اثر انتشار اوراق مشارکت جدید بانک مرکزی بر بورس

ساز و کار جدید انتشار اوراق مشارکت گرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که باعث انتقال نقدینگی از بازار سرمایه به این بخش شود، اما بررسی‌های دقیق‌تر همچنان بیانگر جذابیت بالاتر بورس برای فعالان حرفه‌ای بازار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس در کنفرانس خبری بانک مرکزی در روز دوشنبه مورخ 21 بهمن ماه 1392 از انتشار اوراق مشارکت 6 ماهه با نرخ سود 23 درصدی صحبت شد که در مرحله اول تا سقف3 هزار میلیارد تومان منتشر می‌شود.

اگرچه از نحوه انتشار این اوراق اخبار رسمی دقیقی منتشر نشده است لیکن بر اساس اطلاعات کسب شده این اوراق با سررسید 6 ماهه منتشر خواهد شد و کل سود این اوراق در سررسید پرداخت می‌شود ( برخی از منابع از پرداخت نیمی از سود پس از یکسال حکایت دارد که موجب کاهش نرخ روزشمار این اوراق خواهد شد).

فارغ از دلایل انتشار این اوراق به نظر می‌رسد این موضوع اثر قابل توجهی بر بازار اوراق بهادار اعم از بازار اوراق بدهی و بازار سهام نخواهد داشت و حتی نرخ سود انتظاری بازار یا نرخ سود بدون ریسک را در معادلات سرمایه‌گذاری تغییر نمی‌دهد.

با توجه به پرداخت سود این اوراق در پایان دوره 6 ماهه، نرخ موثر روز شمار این اوراق کمتر از 22 درصد خواهد بود. این در حالی است که با توجه به نرخ شکست 3 درصدی، برای خریداران کوتاه مدت این اوراق نرخ کمتر از 19 درصدی را به ارمغان خواهد آورد که در مقایسه با اوراق مشارکت و صکوک منتشره در بازار سرمایه جداقل یک درصد کمتر است.

از سوی دیگر به دلیل کوتاه مدت بودن این اوراق و هزینه های مالی و زمانی تبدیل و جایگزنی اوراق، بهره بردن از منفعت حداکثر یک درصدی اوراق (که بخش عمده ای از آن در اثر هزینه کارمزد تبدیل و از دست دادن سود روزهای تبدیل از بین خواهد رفت) هیچگونه توجیهی نخواهد داشت.

به این هزینه ها ریسک عدم امکان تحصیل اوراق قبلی با توجه به کاهش نرخ تورم در 6 ماه آینده را نیز باید اضافه کرد.

نکته قابل بررسی دیگر اثر آن بر افزایش بازده بدون ریسک در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری یا نسبت قیمت بر درآمد (P/E) در بازار سرمایه است.

نکته قابل توجه این است که نرخ سود در کشور به صورت رسمی افزایش نیافته است و انتشار اوراق کوتاه مدت محدود با نرخ سود مازاد کمتر از یک درصد در یک دوره شش ماهه نمی‌تواند معادلات مذکور را متاثر کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر اوراق مشارکت قبلی با نرخ های سود مازاد (تا 5 درصد بیشتر) در اختیار سرمایه‌گذاران نهادی قرار گرفته است و نرخ‌های سود سپرده بسیاری از بانک‌ها با روش‌های مختلف و شرایط جذاب، اکنون تا 24 درصد به اشخاص حقیقی نیز پرداخت می‌شود.

از این رو به نظر می‌رسد انتشار این اوراق هیچ تاثیری بر بازده بدون ریسک و انتظارت سرمایه‌گذاران نخواهد گذاشت و در جذب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از بازار اوراق با درآمد ثابت و سهام توفیقی نخواهد یافت.

همچنین برخی نگرانی‌های مطروحه مبنی بر تاثیرگذاری انتشار این اوراق بر کاهش P/E  بازار سهام صرفا نتیجه‌گیری سریع و نادرست از خبری غیر دقیق است و پشتوانه تئوریک و تجربی ندارد.

در پایان خاطر نشان می سازد که در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با حداقل ریسک و هزینه پایین و عمر طولانی، نرخ های سودی تا 27 درصد به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند و فرصت سرمایه‌گذاری به مراتب جذابتری را در اختیار ایشان قرار می‌دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    خب معلومه علتش چه چیز است …..!!!

    دست اندر کاران بورس و انهایی که از این بازار اشفته بورس سودهای کلان میبرند میخواهند سرمایه های مردم را به طرف بازار کاذب وحبابی سهام بکشند .وبرایشان مهم نیست که مردم سرمایه هایشان را از دست بدن وبدبخت بشن !!!!

ارسال یک پاسخ

42  −  41  =