعیت و پائین‌تر و جامعه عشایری در چارچوب نظام اجرا اقدام می‌شود.

به گزارش فارس، این بند الحاقی به دلیل اینکه مغایر با قانون برنامه پنجم بوده نیاز به دو سوم رای نمایندگان داشت که در نهایت تصویب شد.

محمدباقر نوبخت معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مواردی که مجلس باید تصمیم بگیرد و مسیر خود را انتخاب کند، یا رای به این بند بوده و یا اینکه از مسیر دیگری به حوزه بهداشت و درمان توجه کند.

وی ادامه داد: ‌حوزه بهداشت و درمان با توجه به اهمیت و انتظارات مورد توجه خاص دولت است و کاهش 7.3 درصدی منابع عمومی در بودجه 93 و در عین حال افزایش منابع بهداشت و درمان باز هم نمی‌تواند به همه نیازهای این بحث پاسخ دهد. این یک واقعیت است که افزوده شدن یک واحد درصد بر مالیات ارزش افزوده قطعا مالیات را بالا برده و مبلغی از آن را مردم باید تحمیل کنند، اما موضوع سلامت و درمان دولت با اهمیت‌تر است و در شرایط کنونی که مردم به بیمارستان‌ها می‌روند و مطالبه دارند، باید دغدغه آنها کاهش یابد و مشکلات آنها حل شود.

در همه دنیا این گونه مسائل را دولت‌ها وظیفه خود می‌دانند تا به سرانجام برسد.

نوبخت تاکید کرد: عمدتا منابع این بخش از طریق مالیات‌ها پرداخت می‌شود و دولت و ما مسئول هستیم که بار افزایش را از دوش گرفتارترین مردم کاهش دهیم.

وی در خصوص راهکار رسیدگی به مشکلات این بخش گفت: فروش اوراق مشارکت، نفت و یا مالیات منبع درآمدی هستند، اما بهترین منبع مالیات بوده و باید در این رابطه سبک و سنگین کنیم که آیا مشکل مردم در بیمارستان‌ها حل شود یا یک درصد بر مالیات ارزش افزوده اضافه کنیم که قطعا اگر مشکلات مردم در بیمارستان‌ها در نظر گرفته شود راه درست‌تری است.

به گزارش فارس، در حال حاضر طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 6 درصد بوده که هر سال یک درصد به آن افزوده خواهد شد، اما با تصویب این بند الحاقی سال آینده دو درصد بر مالیات ارزش افزوده اضافه خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1